Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
Nja - De större aktersnurremodellerna(s vinkelväxel) är numera konstruerade att kunna användas med valfri rotationsriktning utan nämnvärd merkostad eller reglagebesvär. Så jag tycker det är osannolikt att denna båt inte använde motroterande propellrar.
Nu är du inne på något helt annat med motroterande propellrar. Sedan finns det olika typer av motroterande propellrar. Men hela den frågan är än mer irrelevant i detta ärende. Det verkar som du gjort en tankevurpa där. Propellrarnas rotationsriktning är egal i sammanhanget, även den relativa rotationsriktningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
Samtidigt är det nog den 'bästa' version av förloppet som en klantig och/eller "shell-shocked" förare kan förmedla för att försvara sitt agerande - Och likaså för en renommétänkande företags-VD.
Jag hoppas (och väntar gärna) på en noggrann haveriutredning och dess rapport.
Det är viktigt att fastställa i vilket skede av olycka+bärgning som den vibrationsupphängda hytten slutade att sitta stadigt fast i båten/skrovet. Den uppgiften kan bidra med en 'rimlig förklaring' till varför en 11-årig dotter kunde drunkna på några fåtals meters avstånd från fem - och som det verkar oskadda - vuxna. Även om de ofrivilligt hamnat i ganska kallt badvatten och var klädda i flytoverall.
Dottern drunknade på några minuter. Hytten satt kvar betydligt längre än så vad jag förstått, den lär ha lossnat under bogseringen in till land. Också det ett mycket märkligt beslut, att bogsera in båten upp och ner istället för att vända den på plats. Men varför, så vitt vi vet, ingen simmade in och räddade det andra barnet kan man undra, men för min del är den största frågan på den punkten varför befälhavaren ombord räddade sig själv före de två barnen. Han borde inte kommit ut ur hytten innan de två barnen var ute ur den. Han är min ögon absolut ingen hjälte. Han är till att börja med ansvarig för olyckan och har därefter räddat sig själv före de två barn han var ansvarig för. En riktig antihjälte.
Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
En av möjliga 'ursäkter' är att hela den övriga räddningsstyrkan (påhejade av föräldrar och 'ansvarig befälhavare') var så fokuserade på att rädda flickan - Så att de fullständigt sumpade plikten att övervaka och assistera sin ensamdykande team-member!
Dykaren ska ha en dykledare, och dykledaren har, ska ha, full fokus på sina/sin dykare oavsett vad övriga räddningsstyrkan gör. Nu har ju en dykare avlidit här under "märkliga förhållanden", såtillvida att förhållandena för räddningsdykning förefaller ha varit gynsamma med bara 1-2meters dykdjup och en liten båt med bara en enda hytt med stora dörrar på bägge sidor. Men annars finns ingen anledning att tro att dykledaren inte gjort sitt jobb. Men som sagt, här har något felat. Kanske är det något så trivialt som att slangen till dykarens andrasteg fastnade i något varpå hans andrasteg ryktes ur munnen på honom, och han fick snabbt panik. Då kan det gå illa. Normalt sett har man en reservregulator att ta till och det ska vara en rutinsak att byta till den. Men, man vet aldrig. Det har hänt mig en gång inne i ett vrak på 30 meters djup att regulatorn plötsligt bara försvann ur min mun. Det var på väg ned för en lejdare inne i båten, och det visade sig vara änden på handledaren som fångat min slang. I ett sånt läge gäller det att behålla lugnet. Kanske räddningsdykaren råkade ut för något liknande, och inte klarade av att reda ut situationen och behålla lugnet.
Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
Dessutom - som ofta upprepas i andra flashback-trådar - så kan ju en rapporterad Drunkning ske utan dödlig utgång. Vilket betyder att livräddning/HLR inte bör avslutas bara för att personen slutat andas själv. Assisterad med hjärtmassage och/eller luftinblåsning så kan hjärndöden skjutas upp väsentligt. Även räddningshelikoper (och deras räddningsdykare?) fanns ju tillhands - Den lär ju ha anlänt först till olycksplatsen som jag uppfattat det? Åkte den hem när räddninskryssaren kom fram?
I vilken ordning olika enheter kom och lämnade är inget jag har satt mig in i.