2025-10-08, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Eftersom han jobbade på Galejan så antagligen. Marlene och Johnny (Williams pappa) har också intellektuella funktionsnedsättningar. Det handlar alltså om funktionsnedsatta som fått barn och brustit i sitt föräldraansvar - arrangerat och utfört mord som trevlig helgaktivitet med familjen och barnens kusin. William, då 22 år, vars båda föräldrar har intellektuella funktionsnedsättningar, har nu fått livstids fängelse efter att ha deltagit i familjemord med mamma och kusin. Samhället borde tagit sitt ansvar och ingripit långt tidigare.
Känns nästan som en svensk Steven Avery
Citera
2025-10-08, 18:35
Medlem
Faltas avatar
112 operatören! Fy fan vad hemsk hon är och sen en ambulans förare som inte vågar gå in. Ambulans er är alltid två stycken men inte i den orten. Många kloka skribenter här i tråden och det mesta har skrivits och avhandlas.

Rykten om att den mördade skulle ha äcklat sig är bara Rykten. Ett liknande fall finns i bruksorten Sala I Västmanland, baserat också på rykten. En fd kändisvakt från Stockholm fick ett rykte att vara pedofil/våldtäktsman i Sala och blev och är utstött av invånarna än idag.

Varför jag tar upp det i tråden är att detta med rykten uppkommer bara i små orter där skitsnack och skvaller är syre för invånarna. Tillbaka till fallet här, stackars kille som ligger och förblöder medans ambulans pers sitter och väntar på polis, stackars anhöriga till den mördade. Vilken tragik det här är, jag hoppas att dom flesta blir berörda av denna dokumentär i 3 delar..
Citera
2025-10-08, 18:51
Medlem
Alplandskaps avatar
Mamman skickar polisen, räddningstjänsten och ambulansföraren in i bostaden. Men själva kan de inte tänka sig att gå in.
Citera
2025-10-08, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
112 operatören! Fy fan vad hemsk hon är och sen en ambulans förare som inte vågar gå in. Ambulans er är alltid två stycken men inte i den orten. Många kloka skribenter här i tråden och det mesta har skrivits och avhandlas.

Rykten om att den mördade skulle ha äcklat sig är bara Rykten. Ett liknande fall finns i bruksorten Sala I Västmanland, baserat också på rykten. En fd kändisvakt från Stockholm fick ett rykte att vara pedofil/våldtäktsman i Sala och blev och är utstött av invånarna än idag.

Varför jag tar upp det i tråden är att detta med rykten uppkommer bara i små orter där skitsnack och skvaller är syre för invånarna. Tillbaka till fallet här, stackars kille som ligger och förblöder medans ambulans pers sitter och väntar på polis, stackars anhöriga till den mördade. Vilken tragik det här är, jag hoppas att dom flesta blir berörda av denna dokumentär i 3 delar..

Det är två i ambulansen även här. Det är bara en av dom som ställt upp på intervju. Det var även han som var med på rättegången.
Citera
2025-10-08, 19:13
Medlem
Alplandskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Sminkis har tydligen ett extremt viktigt arbete där det inte finns något utrymme för att ledsaga eller lära upp någon annan. Typ forskare inom teknisk fysik gällande hjullastare?
Sminkis, är det blondinen med tuppkam?
Citera
2025-10-08, 19:17
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Sminkis, är det blondinen med tuppkam?

Ja, det är hans smeknamn enligt någon här i tråden vars inlägg jag citerade.
Citera
2025-10-08, 19:27
Medlem
Silltunnas avatar
Förekommer det någon människa i den där dokumentären som inte förefaller mentalt funktionsnedsatt? Enligt min mening gör det inte det. Det får mig att tvivla på om Malå med omnejd är en lämplig plats att växa upp eller vistas i överhuvudtaget.
Citera
2025-10-08, 19:31
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misopasta
Precis. Han såg sin chans att försöka rentvå sig själv i allmänhetens ögon och utmåla sig till ett offer i den här historien. Ser ingen annan anledning till att han skulle ha ställt upp på att intervjuas annars. Är man boende i Malå eller insatt i fallet är det tydligt hur mycket av vad det han säger är rena lögner. Att han kallar Laggträsket för Västerbottens vackraste plats är som att kalla ett utedass för ett av världens sju underverk. Att sedan teamet bakom dokumentären inte ifrågasätter särskilt mycket av hans historier utan ibland spinner vidare på det känns fel.

Nu vet jag ingenting om Laggträsk och jag har aldrig varit där, men om man ser till situationen med midvinter, djupfryst sjö och massor med snö så kan torde platsen sett ut som ganska många andra den tiden på året. Så det var en uppenbar lögn, då vi vet att kvinnan varit på mordplatsen bara några timmar innan, offrets blod fanns i bilen på flera ställen osv. Jag har fiskat i mina dagar och aldrig behövt grilla upp mina knivar (flera stycken) och varför skulle någon göra det mitt i vintern?

Gissar att kvinnan var stressad efter nattens händelser och behövde åka någonstans långt bort för att samla ihop sig och Bengtsson fick hjälpa till att tänka. De var säkert bakfulla, eller kanske fortfarande till och med fulla, och valde en enkel oansenlig plats att elda upp bevisen.
Citera
2025-10-08, 20:12
Medlem
skillad-banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Ja, det är hans smeknamn enligt någon här i tråden vars inlägg jag citerade.

Vad är ”sminkis” namn? Pålsson, men mer?
Citera
2025-10-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skillad-banan
Vad är ”sminkis” namn? Pålsson, men mer?

Magnus. Han har en egen tråd här på flashback.

(FB) 50 årig inlandsbo åtalas för stalking av förra sambon (Malå, Västerbotten)
Citera
2025-10-08, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matochpotatis
Magnus. Han har en egen tråd här på flashback.

(FB) 50 årig inlandsbo åtalas för stalking av förra sambon (Malå, Västerbotten)
Snacka om hycklare i världsklass. Att han ens har mage att ifrågasätta andra människors beteende. Man undrar om SVT gjort någon som helst research innan dom intervjuade honom
Citera
2025-10-08, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilith
Robin och hans pappa har alltså också intellektuella funktionsnedsättningar? Samtliga mördare har alltså intellektuella funktionsnedsättningar och flera av dem har växt upp med föräldrar som har det.

Så William Ahlqvist, då 22 år, har alltså en utvecklingsstörning (vilket numera heter intellektuell funktionsnedsättning) och har växt upp med två föräldrar som också har utvecklingsstörning (uttrycker mig så för tydligheten skull) - Marlene Ahlqvist och Jhonny Gustafsson (tidigare Backman). Och nu har han fått livstids fängelse. Ingenting om detta nämns varken i tidningarna eller i nån av tv-dokumentärerna. Alltså, jag vet inte vad jag ska tänka ärligt talat... Visst, han har knivhuggit en annan människa. Men livstid, jag är kluven... Jag tänker nog ändå att samhället har ett ansvar och borde ha ingripit då föräldrarna brast i ansvar och föräldraförmåga.
Det har ju bara sänts två avsnitt vet du vad som händer i följande avsnitt? Om han anses vara frisk ska han ha livstid. Eller menar du att domstolarna ska döma hårdare straff om gm är intelligent? Uppenbarligen är han inte dummare än att han kan klara sig själv utan assistent
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in