Citat:
Ursprungligen postat av
Misopasta
Precis. Han såg sin chans att försöka rentvå sig själv i allmänhetens ögon och utmåla sig till ett offer i den här historien. Ser ingen annan anledning till att han skulle ha ställt upp på att intervjuas annars. Är man boende i Malå eller insatt i fallet är det tydligt hur mycket av vad det han säger är rena lögner. Att han kallar Laggträsket för Västerbottens vackraste plats är som att kalla ett utedass för ett av världens sju underverk. Att sedan teamet bakom dokumentären inte ifrågasätter särskilt mycket av hans historier utan ibland spinner vidare på det känns fel.
Nu vet jag ingenting om Laggträsk och jag har aldrig varit där, men om man ser till situationen med midvinter, djupfryst sjö och massor med snö så kan torde platsen sett ut som ganska många andra den tiden på året. Så det var en uppenbar lögn, då vi vet att kvinnan varit på mordplatsen bara några timmar innan, offrets blod fanns i bilen på flera ställen osv. Jag har fiskat i mina dagar och aldrig behövt grilla upp mina knivar (flera stycken) och varför skulle någon göra det mitt i vintern?
Gissar att kvinnan var stressad efter nattens händelser och behövde åka någonstans långt bort för att samla ihop sig och Bengtsson fick hjälpa till att tänka. De var säkert bakfulla, eller kanske fortfarande till och med fulla, och valde en enkel oansenlig plats att elda upp bevisen.