2025-10-08, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ingen aning. Men sannolikt hölls både kvinnor och män som slavar och utnyttjades på olika sätt i samband med byggandet av pyramiderna.

På olika sätt håller jag med om.
Citera
2025-10-08, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vet du. Unga kvinnor kommer inte välja en gubbe, bara för att gubben försöker skrämma upp de unga kvinnorna.

Unga kvinnor kommer däremot göra som de oftast gör: välja en jämnårig man som de är kär i. Och skaffa barn med honom, ofta kring 25-35 års ålder.

Och det är inte många kvinnor som gör "karriär" på HR. Vanligaste yrkena för kvinnor är: inom vården/äldreomsorgen som undersköterskor, sjuksköterskor, fysioterapeuter, arbetsterapeuter, med.sekr., läkare. Barnomsorg/skola. Lokalvård. Och inom detaljhandeln som butiksbiträden. Sådana yrken som verkligen behövs. Och ja: barn får de i regel också, med mannen de älskar.

- Sedan finns det frivilligt barnlösa kvinnor som du kanske tror är ofrivilligt barnlösa.

- Och det finns ofrivilligt barnlösa kvinnor som har haft svårigheter med fertiliteten redan i 20 årsåldern.

Tänk på det innan du försöker håna barnlösa kvinnor.

Och mäns fertilitet minskar också efter 35. Och mutationer på spermierna ökar efter 40, vilket kan ge avkomma med ADHD, autism, bipolaritet etc. Så män har inte "tiden", de heller. Alla har klockor. Klockorna är bara inställda på lite olika tider och på olika sätt.

Intressant med en damrövslickare som vill trycka till män. Fick din mamma stryk av din pappa eller anser du att kvinnor inte kan föra sin egen talan?
Senast redigerad av JqsClouseau 2025-10-08 kl. 09:24.
Citera
2025-10-08, 09:30
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JqsClouseau
Tants drömmar att män och kvinnor varit jämställda historiskt är tyvärr bara drömmar. Du verkar blanda ihop hur saker är/har varit och hur du anser saker borde vara/ha varit.

Jag nämnde inget om jämställdhet.
Farbror börjar bli glömsk och förvirrad.
Citera
2025-10-08, 09:31
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Intressant med en damrövslickare som vill trycka till män. Fick din mamma stryk av din pappa eller anser du att kvinnor inte kan föra sin egen talan?

Den enda fru-misshandlaren här är troligen du.
Citera
2025-10-08, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Jag nämnde inget om jämställdhet.
Farbror börjar bli glömsk och förvirrad.

Du vill gärna göra gällande att kvinnor gjort tunga sysslor som brukar tillskrivas männen. Det är väl ingen som sagt att kvinnor inte hjälpt till på gården men de tyngre sysslorna utfördes av män. Är det skamligt att kvinnor födde barn och tog hand om dem medan mannen jobbade i skogen och på åkern?

Kvinnor gör allt män gör samt föder barn enligt dig. Gärna samtidigt utan mäns hjälp. Ensam kvinna är stark och mån är onödiga.
Citera
2025-10-08, 09:40
Medlem
Citat:
Den enda fru-misshandlaren här är troligen du.

Har du slutat sparka din man i skrevet?
Citera
2025-10-08, 09:58
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Du vill gärna göra gällande att kvinnor gjort tunga sysslor som brukar tillskrivas männen. Det är väl ingen som sagt att kvinnor inte hjälpt till på gården men de tyngre sysslorna utfördes av män. Är det skamligt att kvinnor födde barn och tog hand om dem medan mannen jobbade i skogen och på åkern?

Kvinnor gör allt män gör samt föder barn enligt dig. Gärna samtidigt utan mäns hjälp. Ensam kvinna är stark och mån är onödiga.

Varför tror att de manliga och kvinnliga skeletten som grävs fram från tiden då människan var smalare/nomader sedermera bönder bär spår av hårt och tungt arbete? Varför vittnar dessa skeletts exempelvis muskelfästen om att dessa kvinnliga och manliga individer var mycket grövre och starkare än dagens kvinnor och män?
Citera
2025-10-08, 09:59
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Har du slutat sparka din man i skrevet?

Har du slutat slå och sparka din fru? Eller skriver du från anstalten?
Citera
2025-10-08, 09:59
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Om båda förvärvsarbetar och delar lika på VAB så behöver varken du ellef din fru ge varandra pengar.

Men om du är hemmaman och inte förvärvsarbetar, så ska hon betala det du skulle ha haft i tjänstepension till dig samt 10 000 varje månad som du kan ha som en buffert/försäkring och spara om äktenskapet skulle skita sig.

Eller om du tar all VAB, kan din fru gott sätta över 500 till dig varje månad i förlorad tjänstepension. Så du slipper bli fattigpensionär.

Dvs.: den som jobbar och tjänar pengar 100%, behöver dela med sig (mer eller mindre) till den som inte gör det, för att denna antingen tar hand om barn, hem och hushåll på heltid eller tar all VAB och jobbar endast deltid för att ta hand om barn och hem.

Jobbar båda 100%, behöver båda hjälpas åt med barn, hem och hushåll. Men ingen behöver betala pengar till den andra.

Gäller allt detta du tycker även om parterna har gått isär men ena parten tar hand om barnen helt och hållet?
Citera
2025-10-08, 10:01
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ja ok. Jag tycker invandrare är ännu enklare att anställa än män och funkar ännu bättre på jobbet än män och är därför mer värda i lön än män. De ifrågasätter inte, klagar inte, är inte med i facket, bara jobbar häcken av sig. Jättelätta.
Förutom som jurister, där jag bara väljer svenskar som därmed är värda mer i lön än invandrare eftersom svenskar förstår vad jag säger och jag mår bra av att bli förstådd.
Har man inget att säga kan man ju kopiera. Kvinnor är experter på att kopiera. Varje gång jag satt i ett möte när jag var konsult sa någon kvinna exakt samma sak som mannen innan, och gjorde sig överflödig för alla i mötet. Samma trend på FB så det är något genetiskt.
Citera
2025-10-08, 10:02
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Varför skulle jag tänka nåt om det? Vad fiskar du efter, har du nån poäng?

Om det nu är sparande till privat tjänstepension som du anser att kvinnan inte har råd med när hon är hemma och mannen därför bör ersätta henne för det under tiden när kvinnan är hemma så blir väl frågan naturlig om du tycker han bör ersätta henne för privat pensionssparande även fast hon inte hade något sådant innan hon gick hem på föräldraledighet?

Varför har du svårt att förstå att det är en legitim fråga?
Citera
2025-10-08, 10:03
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Eller ett konstaterande.
At kvinnor beter sig sexistiskt mot män. Absolut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in