2025-10-08, 09:02
Medlem
Harrybs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Jag bor i stockholm och åker i stort sett aldrig bil, men jag ser folk som inte tycks göra annat än åka bil, och min fråga blir förstås, vad fan gör ni med era liv? Hur blev det så här?

Folk sitter alltså dagligen i bilköer både till och från arbetet.

Men även på t ex en söndag åker dom i bilen, istället för att som vi andra, är ute och promenerar i solskenet så sitter dom i en bil och åker nånstans, eller från nånstans... det verkar som hela deras jävla tillvaro kretsar kring att sitta i bilen.

Vad fan är det för fel på er? tröttnar ni aldrig på att sitta i en bil jämt?

Man tittar ju på er och tänker "ok, där sitter ni i en jävla biljävel, medans vi andra sitter och chillar på en uteservering med en kall öl (ja ni dumma idioter kan ju inte ens dricka öl, för ni måste kunna köra bil) och man undrar vad fan är det för fel på er?

Varför slänger ni bort ert liv på att sitta i en plåtburk? Verkar ju helt skadad beteende.

Din tanke har inte slagit dig att dom är påväg någonstans?
Citera
2025-10-08, 09:11
Medlem
Bilen är mitt andra hem. Har inget intresse av att träffa människor i kollektivtrafiken eller ute. Vädret i Sverige är för dålig året runt för att ställa bilen. Hinner dessutom med så mycket mer, världen växer enormt när man har bil och kan i princip åka vart man inom en radie på 50 mil.

Brukar tänka när jag ser en överfull buss eller människor som promenerar runt i höstregn och blåst "Ouff, tur att man inte är där". En kall öl på en uteservering är inget jag finner skulle vara det minsta intressant om man sitter med ett gäng men i övrigt är det bara slöseri med tid och pengar.
Citera
2025-10-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Visserligen är det mer bekvämt att åka själv, och det går generellt sett snabbare om man lyckas undvika rusningstrafiken. Men då tillkommer också en massa kostnader.

Sen är det så att även om du har bil så kommer du sannolikt ha behov av att utnyttja kommunaltrafiken. Bilen kan hamna på verkstad ett par dagar, det kan va så att du ska ut för att ta ett glas vin eller ska på fotbollsmatch, du ska ner till flygplatsen för du ska utomlands, osv.
Det är på tok för dyrt att äga och köra bil. Framförallt på landsbygden. Fyfan vad jag hatar alla jävla muppar som utan ironi spottar ur sig "Det är ju bara ta tåget/bussen!". Som om det är en naturlag att bo i innerstan eller stadens utkantanter med fungerande kollektivtrafik
Citera
2025-10-08, 09:27
Medlem
godboys avatar
Denna tråd är Flashback i ett litet nötskal. Det bildas två läger, ett som bara sitter på något uteställe och hinkar öl eller vin, och ett annat läger som bara kör bil. Är jag ensam som klarar av att göra båda delar? Ta ut det bästa av båda sakerna?

Jag och frugan bor centralt i Göteborg och uppskattar att när helst vi vill gå ut och ta ett glas. Då går eller cyklar vi. Att köra inne i stan är fullständigt onödigt och görs bara när det är något stort som ska plocks upp.

Bil är grymt att ha. Den använder vi båda ofta. Ibland vill man ju åka ut till lite lantliga områden och vandra och då är ju bilen nästan ett måste. Sen hatar jag att åka kollektivt så folk fan inte kan bete sig. Bilen får sin årliga service och däckbyte efter säsong. Nya däck köpes givetvis om minsta tveksamhet finns om de befintliga.

Är man vuxen, har ett normalt jobb, en normal bostad så är det inga problem att både gå på puben när man vill det, och äga och köra bil när man vill det. Det ena utesluter verkligen inte det andra.
Citera
2025-10-08, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Hur många svenskar är det egentligen som bor i Stockholm? Även innerstan, söder och de finare områdena är nu inte längre fria från mörker.

Att köra bil i stockholm är en helt ohygglig syssla men tyvärr behöver många göra det och förstår inte hur bra de skulle kunna ha det genom att flytta ut från staden.

Jag bor i Stockholms innerstad. Kör bil mycket pga mitt jobb.
Inga större problem med köer.
Åkte i morse kl 7 hemifrån till jobb i Väsby. 25 min. Knappt några köer, lite på Klarastrandsleden.
När jag kommer hem i em så ställer jag bilen i garaget i huset där jag bor och går ut och
dricker en öl eller två och käkar något gott. Ser inte problemet.
Citera
2025-10-08, 09:46
Medlem
Jordgubbes avatar
Eller för att undvika tågvåldet.

"8 okt 2025 kl 09.29 ... En tågvärd och en resenär hamnade i bråk ... Flera vittnen såg bråket och hörs ... Händelsen orsakar förseningar och inställda avgångar ... rapporterar P4 Göteborg", och länk dit.
Citera
2025-10-08, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är på tok för dyrt att äga och köra bil. Framförallt på landsbygden. Fyfan vad jag hatar alla jävla muppar som utan ironi spottar ur sig "Det är ju bara ta tåget/bussen!". Som om det är en naturlag att bo i innerstan eller stadens utkantanter med fungerande kollektivtrafik

Är det verkligen så dyrt ? Jag kan titta på farsans bil. V70 från år 2005. Kostade 240.000 kr
när han köpte den som ny. Nu 20 år senare är den värd kanske 40.000 så den har tappat
200.000 kr på 20 år. Det blir 800 kr i månaden i värdeminskning.
Den drar 0.6 liter så helt ok för en stor kombi. Bara trafikförsäkring.
Trots dålig pension så har han inga problem med kostnaden.
Citera
2025-10-08, 10:10
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Som jag sagt många gånger nu, dessa förbannade ”varför-trådar” är i de allra flesta fallen bara barnsligt tramsande från stollar som inte fattar ens så enkla saker att folk är olika och har olika behov och intressen etc etc.
Att inte förstå varför folk kan ha behov eller lust att köra bil, är rätt graverande för den med de tankarna….
Instämmer fullständigt, det är som att det nästan enbart är människor med NPF diagnoser som skapar dessa trådar, och många av de svarande skribenterna är fan inte mycket bättre. Kan inte fatta varför man måste tycka att antingen har man bil och då är ens enda fritidssysselsättning att åka omkring i den och att alla som sitter på en uteservering är grava alkoholister. Medan de som sitter på uteserveringen enbart verkar tycka att de som kör bil bara har det som nöje och saknar andra intressen.

Liiiiite tröttsamt att så få verkar ha så extremt svårt att fatta att man kan tycka att båda sakerna kan vara trevliga.

Jag borde inte ens gå in i dessa trådar, ofta så väljer jag inte att skriva, men ibland faller man till föga.
Citera
2025-10-08, 10:18
Medlem
Paris24s avatar
Billivet är inspirerat från USA där man verkligen måste åka bil, eftersom nästan alla bor i feta villaområden utan bussar och med låg densitet mellan människor och hus. Det går inte ens att ta sig till jobbet eller apoteket om man inte har bil.

TS bor i Stockholm och här, jag bor på Söder, behövs inte bil, SL är fantastiskt. Men jag är uppväxt i Danderyd och så fort jag fick pengar som 18-åring köpte jag bil och körde och körde. När jag nu flyttar tillbaka till Stockholm efter 20 år så har jag sålt bilen eftersom barnen är stora, en småbarnsbarnfamilj har nytta av en bil. Och jag känner inte igen innerstan. Det beror på att jag alltid såg den från ett bilfönster, och fokus var inte stan utan att komma fram och hitta en p-plats. När jag går ser jag alla butiker, alla fina hus, allt vatten.

Jag är så mycket nöjdare med ett billöst liv. Min nya BMW sålde jag efter corona när jag insåg att den kostar lika mycket per månad som min lägenhet. Fullständig idioti om man inte har små barn.
Citera
2025-10-08, 10:27
Medlem
bomhulls avatar
Några exempel:

Lättare att storhandla när man har bil

Folk med barn föredrar att åka bil

Lättare att ta sig till olika köpcentrum(det finns gott om parkeringar men dåliga förbindelser om man måste ta tex buss

Känns osäkert att åka kommunalt med tanke på den ökande kriminaliteten
Senast redigerad av bomhull 2025-10-08 kl. 10:30.
Citera
2025-10-08, 10:59
Medlem
BallaBellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Jag bor i stockholm och åker i stort sett aldrig bil, men jag ser folk som inte tycks göra annat än åka bil, och min fråga blir förstås, vad fan gör ni med era liv? Hur blev det så här?

Folk sitter alltså dagligen i bilköer både till och från arbetet.

Men även på t ex en söndag åker dom i bilen, istället för att som vi andra, är ute och promenerar i solskenet så sitter dom i en bil och åker nånstans, eller från nånstans... det verkar som hela deras jävla tillvaro kretsar kring att sitta i bilen.

Vad fan är det för fel på er? tröttnar ni aldrig på att sitta i en bil jämt?

Man tittar ju på er och tänker "ok, där sitter ni i en jävla biljävel, medans vi andra sitter och chillar på en uteservering med en kall öl (ja ni dumma idioter kan ju inte ens dricka öl, för ni måste kunna köra bil) och man undrar vad fan är det för fel på er?

Varför slänger ni bort ert liv på att sitta i en plåtburk? Verkar ju helt skadad beteende.

Jag håller helt med dig. Folk klarar inte sig utan bil och kan inte tänka sig något annat. De tror att de måste ha en bil.
De fixar inte att tänka utanför boxen och inse att det finns bilar att leasa per timme eller vad man nu vill.

Jag var själv en sådan för många år sedan. Jag hade bil i jobbet och körde runt i Stockholms innerstad och närförorter.
Jag gjorde i princip allt i bilen ca 4-6 timmar om dagen.

Jag gjorde mig av med bilen en dag.
Idag har jag helt ändrat mig och klarar mig fantastiskt bra utan bil.

Att man måste ta bilen till allt är bara löjligt.
Idag går jag eller tar SL.
Det går mycket snabbare och kostar mindre.
Slipper söka parkering och alla köer som man hamnar i. Nej tack!

Många lever en osund livsstil i sina bilar och rör sig inte (många tjockisar) och måste få till sina steg eller sin träning på fritiden.
Jag har fått ihop mina steg redan innan jag kommer till jobbet typ.

Jag mår så mycket bättre utan allt bilkörande.

Förstår inte heller de som har bilar stående hela veckorna för att kunna köra lite på helgen.
Behöver jag bil leasar jag de timmar jag behöver eller den helg jag behöver bil och det är inte många tillfällen per månad.

Många borde tänka om!
Jag sparar 4-5000 i månaden utan bil.
Senast redigerad av BallaBella 2025-10-08 kl. 11:13.
Citera
2025-10-08, 11:06
Medlem
Jag kör bil för att jag tycker det är kul. Inte för att jag måste. Jag tar ofta rejäla långturer enbart för nöjes skull. Inget fel med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in