2025-10-08, 04:29
Medlem
Tervulls avatar
Och jag tänker när jag ser alkoholister på uteserveringarna ”stackars jävlar har dom inget liv utan måste sitta in public och supa”. Skulle aldrig sjunka så lågt att jag skulle sätta mig i inpissade säten i den ständigt försenade kollektivtrafiken. Älskar min bekväma bil! Det är dig det är synd om bara det att du inte fattar det
Citera
2025-10-08, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull
Och jag tänker när jag ser alkoholister på uteserveringarna ”stackars jävlar har dom inget liv utan måste sitta in public och supa”. Skulle aldrig sjunka så lågt att jag skulle sätta mig i inpissade säten i den ständigt försenade kollektivtrafiken. Älskar min bekväma bil! Det är dig det är synd om bara det att du inte fattar det

Precis! Tåg och tunnelbana är snuskigt och fullt av störande människor. Man vill vara ifred i sin egen bil som man vet är ren och man kan styra temperaturen själv.
Citera
2025-10-08, 04:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Jag bor i stockholm och åker i stort sett aldrig bil, men jag ser folk som inte tycks göra annat än åka bil, och min fråga blir förstås, vad fan gör ni med era liv? Hur blev det så här?

Folk sitter alltså dagligen i bilköer både till och från arbetet.

Men även på t ex en söndag åker dom i bilen, istället för att som vi andra, är ute och promenerar i solskenet så sitter dom i en bil och åker nånstans, eller från nånstans... det verkar som hela deras jävla tillvaro kretsar kring att sitta i bilen.

Vad fan är det för fel på er? tröttnar ni aldrig på att sitta i en bil jämt?

Man tittar ju på er och tänker "ok, där sitter ni i en jävla biljävel, medans vi andra sitter och chillar på en uteservering med en kall öl (ja ni dumma idioter kan ju inte ens dricka öl, för ni måste kunna köra bil) och man undrar vad fan är det för fel på er?

Varför slänger ni bort ert liv på att sitta i en plåtburk? Verkar ju helt skadad beteende.
Det ultimata nöjet för vissa tycks vara att planlöst förflytta sig på hjul, någon djupare förklaring behövs nog inte. Söndagsåkande kepsgubbar kategoriserar jag som lika irriterande som EPA-horungar och när samma BMW cirkulerat runt torget för 20:e gången kan man ju bara skratta.
Citera
2025-10-08, 05:02
Medlem
Bil innebär:
- Ingen motion
- Service och underhåll
- Försäkring
- Bränslekostnader
- Värdeminskning
- Parkeringskostnader
- Däckbyte och förvaring
- Risk
Citera
2025-10-08, 05:20
Medlem
Citat:
Jag bor i stockholm och åker i stort sett aldrig bil, men jag ser folk som inte tycks göra annat än åka bil, och min fråga blir förstås, vad fan gör ni med era liv? Hur blev det så här?

Men även på t ex en söndag åker dom i bilen, istället för att som vi andra, är ute och promenerar i solskenet så sitter dom i en bil och åker nånstans, eller från nånstans... det verkar som hela deras jävla tillvaro kretsar kring att sitta i bilen.

Man tittar ju på er och tänker "ok, där sitter ni i en jävla biljävel, medans vi andra sitter och chillar på en uteservering med en kall öl (ja ni dumma idioter kan ju inte ens dricka öl, för ni måste kunna köra bil) och man undrar vad fan är det för fel på er?

Varför slänger ni bort ert liv på att sitta i en plåtburk? Verkar ju helt skadad beteende.

Vi åker bil till sommar huset! Där vi har lugn och ro. Fiska, jaga och åka båt!

“Man” tittar på er stockholmare och tänker “ok där sitter ni i gränden som luktar piss och hinkar öl, medans vi andra sitter och tittar på havet från vår tomt och driker champagne. ( Ja ni dumma idioter kan inte ens göra det ni gillar om det inte är helg!) Man undrar vad det är för fel på er. Jobba måndag till fredag, sedan till helgen hinka billigaste ölen på en uteservering. Verkar vara ett skadat beteende!
Citera
2025-10-08, 05:23
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:

Bilen är ju en frihet, de människor du ser åka runt på helgerna kanske åker ut till ett naturreservat eller så. Det är ju mycket mer bekvämt och privat än att åka ut med nån smutsig buss där ett invandrargäng trakasserar medpassagerarna. Jag kan också störa mig när man jobbar med halvfeta gubbar som man vet borde motionera, men de tar bilen överallt, typ om de ska till byggnaden tvärs över vägen så tar de bilen istället för att gå 100 meter. Verkar vara nån sorts boomer-gubbe grej med den extrema bekvämligheten, och frågar man varför de inte promenerar så blir de helt oförstående; varför skulle man vilja röra på sig när man kan sitta i bilen?

Men i övrigt så tycker jag man känner sig lite handikappad utan bil. Ska man storhandla eller ta sig till nån lite avlägsen natur eller liknande så blir det ett helt enormt projekt om man måste börja krångla med bussar, tåg, taxi och liknande. Och oftast blir det dyrare än att ta sin privata bil.
Citera
2025-10-08, 05:25
Medlem
Kan ju vara så att de som sitter i dessa bilar har något att uträtta, till skillnad från er som sitter och super i ”solen”..
Citat:
Jag för inte statistik, jag konstaterar bara två väldigt enkla saker:

antingen

1 - går du en promenad i solskenet, njuter av livet, sätter dig och tar en öl på en uteservering.

eller

2 - sitter du i en bil som åker förbi oss, som njuter av livet.

Det är ju helt obegripligt hur man kan tycka alternativ 2 är ett bättre val!

Det finns ju ingen vettig människa som säger "nej du, jag tackar nej till ölen i solen, jag vill sitta i min bil istället!!!"

det är ju sinnesjukdom vi ser framför våra ögon !!
Citera
2025-10-08, 05:27
Medlem
Tjaa, Teslaägare är väl bland de dom kör mest och längst. I deras fall tror jag det för många är en tröst för annat i deras liv som inte är bra. Varför tror jag det? Jo, går du in på teslaforum och ser hur de diskuterar sina bilar så är det som vuxna barn som diskuterar sina julklappar. Å nu har jag ställt in den här funktionen, ska jag byta till den här modellen som har tystare fjädring osv. Alltså man märker att det för Teslaägare inte handlar om ta sig från punkt A till B utan det är närmast lite sektliknande beteende. Lite sjukt faktiskt när man scrollar inläggen. Det är liksom Tesla är det viktigaste i mitt liv. Inte familj,hus,jobb o fritid. Den ger mig tröst när jag mår dåligt och världen gått knas. Menmen det är väl också the Musk way. Just go bananas!
Senast redigerad av DrGiggles 2025-10-08 kl. 05:30.
Citera
2025-10-08, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Bil innebär:
- Ingen motion
- Service och underhåll
- Försäkring
- Bränslekostnader
- Värdeminskning
- Parkeringskostnader
- Däckbyte och förvaring
- Risk

- ingen motion
Låter som du är en afrikan utan skor som går fem mil till vatten brunnen!

Jag tar bilen till min country club där jag gymar/simmar/spelar golf och tennis.

-service och underhåll
Ja vuxna personer måste bla se till sin bil. Men tur man är vuxen och har pengar.

-försäkring
Ja som vuxen betalar man försäkring på hus och bil. Tur man har egna pengar och inte måste fråga mamma efter pengar.

-Bränslekostnader
Det mesta i livet kostar pengar, precis som ditt busskort och din folköl.

Igen, tur man har pengar.

-Värdeminskning
När man köper grejor i livet så tappar de mesta saker sitt ursprungliga värde i pengar.

Vi som är vuxna och har pengar vet detta och vi har inte bil som investering( min porsche har dock inte tappat en enda cent i värde på 4 år)

-Parkeringskostnader
Gråter du när du skiter? Tycker du det är dyrt med toa papper? För oss normala människor är toa papoer och parkering små pengar

-Däckbyte och förvaring
Skor till bilen är viktigt och ja, vi har råd med detta också. Efter ca 3 år köper vi och byter.
Förvaring? Som sagt det är dyrt att bajsa!

-risk
Ja det är RISK att du med bil får en högre levnadsstandard. Risk för att ha roligt medans du kör också.

Ta nu och väx upp! Sluta stå med mohameds mormor i busskuren. Skaffa dig ett jobb och en bil precis som vi andra vuxna!
Citera
2025-10-08, 05:54
Medlem
Tidvinds avatar
Man åker inte bil för att det är roligt (speciellt inte i stan), utan för att ta sig från en plats till en annan. Har man en bil och bor en bit ifrån en busshållplats så blir det lätt att man tar bilen, och då behöver man köra tills man hittat en bra plats att parkera på.

Sen behövs det inte många bilar för köbildning. Om snittbilen är 4.5 meter lång, och det är 0.5 meter avstånd till framförhållande bil så rymmer en 100 meter gata 20 bilar, medans 100 gångtrafikanter kan diskret flyta på längs samma gata.
Citera
2025-10-08, 06:01
Avstängd
hennevilljagknullas avatar
Håller med.
Jag ha bil men bor i gävle och kör bil ganska sällan, är väl om jag ska handla så mycket att jag inte kan ta det på cykeln eller att jag måste nånstans snabbt, eller att jag ska köra och hälsa på mor och far 10 mil ifrån.

Har 8 km till jobbet och jag cyklar året runt, tar kring 15-20 min.

Folk som har 2 km till jobbet tar bilen, det är typ jättevanligt.
Alla skulle må bättre av att cykla eller gå till jobbet några km helt klart.
Kan förstå att om du har ryggproblme eller nåt så blir det svårare men de flesta arbetsföra har inte sånna problem att dom inte kan cykla nåra km.
Citera
2025-10-08, 06:19
Medlem
sommarlovs avatar
Stockholm borde ha Sveriges bästa kollektivtrafik, eller hur.

Ändå går det fortare, bekvämare och billigare att sitta i en bilkö till jobbet!

Vem vill sitta på en sunkig buss när det finns alternativ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in