2025-10-07, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Varför ska TS skriva en bouppteckning som är falsk (han är inte delägare i huset) och uppta halva huset som sin giftorätt, och därmed minska sin fordran enligt 11 kap 11 § ÄktB ?
Jag trodde TS hade rätt till halva huset i och med att de är gifta och äktenskapsförord saknas?
Citera
2025-10-07, 12:46
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag trodde TS hade rätt till halva huset i och med att de är gifta och äktenskapsförord saknas?
Han har rätt till kompensation vid bodelningen. Men vid bouppteckningen ska den upptas som hennes giftorättsgods. Att uppta den som sitt giftorättsgods (1/2) i bouppteckningen är inte bara felaktigt, men är till hennes fördel. Eftersom det minskar hennes kompensation.
Citera
2025-10-07, 12:47
Medlem
Citat:
Han har rätt till kompensation vid bodelningen. Men vid bouppteckningen ska den upptas som hennes giftorättsgods. Att uppta den som sitt giftorättsgods (1/2) i bouppteckningen är inte bara felaktigt, men är till hennes fördel. Eftersom det minskar hennes kompensation.
Hmmm, tror inte jag hänger med helt, men ok
Citera
2025-10-07, 13:11
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Hmmm, tror inte jag hänger med helt, men ok
Alltså.

Glöm huset i några minuter.

Men låt säga att TS har ett lönekonto. Därefter har de ett gemensamt konto för mat/inköp/osv på totalt 10 000kr som delas (1/2).
TS fru har även ett lönekonto samt fordran på TS.

Då blir bouppteckningen (alltså redovisning innan fördelning) följande:

TS
GG (Giftorättsgods)

Lönekonto (1/1): 50 000 kr
Gemensamt konto (1/2): 5 000 kr
Summa tillgångar: 55 000 kr

Skuld till exfru: -3 000 kr

Totalt GG: 52 000 kr

EE (Enskild egendom)
0 kr

---

Exfru
GG (Giftorättsgods)

Lönekonto (1/1): 1 000 kr
Fordran på TS: 3 000 kr

Totalt GG: 9 000 kr

EE (Enskild egendom)
0 kr

---

Sammanlagt giftorättsgods:
52 000 + 9 000 = 61 000 kr

Fördelas (hälften var):
61 000 / 2 = 30 500 kr per make

---

Utjämning:

TS har 52 000 → ska avstå 52 000 - 30 500 = 21 500 kr till exfrun

Exfru har 9 000 → får 21 500 kr

Efter överföring:

TS: 30 500 kr
Exfru: 30 500 kr

-------

Notera alltså att exfruns konto på 1 000kr är (1/1) i hennes behållning. På samma sätt sker det med huset. Alltså att det upptas som 1/1 som hennes giftorätt. Därefter fördelar man.

Om TS upptar hennes giftorättsgods som hälften av sitt eget, så gör han civilrättsligt delägaranspråk på huset till hälften, och dessutom till sin egen nackdel eftersom det minskar hur mycket hon är skyldig att kompensera honom.

Bodelningen är en förmögenhetsutjämning. Den påverkar inte sakrättsliga förhållanden. TS kan alltså inte göra anspråk på huset till hälften innan fördelning.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-07 kl. 13:15.
Citera
2025-10-07, 13:23
Medlem
Citat:
Alltså.

Glöm huset i några minuter.

Men låt säga att TS har ett lönekonto. Därefter har de ett gemensamt konto för mat/inköp/osv på totalt 10 000kr som delas (1/2).
TS fru har även ett lönekonto samt fordran på TS.

Då blir bouppteckningen (alltså redovisning innan fördelning) följande:

TS
GG (Giftorättsgods)

Lönekonto (1/1): 50 000 kr
Summa tillgångar: 55 000 kr

Skuld till exfru: -3 000 kr

Totalt GG: 52 000 kr

EE (Enskild egendom)
0 kr

---

Exfru
GG (Giftorättsgods)

Lönekonto (1/1): 1 000 kr
Fordran på TS: 3 000 kr

Totalt GG: 9 000 kr

EE (Enskild egendom)
0 kr

---

Sammanlagt giftorättsgods:
52 000 + 9 000 = 61 000 kr

Fördelas (hälften var):
61 000 / 2 = 30 500 kr per make

---

Utjämning:

TS har 52 000 → ska avstå 52 000 - 30 500 = 21 500 kr till exfrun

Exfru har 9 000 → får 21 500 kr

Efter överföring:

TS: 30 500 kr
Exfru: 30 500 kr

-------

Notera alltså att exfruns konto på 1 000kr är (1/1) i hennes behållning. På samma sätt sker det med huset. Alltså att det upptas som 1/1 som hennes giftorätt. Därefter fördelar man.

Om TS upptar hennes giftorättsgods som hälften av sitt eget, så gör han civilrättsligt delägaranspråk på huset till hälften, och dessutom till sin egen nackdel eftersom det minskar hur mycket hon är skyldig att kompensera honom.

Bodelningen är en förmögenhetsutjämning. Den påverkar inte sakrättsliga förhållanden. TS kan alltså inte göra anspråk på huset till hälften innan fördelning.
Jag vet inte om du förklarar runt en massa saker, men missar det jag undrar över. Kommer inte huset att ingå i bodelningen?
Citera
2025-10-07, 13:28
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jag vet inte om du förklarar runt en massa saker, men missar det jag undrar över. Kommer inte huset att ingå i bodelningen?
Om skulderna överstiger tillgångarna så finns inget att fördela. Och då blir det ingen bodelning. (Eller det går efter bästa förmåga om någon av dem visar netto... Skulderna går dock inte att flytta hursomhelst)

Om tillgångarna överstiger skulderna så ingår huset i bodelningen. Men i bouppteckningen tas det upp som hennes giftorättsgods.

Steg ett: redovisa tillgångar och skulder
Steg två: fördela boet.

Du är fast på steg två.

Vi slänger på huset:

Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-07 kl. 13:44.
Citera
2025-10-07, 13:36
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Hur är ts situation relaterbar till din? Vad har kvinnan gjort i ts situation som enligt dig är uppåt väggarna?

Svaret på din första fråga får du ta och lista ut själv. Det klarar du om du tänker till lite till bara. Svar på fråga två: Ingen aning, läste inte hela texten.
Citera
2025-10-07, 13:46
Medlem
Citat:
Om skulderna överstiger tillgångarna så finns inget att fördela. Och då blir det ingen bodelning. (Eller det går efter bästa förmåga om någon av dem visar netto... Skulderna går dock inte att flytta hursomhelst)

Om tillgångarna överstiger skulderna så ingår huset i bodelningen. Men i bouppteckningen tas det upp som hennes giftorättsgods.

Steg ett: redovisa tillgångar och skulder
Steg två: fördela boet.

Du är fast på steg två.

Vi slänger på huset:

Finns det något i tråden som tyder på att TS har tillgångar som är i närheten av husets värde?
Citera
2025-10-07, 13:49
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Finns det något i tråden som tyder på att TS har tillgångar som är i närheten av husets värde?
Hur menar du nu?

Eller aha! Du vill ha en verklighetstrogen bouppteckning.
Citera
2025-10-07, 13:51
Medlem
Citat:
Hur menar du nu?

Eller aha! Du vill ha en verklighetstrogen bouppteckning.
För att i ditt exempel har du tagit upp att TS har ett lönekonto på 50k och att exfrun har ett hus värt 50k
Citera
2025-10-07, 13:57
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
För att i ditt exempel har du tagit upp att TS har ett lönekonto på 50k och att exfrun har ett hus värt 50k
Ja okej. Det var kanske lite opedagogiskt.

Vi kör en ny. Kan uppdatera den om jag får reda på mer exakta tillgångar och skulder.

Citera
2025-10-07, 14:02
Medlem
Citat:
Ja okej. Det var kanske lite opedagogiskt.

Vi kör en ny. Kan uppdatera den om jag får reda på mer exakta tillgångar och skulder.

Exakt, det är mycket mer realistiskt.

Och min poäng här är att (om jag inte har missuppfattat eller missat något viktigt i tråden) att allt pekar på att det TS vill ha uppenbart är många gånger mindre än han har rätt till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in