Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
Ja Trump har ju rätt. Det är "någonting" med Greta Thunberg. Man känner liksom på sig att hon inte är helt normal. Och hon har väl vidgått att hon har diverse psykiatriska eller neuropsykiatriska diagnoser också? Och det här skriver jag trots att jag tycker att hon har rätt i Gazafrågan, och delvis även i klimatfrägan.
Jag förstår inte att någon kan se henne som en förebild, med tanke på att hon är helt principlös. Från att korsa Atlanten i segelbåt, där hjälpmotorn plomberades så att hon inte skulle bli besmittad av fossilt bränsle, till dagens Greta som gång på gång åker dieseldrivna båtar och dessutom snart räknas som frequent flyer. Aversionen mot fossilt bränsle satt alltså inte djupare än så? Och nu senast visade det sig att hennes solidaritet med HBTQ-folket inte klarade av en valsituation. När hon var tvungen att välja så kastade hon HBTQ under bussen utan att tveka. Det minsta man kan begära av en förebild är väl att människan är principfast? Människan ifråga bör även vara kunnig, vilket Greta inte är på något område. Ta exempelvis frågan om samerna, hon tycks tro att samer lever på samma vis idag som för 150 år sedan. Någon kanske skulle upplysa henne om att samernas arbetsredskap innefattar lastbil, snöskoter och helikopter. Någon borde också upplysa henne om vad som faktiskt händer med bögar på Gaza. Hon har lierat sig med folk som vill mörda alla som är homosexuella, samtidigt som hon säger sig vara solidarisk med HBTQ. Det kräver ganska kraftig kompartmentalisering för att klara av det.