2025-05-05, 20:52
Medlem
Skönt att lyssna på när man tröttnat säga jädrar vilken smäll om vardagen

https://poddtoppen.se/podcast/1765954805/tajmat-och-klart
https://www.youtube.com/@TajmatKlart/videos

kul om musiken i avsnitt 36
musiken är faktiskt jävligt bra

värt att nämna är jönssonligan är en piratinspiration från den danska versionen olsen banden, men blev de ännu större i sverige?
Citera
2025-05-05, 21:09
Avslutad
Olsenbandet var sjukt stort i Danmark under sjuttio och åttiotalet (kanske rent av större än vad Jönssonligan var i Sverige), kanske är ännu?

Jönssonligans karaktärer är oerhört kopierade från figurerna i Olsenbandet, Vanheden bär rent av likadan kavaj, osv. Många av kupperna är slående lika. Kusinen Harry likaså. Franz Jäger-skåpen. Det är faktiskt lite märkligt, att man under åttio och nittiotalet knappt påtalade detta alls. Även beklämmande, att den tjorviga och bittra Brunnberg försöker få patent på karaktärerna, och uttalar sig så hatiskt mot alla remakes, när han och de övriga (samt manusförfattarna) snodde hejvilt från Olsenbandet.

Jag har sett merparten av de gamla Olsenbandet-filmerna, dock i modern tid, tycker de var tämligen usla i jämförelse med Jönssonligan (med Ekman, Haber och Skarsgård, resten är skräp). Men likheterna är slående. Spontant kände jag när jag såg Olsenbandet - men de har ju snott från Jönssonligan! Dock är det ju tvärtom. Men, figurerna i Olsenbandet är betydligt mer platta och färglösa, saknar finess och charm. Men, det kan ju bero på att jag är svensk och inte dansk. Danskarna kanske tycker detsamma om Jönssonligan?
Citera
2025-05-06, 12:28
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Olsenbandet var sjukt stort i Danmark under sjuttio och åttiotalet (kanske rent av större än vad Jönssonligan var i Sverige), kanske är ännu?

Jönssonligans karaktärer är oerhört kopierade från figurerna i Olsenbandet, Vanheden bär rent av likadan kavaj, osv. Många av kupperna är slående lika. Kusinen Harry likaså. Franz Jäger-skåpen. Det är faktiskt lite märkligt, att man under åttio och nittiotalet knappt påtalade detta alls. Även beklämmande, att den tjorviga och bittra Brunnberg försöker få patent på karaktärerna, och uttalar sig så hatiskt mot alla remakes, när han och de övriga (samt manusförfattarna) snodde hejvilt från Olsenbandet.

Jag har sett merparten av de gamla Olsenbandet-filmerna, dock i modern tid, tycker de var tämligen usla i jämförelse med Jönssonligan (med Ekman, Haber och Skarsgård, resten är skräp). Men likheterna är slående. Spontant kände jag när jag såg Olsenbandet - men de har ju snott från Jönssonligan! Dock är det ju tvärtom. Men, figurerna i Olsenbandet är betydligt mer platta och färglösa, saknar finess och charm. Men, det kan ju bero på att jag är svensk och inte dansk. Danskarna kanske tycker detsamma om Jönssonligan?

Kan bara hålla med. Jönssonligan är copy-paste totalt. Inte bara vad du nämner utan även deras gångstil, sätt att tala, rubbet.
Men OK, Sickan har basker och Egon har plommonstop.

Dock en sak skiljer stort. Moralen! I den danska har ligan sitt tillhåll i en bordell. Där även deras AW sker.. Och det finns inte en scen utan en bajen i handen. Osv. De delarna av konceptet var SF tvungna att stryka.
Citera
2025-05-06, 13:24
Medlem
Sagodjurs avatar
avsnitt 36?! lol

snacka om smalt ämne, imponerande om dom redan är uppe i över 30 avsnitt
Citera
2025-05-06, 14:13
Medlem
towbs avatar
Lyssnade igenom allt när jag låg hemma sjuk här om sistens och det mesta är bra och intressant. Kan ju inte finnas mycket kvar att krama ut tänker man, men lite folk finns det ju kvar att snacka med som nog kan bidra till mer kunskap i ämnet.
Citera
2025-05-06, 21:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Kan bara hålla med. Jönssonligan är copy-paste totalt. Inte bara vad du nämner utan även deras gångstil, sätt att tala, rubbet.
Men OK, Sickan har basker och Egon har plommonstop.

Dock en sak skiljer stort. Moralen! I den danska har ligan sitt tillhåll i en bordell. Där även deras AW sker.. Och det finns inte en scen utan en bajen i handen. Osv. De delarna av konceptet var SF tvungna att stryka.

Ha ha, det har du rätt. Danskarna är ju lite mer bohemiska än oss torra svenskar, de har aldrig varit PK, de tillåter sig ha lite livsnjuteri, som norrmännens hygge. I Sverige super vi ensamma på kammaren i smyg och skäms, skäms över allt, ber om ursäkt för att vi finns till.
Citera
2025-05-07, 13:51
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Ha ha, det har du rätt. Danskarna är ju lite mer bohemiska än oss torra svenskar, de har aldrig varit PK, de tillåter sig ha lite livsnjuteri, som norrmännens hygge. I Sverige super vi ensamma på kammaren i smyg och skäms, skäms över allt, ber om ursäkt för att vi finns till.
Även hygge är danskt.

Svenskar dricker väl i sällskap oftast. På finska finns dock ett uttryck som betyder att dricka i bara underbyxorna. Och då kom man att tänka på Sickans tungvrickare ”Finska sämskskinn - det sämska som finsk”.

Imponerande antal avsnitt podden producerat. Något som rekommenderas?
Citera
2025-10-06, 14:57
Medlem
Crapmagics avatar
Podden verkar vara borttagen av youtube
Citera
2025-10-06, 20:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Podden verkar vara borttagen av youtube

Borta är den ju inte men det är bara teasern och en video kvar. Fan vet vad som hänt med resten.
Citera
2025-10-06, 21:06
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Borta är den ju inte men det är bara teasern och en video kvar. Fan vet vad som hänt med resten.
Copyright anspråk, det har ju varit massor med ljudklipp insprängda i poddavsnitten, konstigt att dom inte säger ett knyst på sin instagram om vad som skett.
Citera
2025-10-07, 08:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Copyright anspråk, det har ju varit massor med ljudklipp insprängda i poddavsnitten, konstigt att dom inte säger ett knyst på sin instagram om vad som skett.

Jo, det låter troligt men den enda video som ligger kvar innehåller ju också ljudklipp.
Citera
2025-10-14, 17:47
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jo, det låter troligt men den enda video som ligger kvar innehåller ju också ljudklipp.
Det konstiga är att jubelidioterna fortsätter att publicera ljud och bildroppar på sociala medier utan att adressera att något hänt, kanske är det vi som har synvillor? att det skulle vara nertaget

Här skulle dom ju kunna fortsätta, i ren poddform
https://podcasts.nu/poddar/tajmat-klart
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här