• 1
  • 2
2025-09-30, 23:25
Medlem
Den här forskaren är av en annan åsikt. Han spekulerar om det nyupptäckta interstellära objektet 3I/ATLAS kan vara orsaken till denna radiosändning?

https://avi-loeb.medium.com/was-the-...s-d18d4f0d1f1e
Citera
2025-10-06, 16:19
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einh
Den här forskaren är av en annan åsikt. Han spekulerar om det nyupptäckta interstellära objektet 3I/ATLAS kan vara orsaken till denna radiosändning?

https://avi-loeb.medium.com/was-the-...s-d18d4f0d1f1e
Du vet det nog nu, men det är tveksamt om andra forskare går med på att denne kallas forskare.

Med det skrivet, har själv inte läst nåt Avi har presterat. Det har lixom inte funnits anledning. Som vetenskapsinriktad lyssnar man inte på den som skriker högst, utan den som har bäst underbyggt material. Lite till skillnad från politik.
Citera
2025-10-06, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Du vet det nog nu, men det är tveksamt om andra forskare går med på att denne kallas forskare.

Med det skrivet, har själv inte läst nåt Avi har presterat. Det har lixom inte funnits anledning. Som vetenskapsinriktad lyssnar man inte på den som skriker högst, utan den som har bäst underbyggt material. Lite till skillnad från politik.

Varför försöker du så ihärdigt smutskasta honom? Han är i högsta grad forskare. Han har disputerat och arbetar med forskning.

Han leder dessutom Galileo-projektet och har grundat Black Hole Initiative vid Harvard universitetet. Han är också direktör för Institute for Theory and Computation vid Harvard–Smithsonian Center for Astrophysics och var under ett decennium ordförande för Harvards astronomiavdelning.

Han har också suttit i USA:s presidentråd för vetenskap och teknik och lett National Academies kommitté för fysik och astronomi.

Hur ser din karriär i fysik ut? Med tanke på att detta inte räknas som att vara en forskare enligt dig?
Citera
2025-10-06, 20:37
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Varför försöker du så ihärdigt smutskasta honom? Han är i högsta grad forskare. Han har disputerat och arbetar med forskning.
Detta var den första gången jag kommenterar med namn, och det var lite av ett test - och nån nappade direkt.

Anledningen att jag aldrig direkt skrivit om det är för att se vad andra ser, och att inte åka med på en resa av hittepå vilket det objektivt sett handlar om. Avi har ett rykte bland vetenskapsmän som vi från utsidan ser .. och jag försökt undvika - förutom detta exempel och *bam* där kom du.

Nån ska försvara, så jag säger inget om det, mer än att jag föredrar mer underbyggd vetenskap, ok?
Citera
2025-10-06, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nån ska försvara, så jag säger inget om det, mer än att jag föredrar mer underbyggd vetenskap, ok?

Jo jag kan förstå att vissa tycker att han spekulerar för vitt och brett.

Men som jag ser det så är det viktigt att någon gör det också. Vetenskap är en process och det är viktigt att någon tänker utanför boxen och vågar skapa nya verifierbara hypoteser.
Citera
2025-10-06, 20:52
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Jo jag kan förstå att vissa tycker att han spekulerar för vitt och brett.

Men som jag ser det så är det viktigt att någon gör det också. Vetenskap är en process och det är viktigt att någon tänker utanför boxen och vågar skapa nya verifierbara hypoteser.
Det är sant.

Jag har ju spenderat en massa tid jag inte har över att luska ut om "wow" verkligen kom från där 3I/Atlas befann sig på 70-talet. Det är en intressant fråga, men hittills verkar det vara flera grader fel. Att tanken uppstod ÄR dock inte fel.

Det är rätt att dra upp saker som kanske inte har bakgrund eller background (..), ifall man kan debattera dom ändå utan att gå rabiat. Som du säger, "utanför boxen" har värde, men de måste ändå vara med rimliga begränsningar. "Min morsa såg en Rahshasa idag, så magi är for real!" - kan tänja gränserna lite väl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in