2025-10-06, 18:13
Medlem
Skaffa en advokat , ta allt du bara kan
Citera
2025-10-06, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Alternativet är att han inte behöver bevisa någonting förutom att de varit gifta/sammanboende i 5 år utan äktenskapsförord enbart giftorättsgods då ska han ha hälften av allt ? Men att de kan göra en deal. han får 450 istället för hälften av värdet som sannolikt är mer

Därför har han bättre kort.

Det verkar han ju ha fuckat upp genom att betalat hyra enligt kontraktet senaste halvåret. Det har iaf hon antagligen inga problem att bevisa.
Citera
2025-10-06, 18:15
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Alternativet är att han inte behöver bevisa någonting förutom att de varit gifta/sammanboende i 5 år utan äktenskapsförord enbart giftorättsgods då ska han ha hälften av allt ? Men att de kan göra en deal. han får 450 istället för hälften av värdet som sannolikt är mer

Därför har han bättre kort.
Jajo. Renoveringarna påverkar ju indirekt husets värde, så genom GG så får han ju indirekt del av behållningen.

Men du måste ha med dig att:
1. Huset kommer inte avyttras såvida inte han kan bevisa delägarskap och sedan kräver offentlig auktion.
2. Lånen kan inte byta ägare.
3. Hon är irrationell och TS är alldeles för snäll.
Citera
2025-10-06, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Det verkar han ju ha fuckat upp genom att betalat hyra enligt kontraktet senaste halvåret. Det har iaf hon antagligen inga problem att bevisa.

Det påverkar han inte. Plus att det var längesen han betalade.
Citera
2025-10-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Nu frågade TS om hjälp med sin situation, inte om hjälp med hur hon ska kunna få behålla så mycket av bodelningen som möjligt, så att han går förlorande.

Det du föreslår är inte till TS fördel. Han ska inte påkalla jämkning.
Att läsa innantill...
TS avslutar sitt inlägg
"Jag vill bara avsluta allt detta och försöka få tillbaka en del (helst alla) mina pengar som jag lagt på denna relation."

TS skriver om att han vill få tillbaka sina pengar och avsluta allt.
Inte att han vill få ut maximalt ur Bodelningen.
Citera
2025-10-06, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyniskallt
Tack för ditt råd!

Jo utåt sett känns det rätt glasklart vad det är hon försöker sig på.

Låter som folk har en rätt enad åsikt vad jag bör göra. Har läst lite om bodelningsförättare. Känns som en bra mellanväg annars. En opartisk person som kan hjälpa till att medla och jobba fram en okej lösning som båda kan leva med. Men då vi står så långt ifrån varandra så kanske det bara blir cirkus och då vore det skönt att bara lämna över till juristen. Dom verkar ta drygt 2000kr/h bara. Drar det här ut på tiden så kan det rinna iväg duktigt och jag kan få problem med att betala denne. Antar att dom inte jobbar så att dom tar en del av kakan när allt är klart likt mäklare.

Du kan söka runt i ditt område vilka jurister det finns för skilsmässa/bodelning vissa ger från 20min till 1-2h gratis rådgivning. Så gör som andra tipsat om skriv ner ALLT på papper som ditt manus vad som har gjorts under hela äktenskapen utgifter, överföringar etc. Du kan ta hjälp av din bank att få ut hela din transaktions historia om du inte kan själv gå så långt bak i historiken.

kolla din hemförsäkring alt om du är med i facket om du har något där som kan täcka en del av kostnaden för en jurist.
Citera
2025-10-06, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Det påverkar han inte. Plus att det var längesen han betalade.

Senaste halvåret har jag dock betalt hyra till henne

Han gör det alltså nu sen ett halvår tillbaka. Men det kanske kvittrar
Citera
2025-10-06, 18:19
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Att läsa innantill...
TS avslutar sitt inlägg
"Jag vill bara avsluta allt detta och försöka få tillbaka en del (helst alla) mina pengar som jag lagt på denna relation."

TS skriver om att han vill få tillbaka sina pengar och avsluta allt.
Inte att han vill få ut maximalt ur Bodelningen.
Det finns inga pengar att hämta. Inte för renoveringarna såvida inte TS på något magiskt vis hittar ett skuldebrev med hennes namn på för just renoveringarna.
Citera
2025-10-06, 18:20
Medlem
Citat:
Jajo. Renoveringarna påverkar ju indirekt husets värde, så genom GG så får han ju indirekt del av behållningen.

Men du måste ha med dig att:
1. Huset kommer inte avyttras såvida inte han kan bevisa delägarskap och sedan kräver offentlig auktion.
2. Lånen kan inte byta ägare.
3. Hon är irrationell och TS är alldeles för snäll.

Vid bodelningen får han ju lagfart på hälften av kåken, sen kan han via domstol och kronofogden tvinga ut det till försäljning via auktion om hon inte går med på o köra via mäklare..

Lose Lose situation för ex-frun om hon inte går med på att betala renoveringarna o stryka resten, hur man än vrider och vänder på det.
Citera
2025-10-06, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Hur du än vänder och vrider på det tror jag inte hon kommer tycka TS är en hedersknyffel om hon tvingas lämna hus och hem.

Utav hur TS skriver hur X-frun beter sig nu så kommer hon oavsett tycka illa om TS om hon måst betala någon typ av summa från sig till TS.
Citera
2025-10-06, 18:22
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Vid bodelningen får han ju lagfart på hälften av kåken, sen kan han via domstol och kronofogden tvinga ut det till försäljning via auktion om hon inte går med på o köra via mäklare..

Lose Lose situation för ex-frun om hon inte går med på att betala renoveringarna o stryka resten, hur man än vrider och vänder på det.
Med vilket lagstöd ger en domstol en make lagfart på den andra makens hus i händelse av äktenskapsskillnad?
Citera
2025-10-06, 18:25
Medlem
Citat:
Med vilket lagstöd ger en domstol en make lagfart på den andra makens hus i händelse av äktenskapsskillnad?

Bodelning som går via tingsrätt, giftorättsgods ska delas , TS och Ex-frun är skilda datum X då får båda lagfart på 50% av fastigheten om man inte gör dealar och köper ut varandra.

Rent formellt är det väl lantmäteriet som sköter 50/50 fördelningen och lagfart men med domen i botten så är det ganska lätt
Senast redigerad av LDRLDR 2025-10-06 kl. 18:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in