2025-10-06, 16:46
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag ser ut så här;

Förknippa mig med vad du vill...
Normalpannig skulle jag säga! Kanske bör du deleta länken.

Här en asperger-skalle enligt mig, han är extremt lik min kompis utom svartare hår.
https://www.youtube.com/watch?v=YQ5RvxXncRc
Senast redigerad av Paris24 2025-10-06 kl. 17:38.
Citera
2025-10-06, 17:28
Medlem
Autism är inte utvecklingsstörning. Utvecklingsstörning är en egen diagnos. Ungefär som att säga att någon som hör dåligt också har cancer för att vissa som hör dåligt har det. Helt vanlig logik. Autism i sig handlar mer om hur folk tolkar sociala koder, eller avsaknaden av att kunna göra det. Så otroligt okunnigt att ens försöka sig på ett sådant inlägg.
Citera
2025-10-06, 17:38
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Visst är det så! Man blir ju duktigare ju äldre man blir på att "agera normalt", men det kostar på i energi. Mitt syskon har även ADD vilket sammantaget gjorde det bekymmersamt att få arbetslivet att fungera på ett bra sätt. Men det gick det också!
Precis. Det är ju inte så att livet blir enklare eller bättre för att man får en diagnos, plötsligt sitter en massa idioter och tycker att "vår föräldrageneration klarade sig minsann trots att de varken hade diagnoser eller resurser". Nej, förstås. Men det är kanske även en service för normalbarn att slippa ha vissa typer av elever i klassen om de kan få hjälp på annat håll att utvecklas på sitt sätt.
Citera
2025-10-06, 17:42
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Autism är inte utvecklingsstörning. Utvecklingsstörning är en egen diagnos. Ungefär som att säga att någon som hör dåligt också har cancer för att vissa som hör dåligt har det. Helt vanlig logik. Autism i sig handlar mer om hur folk tolkar sociala koder, eller avsaknaden av att kunna göra det. Så otroligt okunnigt att ens försöka sig på ett sådant inlägg.
Det är per definition ett tillstånd som håller tillbaka utvecklingen. Inte sällan är autism inte bara ett spektrum i förmåga, utan i korsbefruktning med annat. En av de vanligaste är eftersatt språkutveckling, vilket gör att barnet bokstavligen är "efterblivet" eller snarare eftersatt i förhållande till sina jämnåriga.

Det betyder inte att barnet behöver vara en obegåvad vuxen, eller sakna intellektuell förmåga. Men det kan också innebära det.

Man talar ofta om "twice exceptional", i kända fall som Einstein var det en oerhörd förmåga att teoretisera, parat med en oerhörd oförmåga att ens kunna klä på sig eller kamma sig själv.
Citera
2025-10-06, 17:43
Medlem
Jag är högfungerande. Jag ser det som en utvecklingsstörning. Där man går en viss riktning från barndom till vuxen.

Jag har alltid trott det är just den där överkänsliga biten i oss autister som är själva störningen. Asperger, autism, schizo eller annat närbesläktat är bara biprodukten av ett överkänsligt sinne.

Inget fel med det men jag tror ändå väldigt mycket på omgivningens påverkan på barn redan i fosterlivet.
Citera
2025-10-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Idag diskuterar vi väldigt mycket om autism här på flashback, naturligtvis kommer vi ofta in på vad autism faktiskt är. Dom sidosticken är då OT för tråden och därför gör jag nu denna tråd.

Tråden är inte till för att håna autistiska människor. Vi diskuterar klassificeringen av autism. Naturligtvis kan det förekomma inlägg som upplevs kränkande eller stötande, det är en naturlig följd av att diskutera ämnen som utvecklingsstörning.
Tråden skapar jag för att vi behöver få ett korrekt perspektiv på vad autism faktiskt innebär för de som lever med och klara upp missförstånd och myter om diagnosen.

HHS, CDC, NIMH, WHO, Mayo clinic, beskriver autism som developmental disability/disorder eller beskriver det som: a disorder is a condition related to brain development.

Developmental disability/disorder är det engelska ordet för utvecklingsstörning.
Det är inget trevligt ord att beskriva någon med, men det är en medicinsk term.

Så här definierar CDC developmental disability:

-Developmental disabilities are a group of conditions due to an impairment in physical, learning, language, or behavior areas.
-These conditions begin during the child's developmental period, may impact day-to-day functioning, and usually last throughout a person's lifetime.
-Most developmental disabilities begin before a baby is born, but some can happen after birth because of injury, infection, or other factors.

Jag får upplevelsen av att folk tycks tro att autism är mer likt en personlighet snarare än utvecklingsstörning. Lite som de beskrivs i tv, att de ser världen på ett annorlunda vis och är väldigt intresserade av tåg eller något annat stereotypiskt.

Det här är verkligheten för väldigt många med autism

Det är obestridligt, autism är en utvecklingsstörning.

Människor som autistiska förtjänar att bli behandlade värdigt, precis som alla andra i samhället, men att ljuga och förskingra vad autism faktiskt är inte att göra dem en tjänst. Tvärtom, genom att tona ned allvaret med tillståndet så hamnar de i skymundan och de svårigheter de och deras familjer står inför blir osynliga för samhället vilket gör det svårt att adressera utmaningarna.

Ifall man inte upplever att, vad man exempelvis kallar högfungerande, autism inte stämmer in på dessa beskrivningar m.m. är det något vi gärna kan diskutera.

Tråden kan även vara lite lös för att kunna diskutera närliggande teman om autism som oftast klassas som OT i andra trådar så vi kan etablera en diskussion om de med.
Du har helt fel och kan inte vara vidare intelligent, smart eller påläst. Autism är inte en utvecklingsstörning och du behöver läsa på en hel del innan du kastar ut din egen okunskap på internet.
Senast redigerad av Truefighter 2025-10-06 kl. 17:52.
Citera
2025-10-06, 17:49
Medlem
Är ADHD också en utvecklingsstörning? Finns ju folk med grov ADHD som är helt efterblivna.
Citera
2025-10-06, 17:55
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Den sociala biten är en viktig del av människans intelligens. Varför bortser du från just den biten när du definierar intelligens?

Den sociala biten är INTE en del av intelligensen. Inte ens fast man hittat på en kvasiterm som SQ. Eller ännu värre, EQ.

Det betyder inte att inte social kompetens skulle vara viktigt, lika väl som insikter om en själv och ens socialitet. Och visst finns det ur den aspekten ett ensidigt beroendeförhållande till IQ.

Men det är uttryckligen ensidigt, du får inte högre IQ genom att bli mer social kompetent, men du har generellt sett lättare att göra dig mer socialt kompetent ju högre IQ du har, eftersom den kompetensen bygger på observation, kunskap och förståelse av hur människor och du själv fungerar. Och vad det är som driver dem, och dig.
Citera
2025-10-06, 17:59
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Idag diskuterar vi väldigt mycket om autism här på flashback, naturligtvis kommer vi ofta in på vad autism faktiskt är. Dom sidosticken är då OT för tråden och därför gör jag nu denna tråd.

Tråden är inte till för att håna autistiska människor. Vi diskuterar klassificeringen av autism. Naturligtvis kan det förekomma inlägg som upplevs kränkande eller stötande, det är en naturlig följd av att diskutera ämnen som utvecklingsstörning.
Tråden skapar jag för att vi behöver få ett korrekt perspektiv på vad autism faktiskt innebär för de som lever med och klara upp missförstånd och myter om diagnosen.

HHS, CDC, NIMH, WHO, Mayo clinic, beskriver autism som developmental disability/disorder eller beskriver det som: a disorder is a condition related to brain development.

Developmental disability/disorder är det engelska ordet för utvecklingsstörning.
Det är inget trevligt ord att beskriva någon med, men det är en medicinsk term.

Så här definierar CDC developmental disability:

-Developmental disabilities are a group of conditions due to an impairment in physical, learning, language, or behavior areas.
-These conditions begin during the child's developmental period, may impact day-to-day functioning, and usually last throughout a person's lifetime.
-Most developmental disabilities begin before a baby is born, but some can happen after birth because of injury, infection, or other factors.

Jag får upplevelsen av att folk tycks tro att autism är mer likt en personlighet snarare än utvecklingsstörning. Lite som de beskrivs i tv, att de ser världen på ett annorlunda vis och är väldigt intresserade av tåg eller något annat stereotypiskt.

Det här är verkligheten för väldigt många med autism

Det är obestridligt, autism är en utvecklingsstörning.

Människor som autistiska förtjänar att bli behandlade värdigt, precis som alla andra i samhället, men att ljuga och förskingra vad autism faktiskt är inte att göra dem en tjänst. Tvärtom, genom att tona ned allvaret med tillståndet så hamnar de i skymundan och de svårigheter de och deras familjer står inför blir osynliga för samhället vilket gör det svårt att adressera utmaningarna.

Ifall man inte upplever att, vad man exempelvis kallar högfungerande, autism inte stämmer in på dessa beskrivningar m.m. är det något vi gärna kan diskutera.

Tråden kan även vara lite lös för att kunna diskutera närliggande teman om autism som oftast klassas som OT i andra trådar så vi kan etablera en diskussion om de med.

Det är givetvis en utvecklingsstörning?? Autister fungerar inte normalt, vilket är en störning i sig. Utanför normen.
Citera
2025-10-06, 18:00
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Du har helt fel och kan inte vara vidare intelligent, smart eller påläst. Autism är inte en utvecklingsstörning och du behöver läsa på en hel del innan du kastar ut din egen okunskap på internet.
Tack för att du delar med dig av din uppfattning om mig.
Citera
2025-10-06, 18:02
Medlem
Citat:
Tack för att du delar med dig av din uppfattning om mig.
Ingen fara och hoppas att du tänker till lite nästa gång? Du sprider nämligen osanna påståenden om en grupp människor som redan har det svårt i samhället.
Citera
2025-10-06, 18:06
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Precis. Det är ju inte så att livet blir enklare eller bättre för att man får en diagnos, plötsligt sitter en massa idioter och tycker att "vår föräldrageneration klarade sig minsann trots att de varken hade diagnoser eller resurser". Nej, förstås. Men det är kanske även en service för normalbarn att slippa ha vissa typer av elever i klassen om de kan få hjälp på annat håll att utvecklas på sitt sätt.

Det går inte riktigt att jämföra så ( åtminstone inte skolan jämfört med föräldrarna )

Det som blivit fel i skolan är att skolan blev kommunal och att lärartätheten förändrats ( idag går det färre lärare på en högre andel elever ) Det fanns också obs klasser samt att föräldrarna skickade uppfostrade barn till skolan och den lilla detaljen att alla pratade svenska.

Sedan ser inte riktigt arbetsmarknaden ut som den gjorde då heller . Då fanns arbeten som inte krävde fullgoda gymnasiebetyg eller högskoleexamen.

Det fanns gott om " orginal " förr också men då kunde de vara orginal och stå vid sin svarv och helt enkelt briljera på den lilla bit av världen de själva faktiskt valde ( Det kan man inte idag utan hamnar du i ett utanförskap oavsett diagnos så hamnar du i en betydligt sårbarare position )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in