2025-10-06, 17:05
Medlem
zeligs avatar
Hej Flashbackvänner!

Skulle behöva råd med följande scenario:

En nära anhörig till mig (som är vuxen) blev antagen till en utbildning och betalde avgiften för den första terminen.

På grund ohälsa så har hen inte påbörjat studierna och inte deltagit på en enda lektion. Av samma orsak så har han inte haft möjlighet att hantera admininistrationen kring utbildningen. Exempelvis har han inte tagit del av information om att uppsägning måste ske vid en viss tidpunkt, eller vilka konsekvenser som följer om detta inte görs.

Nu har han fått ytterligare faktura för termin 2.

Får skolan ensidigt och automatiskt förlänga utbildningen utan att först säkerställa med eleven? Eller att eleven deltagit och slutfört tidigre termin?
Måste personen i fråga verkligen betala för en ännu en termin trots att hen inte får någonting för pengarna?

Nu rör det sig om rätt mycket pengar för personen i fråga och skolan vill driva in skulden till inkasso....

Vad göra?

Tack på förhand!
Citera
2025-10-06, 17:09
Medlem
Först och främst lär vi veta vad som står i avtalet. Kan du klistra in det här?

Och då menar jag det ursprungliga avtalet din vän skrev under.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-10-06 kl. 17:12.
Citera
2025-10-06, 17:25
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Först och främst lär vi veta vad som står i avtalet. Kan du klistra in det här?

Och då menar jag det ursprungliga avtalet din vän skrev under.

Jag har bett skolan om ett avtal men har ännu inte fått det.

Tänkte mest ifall man kan åberopa nån regel. Exempelvis ifall man ligger på sjukhus medvetslös och missar deadline...
Citera
2025-10-06, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zelig

Tänkte mest ifall man kan åberopa nån regel. Exempelvis ifall man ligger på sjukhus medvetslös och missar deadline...

Ta kontakt med skolan!
Citera
2025-10-06, 19:58
Medlem
Citat:

Har man inte avtalat om uppsägning så kan man inte göra så. Har man avtalat om uppsägning kan man göra så. Min gissning är att det stod i avtalet.

Den regel du verkar hänvisa till är force majeure.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-10-06 kl. 20:16.
Citera
2025-10-06, 23:20
Medlem
Citat:
Hej Flashbackvänner!

Skulle behöva råd med följande scenario:

En nära anhörig till mig (som är vuxen) blev antagen till en utbildning och betalde avgiften för den första terminen.

På grund ohälsa så har hen inte påbörjat studierna och inte deltagit på en enda lektion. Av samma orsak så har han inte haft möjlighet att hantera admininistrationen kring utbildningen. Exempelvis har han inte tagit del av information om att uppsägning måste ske vid en viss tidpunkt, eller vilka konsekvenser som följer om detta inte görs.

Nu har han fått ytterligare faktura för termin 2.

Får skolan ensidigt och automatiskt förlänga utbildningen utan att först säkerställa med eleven? Eller att eleven deltagit och slutfört tidigre termin?
Måste personen i fråga verkligen betala för en ännu en termin trots att hen inte får någonting för pengarna?

Nu rör det sig om rätt mycket pengar för personen i fråga och skolan vill driva in skulden till inkasso....

Vad göra?

Tack på förhand!

Det finns alltid ett mått av rimlighet i avtalstolkningar. Sen beror det såklart på nivån av ohälsa givet att den enda "administration" som personen verkar behövt göra är att skriva "jag kommer inte fortsätta studera hos er" till skolan. Samma gäller att "inte tagit del av information". Har man väl ingått ett avtal så behöver det i princip finnas någon form av uppsåtligt vilseledande för att avtalet ska anses ogiltigt. Att det var mycket papper att läsa räcker inte.

Säkert inte svaret du sökte, men att avtal ska hållas är en stark rättsprincip i vårat samhälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in