2025-10-06, 15:54
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag har inte stött på nånting.

Jag skriver hur man normalt sett gör vid en bodelning.
Om man sen inte kommer överens så får man ju gå vidare till rätten.

Enkelt.

Din uppgift:
- Visa var avräkningsrätten avtalats.
- Visa att det faktiskt finns en penningfordran (inte naturalprestation).
- Visa att den är förfallen och likartad med motfordran.
Citera mig när du löst uppgiften. ↑
Citera
2025-10-06, 15:56
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det vet man väl först när man sätter sig ner med en tredje part?

Om det han kräver eller ej är rimligt brukar ju bodelningsgubben ha koll på.

Det finns alltså någon att bolla helheten med, som inte är partisk.

Då får båda sidor säga vad de tycker och tänker, samtidigt som en opartisk person kan säga vad lagen säger.

Till att börja med är tråden i juridikforumet. Så diskussioner kring juridik är vad som är på temat.

Ska vi sitta och gissa vad TS exfru känner om några veckor, när diskussioner dem emellan kanske kommit igång. Då är det ganska meningslöst att ens börja.
Citera
2025-10-06, 16:08
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
50.00krx3 sa du att det var ett lån? Annars kan det väll ses som en gåva bara?
Citera
2025-10-06, 16:15
Medlem
NisseNyfikens avatar
Snacka om blåst lär dig nu.
Citera
2025-10-06, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyniskallt
Tack för ditt råd!

Jo utåt sett känns det rätt glasklart vad det är hon försöker sig på.

Låter som folk har en rätt enad åsikt vad jag bör göra. Har läst lite om bodelningsförättare. Känns som en bra mellanväg annars. En opartisk person som kan hjälpa till att medla och jobba fram en okej lösning som båda kan leva med. Men då vi står så långt ifrån varandra så kanske det bara blir cirkus och då vore det skönt att bara lämna över till juristen. Dom verkar ta drygt 2000kr/h bara. Drar det här ut på tiden så kan det rinna iväg duktigt och jag kan få problem med att betala denne. Antar att dom inte jobbar så att dom tar en del av kakan när allt är klart likt mäklare.

Hemförsäkring täcker juridisk hjälp! Du betalar bara 10% av kostnaden i självrisk,
Citera
2025-10-06, 17:04
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
50.00krx3 sa du att det var ett lån? Annars kan det väll ses som en gåva bara?
Faktiskt varken eller. Renoveringen är nämligen en naturalprestation inom ramen för makarnas gemensamma underhållsplikt, såvida inte annat avtalats.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-06 kl. 17:10.
Citera
2025-10-06, 17:09
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Tack för ditt svar! Du har en del poänger absolut. Jag vill inte på något sätt handla omoraliskt mot henne. Jag vill henne väl och är inte intresserad av en enda krona från henne som jag inte lagt från egen ficka till en början. Jag har även tagit ett lån då jag hade bättre kreditvärdighet än henne för att lösa lån hon tagit som hon betalade hög ränta på. Det gjorde så att vi sänkte hennes månadskostnader avsevärt. Men jag ligger fortfarande och betalar på det lånet. Och sant, hon har inte mått bra. Men ja det passar väl kanske bättre att ta upp i relationsforumet.

Det jag är mest intresserad av är hur gällande det där hyreskontraktet står sig i en bodelning. Om vi når en överenskommelse på en summa sen kommer hon dragandes med det där efteråt. Senaste halvåret har jag dock betalt hyra till henne och inte lagt några betydande summor på huset. Hon är på krigsstigen gentemot mig och jag vill mest skydda mig själv och få till ett smidigt avslut där jag blir kompenserad bland annat för lånet jag står på efter jag betalade alla de där småkrediterna. Tråkigt lån att bära med sig i mitt nya liv.
Vänta va? Ska jag uppfatta det som att du övertagit lån från henne utan vidare? Och du har alltså återupplivat hyreskontraktet genom att betala på det?
Herregud.

Okej. Vi börjar med kontraktet:
Sex månaders betalning återupplivar inte ett avtal som varit dött i tre år. Du betalade inte med avsikt att återuppta hyresförhållandet. Utan som ett praktiskt arrangemang under separationen. Konkludent handlande från båda parter talar emot återupplivning. Betalningarna var naturalprestationer inom ramen för avslutande sambo-/äktenskaplig försörjning. Där saknas gemensam partsavsikt.

Gällande lånen du tagit åt henne så måste du hävda återbetalningsskyldighet som faktiskt avsett hennes skulder. Du behöver en jurist som tittar på obehörig vinst eller condictio indebiti. Du måste bevisa:

1. Hon blev berikad (fick lägre ränta, lösta skulder),
2. Du blev motsvarande fattigare,
3. Det inte fanns avtal eller avsikt att det skulle vara en gåva.

Det är svårt, men inte omöjligt. Särskilt om det finns kontoutdrag och meddelanden som visar att syftet var tillfällig hjälp, inte permanent överföring.

Jag slog tidigare ned på jämkning, men det kanske börjar bli dags att kika på det och jämföra utfallet.

Ett långskott är att hävda delägarskap (dold samäganderätt) på huset och sedan kräva försäljning av det. Men helt ärligt har du fuckat upp situationen för dig själv så mycket att jag börjar nästan fundera på om du ska titta på att bara förlikas med henne och ge henne exakt vad hon vill ha. För det är ju där du kommer hamna ändå, eftersom du är alldeles för snäll.

Och om jag får spekulera i vad hon vill så är det att reducera dig till en figur som en "ofrivillig hyresgäst som lovat att flytta" istället för en make hon ingår äktenskapsskillnad med. Det kan vara värt att fundera på.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-06 kl. 17:55.
Citera
2025-10-06, 17:15
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Å andra sidan har kvinnan ett hus som TS inte gjorde anspråk på men som han har rätt till halva om de börjar bråka. Även om hon skulle skriva över det på dottern.

Tror TS har ett ganska bra förhandlingsläge.

Instämmer. Få tillbaka det han tycker han lagt på hennes hus som skapat värdeökning samt lite för arbetsinsatsen om han vill det. Få rensat sitt lån han tog för att hjälpa henne. Krånglar hon, så får rätten hjälpa henne. Har hon inte lån på 4 miljoner på huset så lär det bli dyrare för henne.

Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Bodelning jämkning om gift under 5 år.

Från Lawline

Om man har varit gifta/sammanboende under en kortare period än 5 år kan jämkning bli aktuellt. Då man bedömer hur mycket som är skäligt att betala finns det en modell man brukat utgå ifrån. Enligt denna modell ska 0 % av ens tillgångar gå till bodelning om äktenskapet varat i mindre än ett år. Har ni varit sammanboende innan äktenskapet ska dock denna period också räknas med. Ifall äktenskapet varat längre än 1 år ska istället 1/5 av vardera makes egendom gå till bodelning, om 2 år 2/5 och så vidare. För att denna regel ska bli aktuell krävs det dock att du själv påkallar jämkning av bodelningen.

Så värdet på huset 5 miljoner minus lån, säg en miljon i lån så är det 4 miljoner kvar. 30% av det är 1,2 miljoner.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Vad fan snackar du om..

Han har renoverat för flera hundra tusen.
Han har gett henne pengar.
Han har betalat för andra saker.

Utan honom hade hon inte ens haft råd att behålla huset.
"moraliskt" så ska huset omvärderas och han ska få 50% av värdeökningen, det är rättvist.

Det här är kvinnor. Så fort en relation går i kras så blir hon din värsta envisa fiende.
Är det du som har pengarna ska hon ha allt.
Är det hon som har pengar ska du inte få något.
Det är rättvisa i kvinnors huvuden.

Min uppfattning också. Många kvinnor förefaller bli ha-galna rabiata monster när det vankas pengar. Har man levt tillsammans hela livet så delar man på allt (arv undantaget) oavsett vad. Har man träffats på äldre dagar då en eller båda haft ett liv innan så gäller andra regler, i alla fall om relationen är kortare än 10-15 år. Skulle aldrig gänga mig med en kvinna utan ha äktenskapsförord skrivet, oavsett om hon var mer förmögen/högre lön än jag. Jag vet vad jag har och så är det bra med det. Blandar man in särkullbarn så blir allt riktigt ansträngt.

Juholt och hans kul-bo-lösning kanske inte är så dumt ändå...
Citera
2025-10-06, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aryan333
Hemförsäkring täcker juridisk hjälp! Du betalar bara 10% av kostnaden i självrisk,

Vilken hemförsäkring täcker bodelningstvist? Är väl praktexemplet på vad som är undantaget
Citera
2025-10-06, 17:38
Medlem
Som andra säger, det räcker bara att be en jurist skriva vad som gäller och skicka över pappret, "TS vill ha 450.000 för renoveringskostnader eller hälften av bostaden minus lån som TS har rätt till, på juristsvenska"

Hon kommer vika ner sig, ge 450.000 och tycka TS var en riktig hedersknyffel.
Citera
2025-10-06, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Till att börja med är tråden i juridikforumet. Så diskussioner kring juridik är vad som är på temat.

Ska vi sitta och gissa vad TS exfru känner om några veckor, när diskussioner dem emellan kanske kommit igång. Då är det ganska meningslöst att ens börja.

Kan du göra något annat än att sitta och gissa vad hans ex känner när de blir en mer seriös diskussion än bara löst prat?
Citera
2025-10-06, 17:40
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Jag och min fru har efter många turer äntligen bestämt oss för att skiljas. Hon tog initiativet i våras så jag kammade till mig och försökte lösa hela vår situation. Jag lyckades men nu har jag insett att detta fan inte fungerar. Nog om det. Jag flyttade för några dagar sen och vi har redan delat upp alla ägodelar.

Gifta i drygt 3år.
Inga äktenskapsförord.
Inga gemensamma barn.

Båda är överens om skilsmässa. Jag flyttade in i hennes hus innan vi gifte oss. Vi skrev då ett kontrakt (på mitt intiativ) som är signerat av oss båda att jag ska betala 7500kr i månaden för hyra/per månad och att jag har en uppsägningstid på tre månader. När vi väl flyttade ihop så ändrade hon sig och tyckte jag kunde stå för en del löpande kostnader såsom mat till henne och hennes 3 barn, lite fix med kåken osv. Inga överföringar gjordes månatligen från min sida därför utan jag betalade för allt annat. Det funkade bra. Däremot så förde jag ett par gånger över större belopp till henne (runt 50 000kr X 3) för att hjälpa henne då hon blev sjukskriven och hade kört sin ekonomi delvis i botten. Jag fortsatte att renovera på huset och vi båda kämpade med ekonomin.

Sen gifte vi oss, var förälskade, skulle leva hela livet ut och ja det gamla vanliga. Jag såg giftermålet delvis som en säkerhet att om allt skiter sig mellan oss så har jag iallafall en investering i huset (värt runt 5 miljoner) och bör således inte gå tomhänt ur vår separation då jag lagt flera hundra tusen kronor på huset och en hel del pengar för att rädda henne efter hon har dragit på sig skulder. Som jag nämnt skrevs inget äktenskapsförord vid giftermålet. Jag har även lagt drygt en kvarts miljon på renoveringar på kåken efter vi gifte oss. Renoveringar som var nödvändiga.

Nu sket sig allt mellan oss och hon har blivit totalt förändrad. Jag var nästan lite beredd på det. Jag har sagt till henne att jag vill inte gå tomhänt ur detta då jag lagt ner i princip alla mina besparingar i huset och på henne. Jag har sagt att jag är nöjd med 450 000kr och sen är vi klara med varandra. Då behöver vi inte krabba med bodelning osv. Detta är pengar hon inte har men jag har sagt att hon får låna dom pengarna eller i värsta fall betala av mig under en längre period.

Idag plockar hon helt plötsligt fram vårt gamla hyreskontrakt och säger att jag inte följt det. Hon säger att 7500kr i mer än 3 år blir nästan 300 000kr. Alla renoveringar som jag lagt ner pengar på vill hon inte betala. Det ingår i ett äktenskap menar hon att man hjälper varandra. Vi har ännu inte ansökt om skilsmässa, (tänkte fixa med det i veckan för jag har haft så mycket med flytten). Nu hävdar hon att hon ska skriva över sitt hus till sin ena dotter innan skilsmässan går igenom. Hon har tydligen läst att det är den dagen då man ansöker om skilsmässa som man går efter om man bodelar, vilket verkar stämma. Vet inte om hon försökt göra detta idag men förmodligen bara ett hot. Hon handlar enbart i affekt och hon har gett sig fan på att jag inte ska få en krona säger hon. Helt plötsligt är hon 15år i huvudet.

Jag är nog inte den första mannen i världshistorien som slängt pengar på ett fruntimmer. Jag kommer ekonomiskt gå minus ur denna relationen och är beredd på det. Men jag ser gärna att jag får tillbaka för många utav mina utlägg. Jag är inte intresserad av att blåsa henne på något sätt utan vill henne trots allt detta väl. Mycket därför att hon har ett par ungar hemma där huset är deras trygghet. Jag pallar verkligen inte tjafsa med henne mer och jag är inte jättesugen på att dra in jurister och hela den cirkusen. Min ekonomi är dessutom rätt svag efter alla dessa turer. Plus att jag frånsett från det ekonomiska inte alltid varit en speciellt bra make då jag druckit en hel del alkohol under vår relation. Dock inte i närheten av hennes barn. Vad har jag för juridiska rättigheter? Vi är ju trots allt gifta utan äktenskapsförord. Trumfar det där hyreskontraktet en eventuell bodelning? Jag vill bara avsluta allt detta och försöka få tillbaka en del (helst alla) mina pengar som jag lagt på denna relation.

Jag slutar aldrig förvånas över hur mycket kvinnor det finns därute som är totalt sjuka i huvudet och kapabla till vad som helst men leker gulligull på utsidan. Jag var nyligen med om en sådan jag med. Vi sågs efter att ha matchat. Dejtade under sommaren. Redan i början kände min magkänsla att något var stort fel (hon var EXTREMT svartsjuk) men valde att förbise det TYVÄRR.

Nu senast idag när jag efter mycket om och men gjorde klart för henne att jag inte längre vill vara en del av denna "relation" mer, så samma sekund det gick upp för henne att jag menade allvar. Så tog hon min nya skärm till datorn. Kastade i golvet så den gick i tusen bitar. Skrek så grannarna ringde polisen. Rev och på fullaste allvar skadade sig själv på armarna och påstod att det var jag.

Så jag säger det till alla ni bröder därute. Följ eran magkänsla. Bli inte dumkära.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in