Citat:
Ursprungligen postat av
Cyniskallt
Tack för ditt svar! Du har en del poänger absolut. Jag vill inte på något sätt handla omoraliskt mot henne. Jag vill henne väl och är inte intresserad av en enda krona från henne som jag inte lagt från egen ficka till en början. Jag har även tagit ett lån då jag hade bättre kreditvärdighet än henne för att lösa lån hon tagit som hon betalade hög ränta på. Det gjorde så att vi sänkte hennes månadskostnader avsevärt. Men jag ligger fortfarande och betalar på det lånet. Och sant, hon har inte mått bra. Men ja det passar väl kanske bättre att ta upp i relationsforumet.
Det jag är mest intresserad av är hur gällande det där hyreskontraktet står sig i en bodelning. Om vi når en överenskommelse på en summa sen kommer hon dragandes med det där efteråt. Senaste halvåret har jag dock betalt hyra till henne och inte lagt några betydande summor på huset. Hon är på krigsstigen gentemot mig och jag vill mest skydda mig själv och få till ett smidigt avslut där jag blir kompenserad bland annat för lånet jag står på efter jag betalade alla de där småkrediterna. Tråkigt lån att bära med sig i mitt nya liv.
Vänta va? Ska jag uppfatta det som att du övertagit lån från henne utan vidare? Och du har alltså återupplivat hyreskontraktet genom att betala på det?
Herregud.
Okej. Vi börjar med kontraktet:
Sex månaders betalning återupplivar inte ett avtal som varit dött i tre år. Du betalade inte med avsikt att återuppta hyresförhållandet. Utan som ett praktiskt arrangemang under separationen. Konkludent handlande från båda parter talar emot återupplivning. Betalningarna var naturalprestationer inom ramen för avslutande sambo-/äktenskaplig försörjning. Där saknas gemensam partsavsikt.
Gällande lånen du tagit åt henne så måste du hävda återbetalningsskyldighet som faktiskt avsett hennes skulder. Du behöver en jurist som tittar på obehörig vinst eller condictio indebiti. Du måste bevisa:
1. Hon blev berikad (fick lägre ränta, lösta skulder),
2. Du blev motsvarande fattigare,
3. Det inte fanns avtal eller avsikt att det skulle vara en gåva.
Det är svårt, men inte omöjligt. Särskilt om det finns kontoutdrag och meddelanden som visar att syftet var tillfällig hjälp, inte permanent överföring.
Jag slog tidigare ned på jämkning, men det kanske börjar bli dags att kika på det och jämföra utfallet.
Ett långskott är att hävda delägarskap (dold samäganderätt) på huset och sedan kräva försäljning av det. Men helt ärligt har du fuckat upp situationen för dig själv så mycket att jag börjar nästan fundera på om du ska titta på att bara förlikas med henne och ge henne exakt vad hon vill ha. För det är ju där du kommer hamna ändå, eftersom du är alldeles för snäll.
Och om jag får spekulera i vad hon vill så är det att reducera dig till en figur som en "ofrivillig hyresgäst som lovat att flytta" istället för en make hon ingår äktenskapsskillnad med. Det kan vara värt att fundera på.