2025-10-05, 21:01
Medlem
GDPRWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scratty
Men i Sverige saknas det vilja från rättsväsendet att fullfölja och åtala för dessa typer av brott.
Finns många hemsidor som gör sig direkt skyldiga till detta. Det mest kända exemplet handlar om gäddfiske via sociala medier.
Där är det ofta som indirekt information kan kopplas till individer.
Hur rätt eller fel man kan tycka om deras arbete är inte det jag belyser här. Utan mer om hur svårt det kommer vara för Sverige att utreda och åtala i dessa ärenden.
Rättsväsendet har inte gjort något fel – problemet ligger hos riksdagen. Det är de som har begränsat domstolens möjligheter, men det kommer jag att rätta till.
Citera
2025-10-05, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
Uppdatering Domen 1 oktober kom den OCv Commission T-384-20RENV den första var bakgrunden

https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...01)&print=true

Goda nyheter. Det var väl rätt givet redan innan den här nya EU-domen att Lexbase ”journalistiska artiklar” inte skulle ha en chans att stå sig rättsligt, men det skadar inte med fler prejudikat som bekräftar detta.
Citera
2025-10-06, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GDPRWarrior
En forskare blev indirekt identifierbar i ett pressmeddelande från EU:s bedrägeribekämpningsorgan (OLAF).
Även om hennes namn inte stod, gick det att förstå vem hon var – och det skadade hennes rykte och karriär.

EU-domstolen slog fast att:

Även indirekt identifiering = personuppgifter enligt dataskyddsrätten.

Offentliggörande utan rättslig grund var ett allvarligt brott mot dataskyddsreglerna (EUDPR, motsvarande GDPR).

Hon hade rätt till ersättning för icke-ekonomisk skada (t.ex. kränkning, ryktesskada).
→ Hon fick 50 000 euro i skadestånd.

1. Prejudikat: Domen bekräftar att även indirekt identifierbara uppgifter omfattas av GDPR.
→ Om man kan kopplas till uppgifterna (t.ex. via namn, ort, dom, kontext) gäller full dataskyddsrätt.

2. Skadestånd: Den visar att ideell skada (kränkning, skam, ryktesskada) kan ge rätt till pengar, inte bara ekonomisk förlust.

3. Strikt ansvar: Den som sprider eller publicerar personuppgifter utan laglig grund kan bli skadeståndsskyldig, även utan uppsåt.

Tack!
Det kommer nu domar efter domar som bekräftar att tjänster som lexbase är totalt förbjudet. Det är ganska givet nu att lexbase mfl inom en snar framtid kommer försvinna helt. Frågan nu är hur mycket de ska få betala? Ju fler som begär skadestånd desto mer kommer vi åt dem.
Citera
2025-10-06, 11:51
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice--
Tack!
Det kommer nu domar efter domar som bekräftar att tjänster som lexbase är totalt förbjudet. Det är ganska givet nu att lexbase mfl inom en snar framtid kommer försvinna helt. Frågan nu är hur mycket de ska få betala? Ju fler som begär skadestånd desto mer kommer vi åt dem.

Hoppas man kan stämma den ansvarige utgivaren. Så, fanskapet får leva på existensminimum resten av livet.
Citera
2025-10-06, 14:52
Medlem
Då så kära trådkamrater tror jag Google börjar fatta galoppen rejält.

Såhär svarar de på senaste krimfup länkar jag skickat för borttagning:

Hello,

Thanks for reaching out to us.

We had a look at these URLs:

https://www.krimfup.se/namn/*

This content violates our policies, so we're removing it from our services. Thanks for letting us know about this content.

Regards,

The Google Team

For more information about our content removal process, see g.co/legal.
Citera
2025-10-06, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoskoter2025

Hello,

This content violates our policies, so we're removing it from our services. Thanks for letting us know about this content.

Regards,

The Google Team

Varför är krimfup så sena på bollen?
Citera
2025-10-06, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
Varför är krimfup så sena på bollen?

De skiter i allt och flyttar pengar. men det här handla om Google. De svarar helt annorlunda nu. Rensar direkt.
Citera
2025-10-06, 16:41
Medlem
Citat:
De skiter i allt och flyttar pengar. men det här handla om Google. De svarar helt annorlunda nu. Rensar direkt.

Testa svara med andra sidor där personuppgifter förekommer och säg att de sidorna också borde bryta mot deras regler. Vore kul att se vad dom svarar
Citera
2025-10-06, 16:43
Medlem
Citat:

Hello,

Regards,

The Google Team

Skiljer sig det svaret från tidigare? Jag har fått de svaren på de flesta begäranden från dem. Men svaren angående länkarna om lexbase skiljer sig. Men alltid det där svaret på krimfups länkar.
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2025-10-06 kl. 16:45.
Citera
2025-10-06, 16:47
Medlem
Citat:

Grymt att Google rensar direkt nu! 💪
Citera
2025-10-06, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleri
Testa svara med andra sidor där personuppgifter förekommer och säg att de sidorna också borde bryta mot deras regler. Vore kul att se vad dom svarar

Testa med en långväga sökväg nu. Fyra bokstäver i efternamnet som stämde. Så får vi se. de är väl trötta på alla mail. Svarar de inte inom ett dygn skickar jag samma länkar igen. Haha
Citera
2025-10-06, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Skiljer sig det svaret från tidigare? Jag har fått de svaren på de flesta begäranden från dem. Men svaren angående länkarna om lexbase skiljer sig. Men alltid det där svaret på krimfups länkar.

Ja även om de inte såg namnet förekom så tog de bort kopplingen till för och efternamn med sökvägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in