2025-10-06, 10:39
Medlem
walklikeacats avatar
Har en A4 TS 2006 med en problematik.
Hade tidigare felkod mot bakre lambdasond (p1114) samt felkoder som härrörde till detta.
Efter byte och ett antal mil så lyste motorlampan igen, nu med felkoder mot katalysator (p0420) och p2187 för mager luft/bränsleblandning.
Verkstaden byter katalysator och drar samtidigt sönder infästningen för den främre lambdan, så även den byts ut. Jag kör sedan 4 mil och motorlampan lyser igen och det är samma felkoder, p0420 och p2187.
Jag synar själv av och upptäcker att ett klammer saknas till utgående slang för ventilatorn, det kan m a o vara ett vacuumläckage. Verkstaden sätter dit ett klammer.

Jag kör 21 mil och motorlampan lyser igen. Åter till verkstaden och samma felkoder. Man sätter in en ny ventilator, detta eftersom det skulle kunna finnas en koppling till felkoden p2187. Jag kör 16 mil och motorlampan lyser igen. På verkstaden kommer det upp en (1) felkod vilket är p0420, katalysatorn.

Frågan är vad som egentligen är felande?
Bilen går utmärkt bra på tomgång och vid gaspådrag, det märks inga brister motormässigt.
Citera
2025-10-06, 12:08
Medlem
Fantens avatar
Vilken slump att jag bara häromdagen såg Technology Connections video om just katalysatorer och felkod P0420 (fniss). Enligt Alec, som brukar vara minst sagt duktigt påläst, så brukar det nästan aldrig vara givaren som är felet, men kan det vara så enkelt i det här fallet? Eller ännu enklare att dom slarvat och missat en avgasläcka?
Citera
2025-10-06, 14:30
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Vilken slump att jag bara häromdagen såg Technology Connections video om just katalysatorer och felkod P0420 (fniss). Enligt Alec, som brukar vara minst sagt duktigt påläst, så brukar det nästan aldrig vara givaren som är felet, men kan det vara så enkelt i det här fallet? Eller ännu enklare att dom slarvat och missat en avgasläcka?
Vilken givare tänkte du på?
Det fanns en avgasläcka tidigare i ett flexrör bakom katalysatorn, men det svetsades. Mig veterligt inga andra läckage i avgassystemet.
Citera
2025-10-06, 14:34
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Vilken givare tänkte du på?
Det fanns en avgasläcka tidigare i ett flexrör bakom katalysatorn, men det svetsades. Mig veterligt inga andra läckage i avgassystemet.
Den som mäter luftflödet efter katalysatorn. Det kan visst ta ett tag efter katalysatorbyte för den och bilens ECU att prata ordentligt med varandra så det kan ge med sig efter ett tag. Har du prövat att bara nolla felkoderna och se om det är en P0420 är flaggad som "permanent" eller "pending". Är den bara pending så kan den ge med sig med tiden.
Okej, det trodde jag inte heller utan ville bara kolla så att jag kan utesluta det.
Citera
2025-10-06, 15:12
Medlem
walklikeacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Den som mäter luftflödet efter katalysatorn. Det kan visst ta ett tag efter katalysatorbyte för den och bilens ECU att prata ordentligt med varandra så det kan ge med sig efter ett tag. Har du prövat att bara nolla felkoderna och se om det är en P0420 är flaggad som "permanent" eller "pending". Är den bara pending så kan den ge med sig med tiden.
Okej, det trodde jag inte heller utan ville bara kolla så att jag kan utesluta det.
Du menar den bakre lambdasonden som mäter syrehalten i avgaserna. Den är i princip nybytt och borde därav inte vara felande. Men...vem vet.
Det var verkstaden som nollade felkoden och då tänkte jag inte i termerna av permanent eller pending, det togs aldrig upp. Men det finns förstås skäl till att återkomma till det.
Citera
2025-10-06, 16:37
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walklikeacat
Du menar den bakre lambdasonden som mäter syrehalten i avgaserna. Den är i princip nybytt och borde därav inte vara felande. Men...vem vet.
Det var verkstaden som nollade felkoden och då tänkte jag inte i termerna av permanent eller pending, det togs aldrig upp. Men det finns förstås skäl till att återkomma till det.
Då antar jag att du inte har en egen OBD-läsare. Börja med att skaffa en sån, jag tror att det finns på typ Biltema. Finns allt från superenkla till rejält avancerade, du behöver bara en som är minst "bättre budgetmodell" eftersom du bara behöver kolla koderna. För som sagt, är den pending så ska det lösa sig av sig självt om ett tag.
Citera
Igår, 21:10
Medlem
walklikeacats avatar
Med egen OBD så tar jag fram en ny felkod, efter fyra körda mil. Den anger P01056 vilket liknar den tidigare felkoden P0420, dvs effekten ligger under tröskelvärdet för katalysatorn.
Frågan är om felet kan ligga hos luftmassemätaren eller tryckreglerventilen till vevhuset?
Igen kan sägas att bilen startar och går fullt normalt, med jämn tomgång och inga problem vid gaspådrag.
Det känns helt OK att själv kunna radera felkoderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in