2025-10-06, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obey.cannibal
Så hur blir det mer lönsamt för arbetare att arbeta då när man tar bort bidragen?

Har du alltid sån här otur när du tänker?
Haha, bullseye!
(Tror dock inte vederbörande fattar).
Citera
2025-10-06, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lelleolsson
Haha, bullseye!
(Tror dock inte vederbörande fattar).

Du verkar ju lika blåst du som inte fattar att det finns många människor som lever på bidrag som får ut mer pengar på detta än vanligt folk som jobbar..
Citera
2025-10-06, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Du verkar ju lika blåst du som inte fattar att det finns många människor som lever på bidrag som får ut mer pengar på detta än vanligt folk som jobbar..
Komplimang när det kommer från dig.
BTW, du fattade inte 😂
Hade du fattat kanske man hade sluppit aggro-stilen.
Senast redigerad av Lelleolsson 2025-10-06 kl. 14:25.
Citera
2025-10-06, 14:48
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torricelli
Då har du inte sett debatten. Genomsnittet en 5 barnfamilj får är 19800kr netto vilket även det nämndes om i debatten. 46000kr är ett extrem exempel som ett fåtal bara får, extremt dyr adress (sthlm) och stor lägenhet.

I princip ingen kommer kommer att drabbas av den där sänkningen av bidrag för stora familjer.

Moderaterna använder extrem exemplet för att få det att låta som om var och varannan familj med ett par barn som lever på bidrag får 46000kr i månaden.
Vilken sänkning får de som får 19 800 kr? De lär knappast nå upp till något tak.
Citera
2025-10-06, 14:55
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
BTW, du fattade inte 😂
Användaren du citerar har faktiskt en poäng. Får du så pass mycket i bidrag som exemplet med 46 000 kr netto så lönar det sig inte för en eller ens bägge att börja jobba. Det blir en inlåsning i bidragssystemet vare sig de vill eller inte.
Citera
2025-10-06, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseO
Användaren du citerar har faktiskt en poäng. Får du så pass mycket i bidrag som exemplet med 46 000 kr netto så lönar det sig inte för en eller ens bägge att börja jobba. Det blir en inlåsning i bidragssystemet vare sig de vill eller inte.
Hur får JAG t ex högre lön för att bidrag sänks?
Tror knappast många arbetsgivare pysslar med välgörenhet.
Men jag fattar vart du vill komma.
Samtidigt, som jag skrev i en tidigare tråd är ju 46000/månad i rena bidrag horribelt mycket. Gränsar till medborgarlön.
Men vill inte politikerna driva en arbetsmarknadspolitik får vi väl ha det så här fortsättningsvis också.
Senast redigerad av Lelleolsson 2025-10-06 kl. 15:12.
Citera
2025-10-06, 15:14
Medlem
HasseOs avatar
Citat:
Hur får JAG t ex högre lön för att bidrag sänks?
Tror knappast många arbetsgivare pysslar med välgörenhet.
Men jag fattar vart du vill komma.
Nja det var inte det du citerade när jag valde att svara dig. Det var följande:

Citat:

Det finns ingen direkt relation mellan bidrag till andra och din lön. Och nu ska jag inte sitta och försvara den här regeringen ekonomiska politik, men med ett höjt jobb skatteavdrag så får du mer i plånboken. Inte mer i lön men mer kvar efter skatt.
Citera
2025-10-06, 15:20
Medlem
Citat:
Nja det var inte det du citerade när jag valde att svara dig. Det var följande:

Det finns ingen direkt relation mellan bidrag till andra och din lön. Och nu ska jag inte sitta och försvara den här regeringen ekonomiska politik, men med ett höjt jobb skatteavdrag så får du mer i plånboken. Inte mer i lön men mer kvar efter skatt.
Den diskussionen började med ok. cannibal eller vad nu användaren hette. Tyckte han/hon var rätt fyndig. Sen fick pistonhonda någon sorts Gösta Bohman-utbrott.
Och nej, jag vill inte ha nåt jobbskatteavdrag. Klarar mig fint, men det finns annat att lägga pengar på, som jag nämnt nån sida tillbaka.
Citera
2025-10-06, 15:35
Medlem
Citat:
BTW, du fattade inte 😂

Jag fattar precis men ni vägrar ju se verkligheten.. Ni vill dumförklara debatten med att påpeka att borttagna bidrag inte automatiskt höjer lönerna eller gör att arbetande får mer pengar i fickan. Jag vet att det låter chockerande, men om man minskar bidragsnivåer så blir skillnaden mot lön faktiskt större. Det är så “mer lönsamt” fungerar.
Citera
2025-10-06, 15:37
Medlem
Torricellis avatar
Citat:
Vilken sänkning får de som får 19 800 kr? De lär knappast nå upp till något tak.

Ingen sänkning alls, taket där det sänks med 8000kr är 46000. Därför var debatten meningslös från första början. För det är knappt någon 5 barns familj som får 46000kr då det framkom i debatten att snittet för en 5 barnfamilj är 19800kr. Själva sänkningen var mest spel för galleriet att i sann moderat anda förnedra barnfamiljer på bästa sändningstid samt att detta var ett testballong för kommande sänkningar på lägre nivåer för framtiden.

Tyckte själv från början att allt snack om att 5 barns familjer plockar ut 46000kr netto i månaden var just skitsnack. Det visade sig också stämma att detta var just skitsnack från borgarna.
Citera
2025-10-06, 15:39
Medlem
Citat:
Jag fattar precis men ni vägrar ju se verkligheten.. Ni vill dumförklara debatten med att påpeka att borttagna bidrag inte automatiskt höjer lönerna eller gör att arbetande får mer pengar i fickan. Jag vet att det låter chockerande, men om man minskar bidragsnivåer så blir skillnaden mot lön faktiskt större. Det är så “mer lönsamt” fungerar.
Erkänner att jag/vi gjorde oss dummare än vi behövde, men kunde inte låta bli.
Samtidigt är jag långt ifrån övertygad om att sänkta bidrag hux flux skulle skapa en massa arbetstillfällen. Mitt mål, och det borde vara allas, är att vi ska komma bort från dagens sutuation. Där tror jag mer på min metod, som jag delvis redogjorde för tidigare i tråden. Dvs bidrag ska i stort sett inte behövas i slutändan. Ska alltså vara en ickefråga.

Således verkar såna som jag inte ha något riksdagsparti att rösta på. 😢
Senast redigerad av Lelleolsson 2025-10-06 kl. 15:46.
Citera
2025-10-06, 16:01
Medlem
RollonHomies avatar
Citat:
Jag är född och uppväxt i förorten och större delen av mina vänner likaså. De flesta av oss hade trassliga förhållanden hemma som ledde till ett och annat. Nu är ju inte det en orsak till att skita i att göra rätt för sig och jag hade väl kanske tur som lyckades bryta med det destruktiva livet och bli en vanlig knegare. Men för många andra i min bekantskapskrets är inkomsten bidrag. Jag känner inte till en enda som får ens i närheten av en normal lön.

Nu är mina barndomsvänner mestadels svenskar och finnar och där är det ingen som lever bra på sitt bidrag. Varje månad får jag förfrågningar om man kan låna ut en hundring hit och dit och det hade inte hänt om de hade fått ut mer pengar än en arbetare.

Jag antar att du talar om invandrarfamiljer med ett barndagis hemma.

Att man har dragit ner på bidragen tror jag tyvärr kommer att bli en av de avgörande frågorna detta val. Allt vårt gnäll på invandringen har ju ändå visat sig vara verkningslöst. Vad det gäller den biten är Sverige redan förlorat och de som har de sämst tror jag kommer att rikta sitt fokus på allt som rör ekonomin detta val.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in