• 1
  • 2
2025-10-06, 14:01
Medlem
Mr.RedHats avatar
Sveriges Radio rapporterar om skådespelaren Elin Skarin, som under en föreställning på Folkteatern i Göteborg värpte ett ägg på scen. Hon beskriver det som ett sätt att utforska moderskap, kroppen och det konstnärliga uttrycket - snarare än att provocera för provokationens skull.

Skarin har tidigare uppträtt naken på scen, men menar att syftet är att avsexualisera kroppen och använda den som berättarverktyg, inte som objekt.

Var går gränsen mellan kropp som konst och kropp som chock? Är detta en genuin utforskning av moderskapet som erfarenhet - eller har samtidskonsten fastnat i ett självmedvetet kroppstänkande som riskerar att bli självparodi?

Hur bör vi förstå handlingen att ”värpa ett ägg” som symbol? Som fertilitet, metamorfos, performancekritik - eller bara kroppslig teater?

Från ett inslag i Sveriges Radio (länk)

OBS:

Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-06 kl. 14:54.
Citera
2025-10-06, 14:09
Medlem
Har jag kunnat söka kulturbidrag de gånger jag skapat gul snökonst vintertid om jag fotat och gjort en vernissage av det?
Citera
2025-10-06, 14:12
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statligtanstalld
Har jag kunnat söka kulturbidrag de gånger jag skapat gul snökonst vintertid om jag fotat och gjort en vernissage av det?
Tänker du att den vita snön symboliserar ett maktspråk, där det gula fungerar som en kroppslig kontrast. Alltså ett slags urinsemiotisk motståndsakt mot det sterila?
Eller är själva handlingen att "märka terräng" en kommentar till ägande och rumslig dominans i det urbana vinterlandskapet?

Oavsett borde kulturbidrag utgå så länge betraktaren ställs inför moraliska dilemman.
Citera
2025-10-06, 14:16
Medlem
Tråd finns.
(FB) Elin Skarin värper ägg naken med underlivet på scenen - vad vet vi?
Citera
2025-10-06, 14:21
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Tråd finns.
(FB) Elin Skarin värper ägg naken med underlivet på scenen - vad vet vi?
Handlar den tråden om konst? Den tråden handlar såvitt jag förstår om henne som person utanför konstvärlden. Här analyserar vi hennes konstnärliga bidrag. I den tråden kan man få diskutera moral eller smak.

Men jag har lagt in tråden i TS så att folk förstår skillnaden på konst och person.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-10-06 kl. 14:24.
Citera
2025-10-06, 14:22
Medlem
halaltarzans avatar
En kvinna som värper ägg, det bör väl vara en som mensar då, eller hur skulle det annars gå till?
Citera
2025-10-06, 14:35
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
En kvinna som värper ägg, det bör väl vara en som mensar då, eller hur skulle det annars gå till?
Funkar väl som thailändsk pingpong i Bangkok (det som stoppas upp kommer ut)
Citera
2025-10-06, 14:40
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tolkar inlägget som en läsning av verket på en rent symbolisk nivå snarare än performativ. Dock förefaller skribenten ha sammanblandat menstruationens cykliska process med själva ägglossningen, vilket förskjuter verkets biologiska och semiotiska grundval.

Den konstnärliga akten relaterar snarare till reproduktiv potential än till menstruationens katharsis, vilket förändrar verkningsplanet från rensning till skapelse.
Citera
2025-10-06, 14:48
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem

Så kanske det är, men att stoppa upp ett vanligt hönsägg? i murran och så att säga värpa ut är väl ingen som lyfter på ögonbrynen för 2025. Kan hon inte leverera - värpa ut - matchbollen till finalen i svenska cupen i fotboll eller något annat lite mer spektakulärt istället så hon blir ihågkommen?
Citera
2025-10-06, 15:07
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Så kanske det är, men att stoppa upp ett vanligt hönsägg? i murran och så att säga värpa ut är väl ingen som lyfter på ögonbrynen för 2025. Kan hon inte leverera - värpa ut - matchbollen till finalen i svenska cupen i fotboll eller något annat lite mer spektakulärt istället så hon blir ihågkommen?
Konst vet du! Matchbollen är inte konst.

Skulle hon ställa sig på bordet, värpa ut ett frukostägg och pricka min äggkopp. Tja.. Konst och ..igt. Såg hon inte ut som en padda skulle jag käka upp det. Kanske ge henne mitt rumsnummer om jag var singel.
Citera
2025-10-06, 15:32
Medlem
Riksreptilens avatar
Har hon tidigare övat upp andra kroppsdelskonster som att vifta på öronen eller slå knut på stängeln till ett körsbär a la Audrey i Twin Peaks?

https://youtu.be/7rFWZCEYxyU?si=Q3z2l3b3uRnpACOA

TillÄGG: Är det bara vita billiga ägg eller förekommer andra färger ibland?
Citera
2025-10-06, 16:31
Medlem
Fyndigt-namns avatar
Det är såklart vansinne det hon håller på med.

Jag kan göra hennes "snippa" till ett konstverk genom att spruta min säd på den
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in