Flashback bygger pepparkakshus!
2025-10-06, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Om det inte är ett problem att vara autistisk varför är det då en diagnos och läggs massa tid på det inom vården och omsorgen?

Tror det skulle vara ett betydligt mindre problem om det inte vore för den svenska skolans förväntningar att alla barn ska fungera med samma förutsättningar. Hade skolan varit mer individuell hade det garanterat ställts betydligt mindre diagnoser. Sen beror det ju såklart på vilken grad av autism du har, det finns tre olika, hamnar du i den svåraste så behöver du troligtvis hjälp och stöd hela livet. Medan dom i första kategorin ofta klarar sig själva.
Citera
2025-10-06, 13:12
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Vissa har hur vet du detta? Det är väl individuellt?

Finns ju många med oupptäckta kombinationsdiagnoser.

Vissa människor med autism har även nedsatt intellektuell förmåga. Det bestämmer ju inte du?

Jag menade per automatik. Eftersom det är två olika diagnoser.
Senast redigerad av Knappast....... 2025-10-06 kl. 13:38.
Citera
2025-10-06, 13:13
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdrattan
Det kan de väl absolut ha? Jag tror att många med gravt autistiska barn inte håller med dig på den punkten.
Gravt autistiska har snarare bägge, autism och IF. Men det är fortfarande två olika funktionsnedsättningar. Menade per automatik.
Senast redigerad av Knappast....... 2025-10-06 kl. 13:39.
Citera
2025-10-06, 13:18
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalsjukling
Tror det skulle vara ett betydligt mindre problem om det inte vore för den svenska skolans förväntningar att alla barn ska fungera med samma förutsättningar. Hade skolan varit mer individuell hade det garanterat ställts betydligt mindre diagnoser. Sen beror det ju såklart på vilken grad av autism du har, det finns tre olika, hamnar du i den svåraste så behöver du troligtvis hjälp och stöd hela livet. Medan dom i första kategorin ofta klarar sig själva.

Jag tror vi kanske tänker på just olika grader. Mildare varianter av det som väl kallas Asperger så håller jag helt med dig om att det är dagens samhällsstruktur och skola som gör det onödigt svårt för dessa.

Men jag har sett många med svårare autism och de är verkligen inte total-intelligenta nog att klara sig alls även om de är extremt begåvade inom vissa saker. Det hade de inte ens gjort på vikingatiden.
Citera
2025-10-06, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag tror vi kanske tänker på just olika grader. Mildare varianter av det som väl kallas Asperger så håller jag helt med dig om att det är dagens samhällsstruktur och skola som gör det onödigt svårt för dessa.

Men jag har sett många med svårare autism och de är verkligen inte total-intelligenta nog att klara sig alls även om de är extremt begåvade inom vissa saker. Det hade de inte ens gjort på vikingatiden.

Jo grad 1 Är det som tidigare kallades asperger, den diagnosen sätts inte nu längre. Och grad 3 är grav autism. Mitt barn har fått 1.2 och med det menar dom att inom vissa områden tillhör h*n grad 1 och i andra områden grad 2.
Citera
2025-10-06, 13:24
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Jag har Autism och det räknades förut inom paraplybegreppet "genomgripande störning i utvecklingen" så det är inget nytt att se det på det sättet! Däremot kanske föråldrat!

Väldigt många som gjort något stort och bra för välden har och hadde även olika bokstäver. Så det är också ett annorlunda sätt att tänka!

Och exakt VAD är ett "annorlunda sätt att tänka"?
Senast redigerad av Carl-Ann von s 2025-10-06 kl. 13:34.
Citera
2025-10-06, 13:25
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Jag har Autism och det räknades förut inom paraplybegreppet "genomgripande störning i utredningen" så det är inget nytt att se det på det sättet! Däremot kanske föråldrat!

Väldigt många som gjort något stort och bra för välden har och hadde även olika bokstäver. Så det är också ett annorlunda sätt att tänka!
Du menar utvecklingen?
Citera
2025-10-06, 13:27
Medlem
Majsmannen2s avatar
Känner folk sig hotade av autism eller vad är grejen med allt detta fokus just kring om autism?

Har man 100% autism eller 0%?
Citera
2025-10-06, 13:30
Medlem
Tuors avatar
Fel.

Det beror helt på vilka som bedömer att ett "annorlunda sätt att tänka" egentligen är en utvecklingsstörning.

Forskare har varit oense om detta i flera decennier av en anledning. Alla gör olika bedömningar.
Senast redigerad av Tuor 2025-10-06 kl. 13:40.
Citera
2025-10-06, 13:35
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majsmannen2
Känner folk sig hotade av autism eller vad är grejen med allt detta fokus just kring om autism?

Har man 100% autism eller 0%?
Autism Bankrupts Families, Emotionally and Financially

Autism tycks kunna vara väldigt förödande. Det här är vad jag menar med att man måste se till att man ser autism för vad det är. När en sådan familjesituation uppstår ska vi som samhälle kunna adressera det på ett förståndigt vis.
Citera
2025-10-06, 13:36
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du menar utvecklingen?
Givetvis! SwiftKey Keyboard är jobbig ibland!
Citera
2025-10-06, 13:37
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Givetvis! SwiftKey Keyboard är jobbig ibland!
Klassisk butterfingers

Vilket låter väldigt mycket som utvecklingsstörning då.
Jag försöker inte vara fräck, bara betona hur tydligt det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in