Citat:
Ursprungligen postat av
vadsagerman
Fick nyss svar från tingsrätten.
"Du har begärt att få ta del av förundersökningen i mål B 3384-25.
Ansvarig domare i målet har tagit beslut att vi lämnar ut förundersökningen i pappersform som behöver hämtas på plats i vår reception till en kostnad av 4468 kr.
Vi lämnar ut digitalt endast till journalister med utgivningsbevis.
Det finns ingen skyldighet enligt tryckfrihetsförordningen att lämna ut allmänna handlingar i elektronisk form. I detta fall har bedömningen gjorts av ansvarig domare att förundersökningsprotokollen endast kommer ges ut i pappersform. Ett beslut att inte lämna ut allmänna handlingar i elektronisk form är inte heller överklagbart eftersom det inte innebär någon inskränkning i rätten att ta del av allmänna handlingar (se bl.a. Kammarrätten i Stockholms dom den 13 mars 2014 i mål 7553-13 och Kammarrätten i Göteborgs dom den 15 juli 2013 i mål 4040-13)."
Det här är fan i mig ett hot mot demokratin!
Varför är det här vanligare nu?
Är det order från högre ort? Varför har inte tidningarna granskat detta?????
Jag hämtar ut denna för 5000 spänn nästa gång jag är i Västerås, scannar och lägger upp här, om ingen annan hinner före. För att försvara demokratin.
Domstolar och lagmän ska inte försvåra för oss att få ut offentliga dokument. Det är inte så det funkar! Vad är det för jävla IDIOTER som jobbar i tingsrätterna idag egentligen??? Det här är Nord-Korea!
Citat:
Det finns ingen skyldighet enligt tryckfrihetsförordningen att lämna ut allmänna handlingar i elektronisk form.
så VARFÖR i helvetet har varenda Tingsrätt gjort det då senaste 25 åren, och VARFÖR gör alla tingsrätter så här just nu i de mest uppmärksammade fall? Vem försöker dom skydda?