2025-10-03, 08:31
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Och nu rasar det ner som reaktion -2,5% i silver och 1% guld.

var ett ras igår med men återhämtade sig och slutade högre

Nervositeten är tydligen ett faktum

Jag tror inte att "Nervositeten är ett faktum". Kollar man på en graf över den senaste månaden så ser man att silverpriset stigit stabilt och lägger sig på helgen, när handeln på comex är stängd, på ett pris med runt 1 dollar/uns högre än föregående vecka:

6 september var priset $41.02
13 september var priset $42.19
20 september var priset $43.09
27 september var ett undantag - för då hade det stigit till hela 46.07
Nu - på fredangens morgon före den här helgen ser det ut som att det handlas för strax norr om en dollar över det och är nu typ $47.09 och stigande (just nu - men vi får väl se när Comex stänger).

Att _en_ dag i veckan avslutas med ett mindre prisfall - på en så liten marknad som silvermarknaden - är näppeligen ett tecken på att "nervositeten är ett faktum".

Kollar vi på veckobasis har vi inte haft en vecka som avslutats på lägre pris än föregående sedan någon gång före augusti... Och sedan i augusti (ungefär 10 veckor) har silvret stigit med ungefär 10$.
Citera
2025-10-03, 08:58
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Jag tror inte att "Nervositeten är ett faktum". Kollar man på en graf över den senaste månaden så ser man att silverpriset stigit stabilt och lägger sig på helgen, när handeln på comex är stängd, på ett pris med runt 1 dollar/uns högre än föregående vecka:

Nu - på fredangens morgon före den här helgen ser det ut som att det handlas för strax norr om en dollar över det och är nu typ $47.09 och stigande (just nu - men vi får väl se när Comex stänger).

Att _en_ dag i veckan avslutas med ett mindre prisfall - på en så liten marknad som silvermarknaden - är näppeligen ett tecken på att "nervositeten är ett faktum".

Kollar vi på veckobasis har vi inte haft en vecka som avslutats på lägre pris än föregående sedan någon gång före augusti... Och sedan i augusti (ungefär 10 veckor) har silvret stigit med ungefär 10$.
Vi hade samma nervositet dagen innan och ytterligare ett prisfall.

Men drar du ut grafen till 1862 så har vi naturligtvis ingen nervositet.
Citera
2025-10-03, 09:39
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:

Vi behöver inte dra ut grafen till mer än några timmar? Silver _är_ en liten marknad och den påverkas stort av när "institutionella" köpare köper mycket silver - eller "kortar" den och säljer. Detta händer typ varje dag - den här veckan - och ändå fortsätter priset att stiga med i snitt en dollar i veckan, när man kollar in de tillfällen då "marknaden står still" - och det har sett likadant ut sedan i Augusti.

Att priset går upp och eller ner intra timmar eller intra dagar är möjligen en kuriositet - men näppeligen ett tecken på något slags "nervositet". Det är snarare "normalbeteendet för marknaden" - som i övrigt upplever en stadig trend uppåt - och har gjort så tämligen linjärt sedan i Augusti.

Vi får väl se var det slutar idag - men slutar dagen och vi går på helg med ett pris - som efter att det pressats ned ordentligt inför helgen (vilket händer VARJE fredag) - ligger runt 47 dollar - d.v.s. en dollar högre än förra helgen - har trenden fortsatt.

Och utan tillstymmelse till "nervositet".
Citera
2025-10-03, 15:16
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Vi behöver inte dra ut grafen till mer än några timmar? Silver _är_ en liten marknad och den påverkas stort av när "institutionella" köpare köper mycket silver - eller "kortar" den och säljer. Detta händer typ varje dag - den här veckan - och ändå fortsätter priset att stiga med i snitt en dollar i veckan, när man kollar in de tillfällen då "marknaden står still" - och det har sett likadant ut sedan i Augusti.

Att priset går upp och eller ner intra timmar eller intra dagar är möjligen en kuriositet - men näppeligen ett tecken på något slags "nervositet". Det är snarare "normalbeteendet för marknaden" - som i övrigt upplever en stadig trend uppåt - och har gjort så tämligen linjärt sedan i Augusti.

Vi får väl se var det slutar idag - men slutar dagen och vi går på helg med ett pris - som efter att det pressats ned ordentligt inför helgen (vilket händer VARJE fredag) - ligger runt 47 dollar - d.v.s. en dollar högre än förra helgen - har trenden fortsatt.

Och utan tillstymmelse till "nervositet".

Lägg därtill att kineserna har en helgvecka nu och ingen handel. Amerikanska banker/fed/institut passar gärna på att korta guld och silver när kineserna är lediga - inte minst fredagar.

Normalt sett brukar man se att guld och silver går upp när asienmarknaderna öppnar och så börjar de gå ner när Europa öppnar och sedan sänkas av amerikanerna kommer igång. Repeat.

Men nu när kineserna har långledigt lyser nattuppgångarna med sin frånvaro.
Citera
2025-10-03, 17:08
Medlem
Citat:

Och nu är vi åter över $48, fortsätter det så här till midsommar blir det en fin ny bil.

Edit: Verkar som det triggas någon åtgärd när silvret går över $48 för nu sjunker det .
Senast redigerad av Richard09 2025-10-03 kl. 17:10.
Citera
2025-10-03, 17:09
Medlem
Jagarjagarens avatar
Just nu är det ungefär 5h kvar av handel och pressen brukar komma ungefär då och priset pressas ner runt $.50 - $1. Och just nu handlas silvret till typ $48 /Oz. När handeln stänger idag är det intressant om vi slutar norr om $47. Då håller trenden i sig.

Men det ser inte särdeles "oroligt" ut. Det ser ut "som vanligt".

Jaja - vi får väl se var det slutar... Och var priset hamnar på måndag.

Personligen tror jag vi når $50 - "drömgränsen" innan oktober är slut. Men det är en egen teori (och ska inte ses som något slags tips för t.ex. investering) - det är bara en killgissning.
Citera
2025-10-04, 07:19
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:

Igår slutade äventyret på $48. Ungefär $2 upp sedan förra veckan.

Utan nervositet som ett faktum.
Citera
2025-10-06, 12:01
Medlem
37 000kr per uns. Tråden är fortfarande död.
Citera
2025-10-06, 15:03
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
37 000kr per uns. Tråden är fortfarande död.

Mycket synd. Orsaken till att jag försöker vara lite aktiv i tråden är för att uppmärksamma omgivningen om denna fantastiska möjlighet att investera i guld, silver och andra ädelmetaller just nu. Ädelmetallfonderna är ju upp 90-100% i år och det tycks bara fortsätta. Guld och silver 50-70% sisådär.

För några veckor sedan rekommenderade Morgan Stanleys CIO (Chief Investment Officer) 60-20-20. Dvs 60% aktier, 20% statsobligationer och 20% guld. Detta torde innebära att deras klienter omallokerar till guld. Fler lär följa efter och resultatet bli att bubblan börjar gå in i fas 2. Spännande för oss som är med på tåget och jag hoppas att det blir fler svenskar.

För den som är nyfiken på gruvaktier, rekommenderas Don Durrett som noggrannt har gått igenom hundratals gruv- och prespekteringsbolag på en massa parametrar. Han kallar dom t.ex. "potential 5-baggers" 10-baggers osv. Dvs företag vars aktier har potentialen att stiga 5-, 10- eller t.o.m. 50 gånger i pris. Hans databas tror jag är för medlemmar i hans substtack, men häromdagen gick han igenom listan på youtube: https://www.youtube.com/watch?v=LaToccCO67A
Senast redigerad av Dr.Hfuhruhurr 2025-10-06 kl. 15:06.
Citera
2025-10-06, 17:40
Medlem
Jag tycker det är märkligt och underligt att så få här på forumet som tror sig kunna något om ekonomi inte för länge sedan förstått att det är (framför allt) guld som gäller. Jag gick in för tre år sedan och jag känner mig trygg och gläds var dag när jag ser att det utvecklas som jag trott. Jag ser fram emot att läsa i trådarna här i ekonomidelen av forumet om några år. Kommer alla att skylla sina misslyckanden på den sk. Aktie Analytikern?
Citera
2025-10-06, 18:33
Medlem
bajssprutans avatar
Härligt att ingen bryr sig. Förmodligen är det en bra bit kvar tills taket blåser av.
Det trista med att vara goldbug är att man inte kan känna sig glad när det rusar. Undrar vad för skit som är på gång ?
Citera
2025-10-06, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Härligt att ingen bryr sig. Förmodligen är det en bra bit kvar tills taket blåser av.
Det trista med att vara goldbug är att man inte kan känna sig glad när det rusar. Undrar vad för skit som är på gång ?
Krig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in