2025-10-06, 10:43
Medlem
Obolenskys avatar
Hur tar man enklast bort en daterad mobilhållare (”BINY Phone Holder”) vars fot antagligen är limmad på instrumentpanelen?
Citera
2025-10-06, 10:55
Medlem
Jag hade nog testat med rakblad.
Citera
2025-10-06, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Hur tar man enklast bort en daterad mobilhållare (”BINY Phone Holder”) vars fot antagligen är limmad på instrumentpanelen?

Fiskelina som du varsamt använder för att "såga" bort den. Du lär få lite lim kvar på panelen men det kanske går att skrapa bort det
Citera
2025-10-06, 11:09
Medlem
vemsfels avatar
Ta förfan inget rakblad, du kör fiskelina sen rullar du tummen över limresterna tills det blir varmt och till en boll. Har du möjlighet dra fram en värmepistol/hårtork behövs säkert inte ens fiskelina utan skjut med låg värme tills den lossnar.
Citera
2025-10-06, 12:52
Medlem
Citat:

Jag har också en oönskad mobilhållare på instrumentbrädan.
Hittade en beskrivning hur man tar bort den - Men tror det är bäst att låta den sitta kvar.
Dels innehåller den massa trådar - ansluten till intercom?
Dels blir det ett ganska stort hål kvar. (den jag har är inte klistrad)

https://www.motor-talk.de/bilder/han...205670580.html
Citera
2025-10-06, 18:59
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbacelo
Fiskelina som du varsamt använder för att "såga" bort den. Du lär få lite lim kvar på panelen men det kanske går att skrapa bort det

Fiskelinan kleggade fast ganska omgående och gick av; trött på det hela gick jag All-In med minsta möjliga smala bågfilsblad och lyckades sågande lirka av foten utan att skada panelen, sen gnuggade jag av limresterna tills ytan blev helt återställd!

Frågan nu är, vilken vettigare mindre kletig lösning jag ska ge mig på för mobilen - tips välkomnas!
Citera
2025-10-07, 00:54
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Fiskelinan kleggade fast ganska omgående och gick av; trött på det hela gick jag All-In med minsta möjliga smala bågfilsblad och lyckades sågande lirka av foten utan att skada panelen, sen gnuggade jag av limresterna tills ytan blev helt återställd!

Frågan nu är, vilken vettigare mindre kletig lösning jag ska ge mig på för mobilen - tips välkomnas!
Finns hållare som man snäpper fast i ventilationsgaller i något av värme/friskluftsutblåsen.
https://www.temu.com/ul/kuiper/un9.h..._id=dpu2qn4qlx
Citera
2025-10-10, 18:42
Medlem
Jag hade testa värma upp limmet med typ en hårtork, värmepistol eller liknande för att få limmet att släppa. Skulle det inte fungera så testa fiskelina eller pianotråd och såga dig försiktigt igenom!! Mvh
Citera
2025-10-14, 15:37
Medlem
Minns att jag på Wheeler Dealer såg Ed China ta bort en limmad sak från instrumentbrädan med hjälp av försiktig värmepistol och fiskelina.
Citera
2025-10-14, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Minns att jag på Wheeler Dealer såg Ed China ta bort en limmad sak från instrumentbrädan med hjälp av försiktig värmepistol och fiskelina.

Ja, kombinationen är.nog viktig, dvs värmen mjukar upp limmet och tråden får det att släppa uta att man drar sönder saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in