Citat:
Ursprungligen postat av
TRT55
Jag kommer att få låna 800k av Almi.
Men dom vill att jag går in med 400k själv och att jag ska ta leasing på dom maskiner jag behöver där summan är satt till 250k.
Hur kan jag smidigast redovisa 400k (som jag inte har) - vilka vägar finns det att tillgå?
Alla tips tas tacksamt emot.
Det är fängelse på straffskalan för bokföringsbrott...
Det kan dessutom ses som bedrägeri om du gör något för att vilseleda för att få fördel. Så jag rekomenderar att INTE göra något som inte klarar en kontroll...
Hur mycket har du? Man behöver riskera något själv också då man startar företag.
Vid företagsstarter får man även som startkapital räkna tillgångar*, som du redan har innan,
som företaget kan ha användning av, om man överför dem till företagets ägande. Som t ex datorer, fordon, möbler, byggnader. Man kan tänja LITE på gränserna vid värderingen inom vad som kan förklaras ok.
Jag rekomenderar INTE partners**, men du har kanske inget annat val för att få in tillräckligt med kapital för att uppfylla Almis villkor?
*Utom om Almi kräver att det är 400k i pengar.
(( ** Det är ofta problem med affärspartners för dels kan man bli oense om vad man gör med vinster, en del är lata och om man inte har majoritetsbeslutsrätten själv kan man bli nedröstad av korkskallar...
Det senare har hänt mig flera gånger då de ställt till det så att de förlorat själva på det,
medan jag har alltid lyckats med projekten där jag bestämt...
Återstår att se hur det går med de nystartade företagen i utlandet där jag behövde en inhemsk partner på plats. Vi har kontrakt på vad som ska göras men båda har veto mot om någon vill ändra något.))