• 1
  • 2
2025-10-06, 08:59
Medlem
cacablancas avatar
Har tänkt att dra ut mina visdomständer för förebyggande och undrar om visa tandläkare fortfarande gör det i Sverige eller måste man åka utomlands för att göra det?
Citera
2025-10-06, 09:05
Medlem
OnkelUnkass avatar
Visdomständer börjar komma in typ när man är 13, om du var 18 när du reggade dig på FB så är du minimum 35 idag och lär högst troligt inte få några visdomständer alls
Citera
2025-10-06, 09:09
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cacablanca
Har tänkt att dra ut mina visdomständer för förebyggande och undrar om visa tandläkare fortfarande gör det i Sverige eller måste man åka utomlands för att göra det?

Valfri tandläkare gör det om det är behövligt.
Citera
2025-10-06, 09:20
Medlem
Europes avatar
En tandläkare försökte övertala mig att dra ut dem, så uppenbarligen finns de. Jag tackade nej och fram till nu, nästan 20 år senare, har jag aldrig haft problem med dem.
Citera
2025-10-06, 09:24
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Man drar väl inte ut några tänder om de är friska och inte orsakar några problem? Tror inte några utländska privata tandläkare kommer dra dem heller...
Citera
2025-10-06, 09:28
Medlem
Soffpotatis1357s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Visdomständer börjar komma in typ när man är 13, om du var 18 när du reggade dig på FB så är du minimum 35 idag och lär högst troligt inte få några visdomständer alls

13? Visdomständer brukar komma när man närmar sig vuxen ålder. För vissa kommer de inte ut förrän senare, vid 25.
Citera
2025-10-06, 09:31
Medlem
Melange5738s avatar
Gör inte det, käka mer grova grönsaker och segt kött så får du en lite större tandrad.
Citera
2025-10-06, 09:35
Medlem
Alla får inte problem med visdomständer. Jag är gammal, har aldrig haft nämnvärda problem.
Citera
2025-10-06, 09:41
Moderator
VitKallas avatar
Min erfarenhet är att det är svårt att få tandläkare dra ut dom förebyggande. Jag har problem med mina, de dras i absoluta nödfall. Har fått dra 2 st nu iallafall, men först när de gått sönder. Har inte hjälpt att det har spänt i käken, tänder blivit snea eller det har blivit hål.

Har frågat ett par tandläkare, både privata och offentliga, men de gör det inte ”om det inte behövs”.
Citera
2025-10-06, 10:21
Medlem
löls avatar
Citat:

Kolla med en privat tandläkare de kanske kan hjälpa dig.

Jag drog ut alla.
Först en sedan resten.

Super nöjd.
Bättre munhälsa samt andedräkt.
Senast redigerad av löl 2025-10-06 kl. 10:26.
Citera
2025-10-06, 11:41
Medlem
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffpotatis1357
13? Visdomständer brukar komma när man närmar sig vuxen ålder. För vissa kommer de inte ut förrän senare, vid 25.

Vid den åldern började jag få mina
Citera
2025-10-06, 12:58
Medlem
Citat:

Kolla med privata tandläkare! Varför vill du dra ur dem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in