Citat:
Nu är du ju där igen och förutsätter att anledningen till att kvinnorna tar ut mer föräldraledighet beror på något slags förtryck från männens sida. Du ser du skriver att du valde fader med omsorg. Antar att ni hade diskuterat saken innan hur ni skulle göra när barnet kommit.
Har inte tid att hålla på o leta massa studier o grejer så jag länkar det första jag hittade från 2011.
Där säger 45% av kvinnorna att de vill vara hemmafruar (alltså inte jobba alls) och 70% säger att de ville vara hemma mer tid med barnen.
Vad säger det för något? Säger det att dagens matriarkala strukturer har fått kvinnor att mer vilja välja bort barn mot jobb, karriär och självförverkligande? Eller vill de egentligen inte det? Kan dagens höga siffror vad gäller psykiskt dåligt mående till del förklaras av att vi mer o mer matas med att vi ska leva liv som går emot hur våra hjärnor är programmerade?
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...pojkar-och-man
Har inte tid att hålla på o leta massa studier o grejer så jag länkar det första jag hittade från 2011.
Där säger 45% av kvinnorna att de vill vara hemmafruar (alltså inte jobba alls) och 70% säger att de ville vara hemma mer tid med barnen.
Vad säger det för något? Säger det att dagens matriarkala strukturer har fått kvinnor att mer vilja välja bort barn mot jobb, karriär och självförverkligande? Eller vill de egentligen inte det? Kan dagens höga siffror vad gäller psykiskt dåligt mående till del förklaras av att vi mer o mer matas med att vi ska leva liv som går emot hur våra hjärnor är programmerade?
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...pojkar-och-man
Att mammor tar ut majoriteten av föräldraledigheten behöver inte alls ha med förtryck att göra. Jag tror att det till stor del beror på invanda mönster och att föräldrar alldeles för sällan reflekterar på olika sätt att fördela föräldraledigheten.
Och en undersökning från Familjeliv säger faktiskt ingenting. De som hänger på Familjeliv utgör inget tvärsnitt av den svenska befolkningen.
Jag tror absolut att ökad psykisk ohälsa till stor del beror på det samhälle vi lever i, men jag tror till skillnad från dig inte att det handlar om att mammor inte tillåts förverkliga sig som mammor. Jag tror det är mycket mer komplext än så. Vi lever i ett samhälle som ingen människohjärna är anpassad för, på väldigt många sätt.