Citat:
Ursprungligen postat av
Bernael
Varje dag går jag förbi ett specifikt bostadshus med en sådär 15 lägenheter. På bottenvåningen i huset bor det en invandrarfamilj med i svenska mått mätt ovanligt många medlemmar. 10-12st. Under sommarens 3 månader så är det full rulle och daglig grillning på gräset utanför bostaden och en ganska hög volym under samtalen, men inte över den socialt accepterade gränsen för svensk kultur. Det kluriga med familjen och anledningen till trådstarten är att lägenheter är helt tom och nedsläckt under resten av året. Jag misstänker därför att familjen åker till sydligare breddgrader och cashar in på svenska skattebetalare. Om detta är fallet så är det inte längre invandrare vi har göra med, utan smutsblattar som borde utvisas.
Hur går jag till väga för att en myndighet ska tvingas kolla upp detta och vidta åtgärder?
En rätt självklar möjlighet är att göra en polisanmälan. Du behöver bara berätta om situationen, så tar polisen upp en anmälan, och sedan får man se om det handlar om någon form av brottslighet. Mer allmänt så har du rätt litet på fötterna här ("misstanke om ospecificerat bidragsfusk av stor grillande familj") så vänta dig inte för mycket.
Du kan naturligtvis inte tvinga en myndighet att kolla upp det här, och ännu mindre tvinga samma myndighet att vidta åtgärder OM de skulle undersöka saken.
Att tänka på är också att Sverige har ett avsevärt antal myndigheter, så du får kanske fundera ut vilken myndighet du skall anmäla till, om du nu inte får omedelbart gehör hos polisen.
De enda relevanta myndigheterna torde vara kommunens sociialförvaltning, invandrarverket och skattemyndigheten. Problemet där är huvudsakligen att "En stor familj som verkar träffas mest på sommaren grillar och håller på, kolla upp dem är ni snälla!" inte ger något resultat
Annars har vi ingen etablerad angiverikultur, så myndigheterna har ingen direkt beredskap för att hjälpa dig.