Citat:
Ursprungligen postat av
rostochlok
Min poäng är dock att många kriminella går med obehandlade synfel.
Artikeln jag länkade påstod även att det är 30% högre chans att någon med glasögon är mer intelligent. Majoriteten av kriminella befinner sig under genomsnittlig IQ och har även försämrad biologisk mognad på hjärnan (vilket yttrar sig som adhd-drag). Det är med andra ord som så att unga i kriminalitet redan har
svårigheter att klara av grundskolan rent kognitivt. Att somliga är smartare (gängledare med betyg) innebär inte att det är helhetsbilden. Sannolikheten att en person i missbruk och kriminalitet har lägre intelligens är större även om somliga har påtagligt hög IQ.
Det blir lite som den där bajsforskningen som påstod att människor med låg IQ oftare blir alkoholister. Människor med lägre IQ har fler utmaningar och försämrad biologisk mognad vilket innebär att de märks av mer än de som flyter in i systemen.
Människor i kriminalitet har många fler problem som går obehandlade än glasögon. Jag var ett sådant barn som gick med dålig syn utan att vuxenvärlden reagerade då jag började klaga när jag var 8 och de gjorde något simpelt test hos skolsyster varpå man utgick ifrån att jag såg utmärkt när det var precis tvärtom. Mina klasskamrater krävde slutligen mer eller mindre att jag skulle uppsöka en optiker 3 år senare eftersom de menade att jag inte såg ett skit. Vilket stämde.
Kan garantera att få kriminella springer runt med -3 i syn såsom jag gjorde.
Människor får överlag försämrad syn med åldern. Ögonen påverkas av att hela tiden betrakta något på nära håll eller inte göra det.
Vilka barn i skolorna hade dålig syn, de som läste mycket och pluggade eller de som mest gjorde det de skulle, lekte eller skolkade?
Idag får fler barn glasögon pga skärmarna och tid inomhus. Barn i kriminalitet är generellt utomhus mer och umgås i sociala nätverk med barn med liknandd bakgrunder.
Man vet faktiskt väldigt mycket om livsvillkoren för barn som hamnar i kriminalitet, vad som är riskfaktorer och vad som har skydd emot att dras in i brottslighet.
Att en del av dem är mobboffer och socialt utanför är klart och tydligt eftersom normbrytande beteenden sprider sig lättare bland människor utan socialt sammanhang. Du måste faktiskt passa in i normen för att ingå i den. Dock så ät det sällan de mest räddhågsna och utsatta som blir livsstilskriminella. Då har de alltid någon/några som skyddar den emot att utsättas för mycket eller så ryker den rätt snabbt som offer för "kamratvåld".
Missbruk mm är inte heller hälsosamt och givetvis kan antagligen långvarig dålig kost resultera i dålig syn. Vi vet att A-vitaminbrist försämrar synen men det är inte samma sak som att det ursprungligen fanns ett synfel.