Citat:
Ursprungligen postat av
Nospheratu
Exakt hur menar du att en kvinna sätter sin framtid på spel genom att ha en relation med en man som har barn?
Nu frågade du inte mig, men det naturliga är ju att man vill ha EGNA barn. Detta måste man i så fall förhandla om innan, så att det inte blir så att han plötsligt säger att "jag känner att jag är för gammal för fler barn nu. Men du har ju Lotta och Lisa, dom är dina också, du behöver inga fler!" När kvinnan har ägnat X antal år åt att uppoffra sig för Lotta och Lisa, så blir det skilsmässa - och sedan ser hon aldrig Lotta och Lisa mer. Och hon har hunnit bli för gammal för att föda egna barn.
Dessutom är det ofta så att mannen investerar i hus, bilar, fonder och kapitalvaror, och kvinnan köper mat och barnkäder. När förhållandet tar slut (om de inte är gifta) så står han där med hus, bilar, fonder och kapitalvaror - och hon med uppäten mat och urvuxna barnkläder... vilket är ÄNNU mer kymigt om det inte ens är egna barn som har ätit upp maten och använt kläderna.
...och även om hon får lov att skaffa ETT barn (detta är rätt vanligt vare sig det är kvinnan eller mannen som har två eller tre barn sedan förr, de går med på att skaffa ETT barn till med den nye partnern för att göra denne/denna nöjd, men sedan får det vara bra), så får hon ju lägga ner massor av arbete och ofta även pengar på barn som inte är hennes egna. I stället för att hon skulle ha träffat en barnlös man, och ha kunnat skaffa två eller tre egna barn med honom. Det blir en förlustaffär ändå.
Dessutom är det nästan alltid mer problem i styvfamiljer än i kärnfamiljer. Lojalitetskonflikterna är s.a.s. inbyggda i hela situationen. Ska mannen följa med som stödperson när kvinnan behöver åka till akuten, även om sonen har en viktig match? Ska det gemensamma barnets behov av ny vinteroverall och nya vinterstövlar prioriteras, eller särkullsdotterns ridlektioner? Visst kan det bli sådana bråk i kärnfamiljer också, men det finns då ändå ett grundläggande band mellan alla familjemedlemmarna, man vill varandra väl och är beredd att offra sig för varandra. (I normala fall.) I styvfamiljer är detta inte lika självklart.
Sedan finns även det problemet, att man aldrig blir av med exet. Hon kommer - så länge som barnen bor hemma och ibland längre ändå - alltid att kunna använda dem som ursäkt för att lägga sig i, kräva pengar och hjälp från mannen, komma springande över... samt att hon är med och bestämmer över semesterveckor (hon och mannen måste ju ta olika veckor, för att någon av dem måste vara ledig varje sommarlovsvecka), jular, nyår, påskar, midsomrar... Vem ska ha barnen i år, vem ska fira utan barn? Hon kan stoppa utlandsresor genom att vägra skriva på för barnens pass och sådant. Man är aldrig fri. Och vill det sig riktigt illa så drar hon igång vårdnadstvisten från helvetet, där mannen påstås vara pedofil och den nya kvinnan hans medhjälperska... och så har ortens socialtanter flyttat in.
Nä. Jag har kids i den där åldern då de när som helst kan träffa någon, och jag har VARNAT dem för att inleda något med någon som har barn sedan förr. OBS gäller både min son och min dotter.