2025-10-05, 20:26
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Ja din beskrivning av det lät ju fin. Ungarna börjar aldrig bråka eller skrika alltså?
Alltså, det hela blir ju vad man gör det till. Återigen med all respekt verkar du ha en något egendomlig uppfattning av att om man nu dejtar en person med barn, så kommer de dumpa ungarna i ditt knä och säga "Ta hand om mina ungar nu!". Och där sitter man med en unge som vrålskriker och bråkar som du nu måste ta hand om.

Jag vet inte. Det är ju lite som att dejta en tjej som har hund. Inte fan kräver hon att du nu ska gå ut med hunden tre gånger om dagen. Om du ens får hälsa på hunden. Men visst, om du faktiskt visar intresse kanske hon till slut låter dig hålla i kopplet på en promenad. Men om hunden börjar bråka kommer hon helt enkelt ta kopplet från dig och läxa upp hunden.

Jag är inte säker på var du får tankarna om rena klappmongos till män där någon stackars kvinna tvingas att ta hand om hans bråkiga barn hon måste laga smörgåsar åt medan hon gråter och snyftar. Det låter lite som någon countryballad med Willie Nelson.

Ogillar man barn dejtar man ju självklart inte någon med barn. Det är ganska enkelt. Det är liksom inte 1945 längre. Du kan faktiskt utgå från att kvinnor som är bonusmammor är det av helt egen vilja och faktiskt gillar det.
Citera
2025-10-05, 20:34
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Varför vill man bli tillsammans med nån som har barn sen tidigare, kanske spendera några år tillsammans, bygga upp en relation till barnen och sen får partner för sig att dumpa en utan anledning.

Partnern lär man ju kan vara utan, men relationen till barnen - bara släppa den? Inte så lätt.

Det undrar jag också. Hoppades med denna tråd kunna få höra från en kvinnas perspektiv.
Citera
2025-10-05, 20:35
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ja, jag ser ingen anledning till att dejta någon som redan har gjort hela resan med giftemål, skaffa barn familj osv. Men tydligen bryr sig inte andra om sådant och det är de jag undrar över med den här trådstarten hur de tänker, jag vill gärna förstå och se det ur deras perspektiv.
Fast i ditt fall låter det ju som att du inte är på en plats i livet där du ens vill ha barn. Även om din partner nu inte har barn ännu. Din beskrivning av barn som du ser det verkar vara närmast som en sjukdom man undvika till varje pris. De är jobbiga. Bråkar. Du måste laga mat i tid och otid. Skjutsa till skolan. Bara massa jävla problem och jobb. Du avskyr tanken på barn och tanken nästan deprimerar dig.

Vilket är helt okej att känna! Fullständigt naturligt faktiskt. Tills man möjligen hamnar någonstans i livet där man skulle uppskatta barn. Där du uppenbarligen inte är ännu.

Jag vill bara belysa att det kanske mer är tanken på barn som bekymrar dig, snarare än om barnen råkar vara dina eller någon annans.
Citera
2025-10-05, 20:57
Medlem
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discrip
Ja jag skulle inte fundera allt för mycket på det. Man är ju själv inte Guds gåva till mänskligheten. Det låter allt för svartvitt att hålla på så där
Jag tänker som så att man representerar sig själv och det är inte fördelaktigt att prata skit om sig själv. Ingen annan för din talan så hur du uppfattas beror på dig.

Jag är människa. Jag gör fel och har brister också.

Men det finns människor som är djur. De syns inte på dem så då får man väl ta den erfarenheten då.

Inget jag önskar någon.

Citat:
Ursprungligen postat av gfys
Det var tillägg till ditt svar till "Oceandeep"
Du har allt rätt att ha dina krav. Det har alla.

Citat:
Ja, jag ser ingen anledning till att dejta någon som redan har gjort hela resan med giftemål, skaffa barn familj osv. Men tydligen bryr sig inte andra om sådant och det är de jag undrar över med den här trådstarten hur de tänker, jag vill gärna förstå och se det ur deras perspektiv.
En del ser det som "mer" att vara gift än att bara ha en relation eller vara sambo men är inte allt samma sak? Är det inte exempelvis mer sammankopplande att skaffa barn med någon än att skriva på ett papper eller flytta ihop?
Citera
2025-10-05, 20:58
Medlem
Citat:
Sportbilsanalogin är helt fel. Att bli bonusmamma är inte en kul helgaktivitet. Det är år av ansvar, känslomässig investering och anpassning till någon annans familj utan några rättigheter till barnen du tagit hand om ifall det tar slut. Det handlar inte om rom-com-drömmar utan om att du lägger din tid och framtid på något du inte har kontroll över. Ja, det kan ge mening för vissa, men att påstå att man inte förlorar något är naivt. Du kan stå där flera år senare, utan familj, utan rättigheter och med förlorad tid. Vem vet, biologiska klockan kanske hann ticka för långt för att du la all din tid på en snubbes ungar?
Ja du bör förstås tänka på din biologiska klocka och det är oklokt att prioritera ned den av vilka skäl som helst, även detta skäl. Men jag förstår inte varför det skulle utesluta att du blir tillsammans med nån som redan har barn?

Då funkar bevisligen det biologiska. Människan i fråga vet också vad det innebär att ha barn och har antagligen det som krävs. Om det är en vettig människa vilket jag förutsätter, undvik att bli tillsammans med folk som inte är vettiga. Kan låta självklart men verkar för somliga vara oerhört svårt att hålla sig ifrån situationer som inte är bra för dem själva.

Så om du hittar nån du vill ha barn med som redan råkar ha barn är det förstås annorlunda än om ni båda är barnlösa men det är ju liksom fakta, är detta den du vill ha barn med så kör på. Själva haken är väl om människan vill ha barn med dig. Det är ju heller inget som automatiskt kommer uppstå oavsett barn sen tidigare eller inte.

Det bör väl vara så att du som vill vara tillsammans med nån som har barn sen tidigare även uppskattar barnet/barnen, de är ju en del av människan du älskar. Men knappast att en vettig människa kräver av dig att du utplånar dig själv och dina egna behov. Och varför skulle du göra det?
Citera
2025-10-05, 21:29
Medlem
Landsbygdens avatar
Är väl ofta så, att för att en man ska nå framgång, krävs där att det funnits en kvinna med bilden under ett längre tag. Iaf känner jag inte till någon man, som nått framgång, helt utan någon kvinna i sitt liv.

Kvinnorna dras då till dessa män för att dom i egenskap av framgång verkar trygga och stabila, och självsäker. Självsäkerhet som hänger ihop med "framgången".
Omvänt så verkar dom oframgångsrika männen som losers.

Lite komiskt om och när den nya partern bara är några år äldre än äldsta barnet.
Citera
2025-10-05, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthew0rld
Män med barn sen innan är mycket värre än kvinnorna. Hör hela tiden kvinnor kämpar med sina bonusbarn..

Att du hör det hela tiden är våld inte konstigt. Det är socialt accepterat för kvinnor att gnälla, de får rentav sympati. Om en man börjar klaga skulle andra män bara säga att åtgärda honom att han får skylla sig själv själv. Kvinnor skulle äga åter honom att "man up".

Grejen är den att om man här kär så öppnar man upptäcker första saker man kanske inte kulle övervägt i "nyktert" tillstånd. Barn i sig komplicerar saker men, nog finns det det betydligt större problem som människan är redo att övervinna för kärleken.

Det starkaste ruset.
Citera
2025-10-05, 21:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Vanligare att män gör så här. Simpar loss för någon annans barn. När man hör barn ropa: ”Freeedrik, kan du hjälpa mig med det här?” ”A-a!” Ropar mannen tillbaka. Ger för mycket av sig själv till andra

Har du statistik på detta, eller är det bara som du tror?
Citera
2025-10-05, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Kvinnan förstår att mannen med barn sedan tidigare är en tvättäkta alfahanne, särskilt om han har barn med fler kvinnor än en

Exakt. Han levererar stock, har bläck i pennan och vet hur man tar hand om hus o hem. Det blir de blöta av.
Citera
2025-10-05, 21:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Har du statistik på detta, eller är det bara som du tror?
Det är som jag tror. Det är oftast kvinnor som har vårdnaden om barnen efter en separation
Citera
2025-10-05, 21:50
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Hur har ni det idag om jag får fråga? Gjorde du någon egen background check eller tog du det långsamt för att kolla så att han var en bra riktig man?

Jag hoppade inte in i något förrän jag kände mig säker på att han var sådan som han utgav sig att vara. Jag kände att jag inte hade tid eller ork att genomgå någon fantastisk smeknånadsfas för att sedan sitta med ett drägg på halsen som knappt kan snyta sig själv eller anstränga sig lite. Och vi var väldigt överens om att går vi in i något så är det inget dravel om dina barn och mina barn. Ungarna ingår när vi väljer varandra. Behöver någon nya vantar, byta sängkläder mitt i natten, köpa kalaspresent eller tröstas så är det bådas jobb. Och det har vi hållit hela vägen.

Idag talar jag regelbundet om för honom hur glad jag är att vi hittade varandra. Han är som äppelmoset på min gröt, en vardag utan honom hade såklart funkat men den är fan så mycket bättre med honom.
Citera
2025-10-05, 21:53
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Det är som jag tror. Det är oftast kvinnor som har vårdnaden om barnen efter en separation

Att kvinnor oftast har vårdnaden om barnen efter en separation beror ju på helt andra anledningar. Vill en mamma ha ensam vårdnad så får hon det utan motstånd i Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in