2025-09-29, 15:58
Medlem
GregerAfGyllensties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Med billigare, men jag t.ex. ”Res 2 för 1”. Sådana tillbud får jag i mail lite då och då från SAS. Det förutsätter att man då betalar med AMEX-kortet.

Men Platinum låter som det bästa för oss.
Tusen tack för hjälpen.

Hör av dig när du får Centurion inbjudan
Citera
2025-09-29, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerAfGyllenstie
Det enda amex kortet som går att flasha med idag är ju ett svart Centurion. 95% av Sveriges befolkning kommer aldrig få det.

Att flasha med Amex är nog ingen som gör nu för tiden?
Citera
2025-09-29, 22:46
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Inget du kommer kunna sikta på, sålänge du inte har haft platinum i flera år och spenderat ex antal miljoner på det kortet varje år. Då kanske Amex bjuder in dig.

Behöver inte spendera flera miljoner varje år för bli inbjuden.

Jag har fått en inbjudan (och ignorerar) och tror aldrig jag nått över 2 miljoner i spend något år. Dock varit kund i 8 med stadigt spenderande.
Citera
2025-09-30, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Behöver inte spendera flera miljoner varje år för bli inbjuden.

Jag har fått en inbjudan (och ignorerar) och tror aldrig jag nått över 2 miljoner i spend något år. Dock varit kund i 8 med stadigt spenderande.

Stämmer inte men visa gärna inbjudan
Citera
2025-09-30, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Att flasha med Amex är nog ingen som gör nu för tiden?

Nej, men om du väll ska flasha med ett kort gör du inte det med ett amex Guld/platinum direkt
Citera
2025-09-30, 10:49
Medlem
Citat:
Nej, men om du väll ska flasha med ett kort gör du inte det med ett amex Guld/platinum direkt

Håller jag helt med om. Amex överlag ska man ha för att man nyttjar på rätt sätt.

Var annorlunda förut när platinun krävde 600k i årsinkomst. Var väl runt år 2000 där.
Citera
2025-09-30, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Håller jag helt med om. Amex överlag ska man ha för att man nyttjar på rätt sätt.

Var annorlunda förut när platinun krävde 600k i årsinkomst. Var väl runt år 2000 där.

Nu är det enbart "stekigt" om du slänger upp det svarta kortet och inte platinum precis som du säger.
Citera
2025-09-30, 22:04
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Stämmer inte men visa gärna inbjudan

”Ok”.. duger detta?

https://ibb.co/B2h5z8H5
Citera
2025-10-01, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
”Ok”.. duger detta?

https://ibb.co/B2h5z8H5

Då har det ändrats sedan jag fick mitt svarta helt klart, ber om ursäkt.
Citera
2025-10-05, 21:01
Medlem
Paddan1000s avatar
VARNING!

Åtminstone för mig har American Express sedan 2 månader tillbaka börjat med e-faktura, där jag tidigare alltid fått fakturan på mailen och betalat den manuellt. Jag har signerat e-fakturan varje månad, men såg nu när jag av en slump tittade igenom mitt kontoutdrag att den båda gångerna varit inställd på minimibeloppet 400 kr.

Jag loggade in på appen och såg att jag hade 7500 kr till som inte var betalda och tickade ränta. Lyckligtvis handlade det bara om 160 kr ränta, men hade jag inte upptäckt det och fortsatt betala minimibeloppet varje månad hade det varit Lyxfällan nästa.

Nu har jag genast betalat hela skulden och kommer manuellt kolla upp och skriva in beloppet på fakturan fortsättningsvis. Kolla ni andra så att ni inte också har en obetald skuld.
Citera
2025-10-05, 21:08
Medlem
Klarna-Sebbe tog upp American Express i en podd som ett exempel på riktigt dåligt kreditkort för rikt folk som reser mycket. Galna växlingsavgifter som kostar hur mycket som helst, enligt Sebbe. Typ alla kort var bättre. Han har pratat med sina superrika kompisar om detta och de är överens.
Citera
2025-10-05, 21:10
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
VARNING!

Åtminstone för mig har American Express sedan 2 månader tillbaka börjat med e-faktura, där jag tidigare alltid fått fakturan på mailen och betalat den manuellt. Jag har signerat e-fakturan varje månad, men såg nu när jag av en slump tittade igenom mitt kontoutdrag att den båda gångerna varit inställd på minimibeloppet 400 kr.

Jag loggade in på appen och såg att jag hade 7500 kr till som inte var betalda och tickade ränta. Lyckligtvis handlade det bara om 160 kr ränta, men hade jag inte upptäckt det och fortsatt betala minimibeloppet varje månad hade det varit Lyxfällan nästa.

Nu har jag genast betalat hela skulden och kommer manuellt kolla upp och skriva in beloppet på fakturan fortsättningsvis. Kolla ni andra så att ni inte också har en obetald skuld.

Du varnar för något du själv måste ordna (ändra gränsen)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in