2025-10-05, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Ja, förbjud oliktänkande. Endast den rätta åsikten ska få höras. Vilken den är för tillfället meddelas från Bryssel.
Trollkonton förmedlar inte en åsikt utan ett manus.

Varför ska de framföra sitt manus på ett diskussionsforum?

De bör hålla sig till bloggar.
Citera
2025-10-05, 16:15
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Det är inte mot reglerna att ljuga, och det bör det heller inte vara.
Jo- det bör det vara, jag har även för mig att det finns forumregler om att uppsåtligen vilseföra oss läsare och skribenter. Självklart kan man ha fel utan att uppsåtet är en medveten lögn, jag har haft fel många gånger och på sätt o vis har det varit en bra sak då jag istället fått bättre kunskaper och förhoppningsvis blivit mer upplyst... kanske en något bättre människa?

Meningen med ett samtalsforum måste väl rimligtvis att där kunna hämta information och kunskaper av andra skribenter som håller bättre vetande- vi är nog många som kring en fråga vill veta mer. Skadligt är då om vi matas med lögner och illasinnad desinformation.
Citera
2025-10-05, 16:36
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
För oss som har anklagats för att vara troll över 10 år så kan vi ta det som en komplimang och ett klart bevis på att vi har rätt.

Den tråkiga baksidan är att trollanklagelserna på FB mycket väl kan sprida sig till att vem som helst även i verkliga livet anklagas av sektmedlemmarna/politkorrekta/nyttiga idioter, för "felaktiga åsikter" (se mediakriget) detta i takt med att desperationen och ilskan sprider sig i samhället och att syndabockar måste utses.
En annan sak är att lojalitet mot narrativet handlar ofta inte om övertygelse utan om livsstilsberoenden: karriär, kreditlån, statusprylar och den sociala ”fred” det köper på hemmaplan. Det är svårt att vara fritänkande när hela ens trygghet är pantad i systemet.
Citera
2025-10-05, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Det är oändligt tröttsamt att söka diskussion och samtal med (ofta nytillkomna) skribenter som inte delar samma definition av ord och kan ta till sig den faktiska sanning vi bör förhålla sig till för att kunna komma framåt i ett resonemang. Ett troll är för mig en nyregistrerad användare som tjatar om samma saker om och om igen utan att ta till sig andras resonemang- ofta för de en helt absurd argumentation och kan kräva bevis om sådant alla- eller de flesta av oss, håller för realitet och evidens.

Behöver inte nödvändigtvis vara nya konton. Ett genuint troll har inget ärligt syfte att diskutera överhuvudtaget... Det är där för att provocera, skapa ilska och splittring, driva fram bråk och personangrepp, testa moderatorer och forumets gränser eller för att medvetet sprida desinformation – till exempel i politiska syften..
De postar motsägelsefullt, byter åsikt med flit eller slänger in extrema exempel bara för att få andra att tappa humöret. Målet är inte att föra samtal, utan att framkalla reaktion.. stora ukrainatråden är ett bra exempel på folk som sitter där dygnet runt i princip och bara matar på med samma form av retorik. Eller scannar trådarna efter likn content och vad dom ser som fienden.
Citera
2025-10-05, 16:58
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
En annan sak är att lojalitet mot narrativet handlar ofta inte om övertygelse utan om livsstilsberoenden: karriär, kreditlån, statusprylar och den sociala ”fred” det köper på hemmaplan. Det är svårt att vara fritänkande när hela ens trygghet är pantad i systemet.
Helt riktigt.
Konformism, att dela samma "värdegrund", att hålla fast vid samma lögner som majoriteten även fast man vet att det är lögn.
Allt för att "inte råka illa ut", bli utstött eller tom. förlora jobbet baserat på att det man sade var sanning.
Den som inte delar samma åsikter i det sociala spelet/teatern, eller här på FB blir kallad för troll.
De självutnämnda "åsiktspoliserna" kastar trollanklagelser omkring sig med avsikt att störa diskussionen och/eller tysta den som kommer med relevanta argument att Kejsaren är naken.
Citera
2025-10-05, 17:14
Medlem
Program(dvs AI bots) som chattar med användare har ingen rätt till yttrandefrihet. Det är dock svårt att avgöra. Men principen gäller hur som helst.

Propaganda och medveten desinformation är heller inte yttrandefrihet, speciellt inte till synes koordinerade uttryck av det, och speciellt inte om tillrättavisning skett av andra.

Vissa trådar är om specifika händelser och nyheter vad som händer. Att omvandla dessa trådar till enbart åsiktsposter gör att tråden förlorar sitt syfte, och det finns heller ingen annanstans på Flashback man kan ha en sådan tråd om det är OK med en flod av åsikter utan faktagrund.

I vissa trådar är det helt rimligt att man inte ska ljuga mer än av misstag enstaka gånger.

I vissa trådar är det helt rimligt att man förväntas ha tagit del av tidigare poster, även om det är 40000+ sidor. Skriver man ändå nåt ljugcrap får man veta det av andra användare/moderator. Fortsätter det är man ett troll oavsett om man är dum på riktigt eller får betalt för att inte lära sig.
Citera
2025-10-05, 17:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadprez
Varför inte föreslå att trollkonton förbjuds istället? Det är väl de (trollkontona) som ökat sedan 2022, och leder till dessa anklagelser. Eller?

Exakt.

Det är omöjligt att ha en seriös diskussion med någon som du uppenbarligen pratade med igår, som idag har en ny hatt, nytt namn, och låtsas vara någon du aldrig pratat med förut.

Jag förstår att gen z-töntar som är uppväxta med fejkprofiler och femdubbla fejk-konton, inte alls förstår varför de ska behöva stå till svars för något de sade tidigare i veckan.

Jag har ingen bra lösning på hur, men det är solklart att det är förekomsten av trollkonton ska motarbetas, inte avslöjandet av dem. Man kan förändra människors hela världsbild med trollkonton. Många som skriver här, har en världsbild helt baserad på antalet startade trådar på Flashback om ett visst problem, och hur många användare de sett som verkar ha haft ett och samma problem. Då MÅSTE man få påpeka att det med största sannolikhet handlar om en och samma person som reggar nya konton hela tiden.
Citera
2025-10-05, 19:02
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det är tekniskt sett inte förbjudet att trolla.

Anser man dock att ett trolleri är forumförstörande rekommenderar jag att man rapporterar det.

Att hålla på att anklaga andra för att vara troll är i min värld 0,03 och varningsvärt.
Det är liksom ett erkänt faktum att ryssjävlarna anställer diverse kisokmongon som sitter och skriver skit på alla sociala media och forum som har fler än en användare och de har onekligen tekniska hjälpmedel som översättningsprogram och vissa inlägg skrivs säkert av ai.
Den enorma mängden troll är forum förstorande men flashbacks trötta modertorskara verkar mest tycka att riktiga icke ryska icke automatiserade användare är jobbigare och ni verkar inte bry er om den enorma sänkningen av kvaliteten som sker på grund av de ryska trollen från diverse ryska påverkans byråer.
Likheten mellan ai och ett betalt troll är stor, bägge bestämmer inte själva vad de ska skriva utan följer ett script.
Citera
2025-10-05, 19:10
Medlem
Håller med om att trollanklagelser (det som förekommer numera i alla forumsdelar så fort det har något med Ryssland eller Ukraina att göra) enbart är diskussionsförstörande, särskilt från den ena sidan.

Personlig anekdot bara för att visa beteendet för det är så otroligt löjligt. Skrev ett inlägg i en tråd som handlade om nyheten gällande ryska drönare över Polen (tror jag det var). Detta var mitt på natten, inlägget hamnade som första svar i tråden och jag somnar om. Skrev något liknande "antagligen ett misstag från Rysslands sida, hade varit mer om det vore ett anfall" (eller något sådant, minns inte nu exakt och orkar inte kolla upp).

Somnar, vaknar upp och hade fått en hel del svar från flera individer som svarar med i stort sätt enbart "ryzztroll!!!!!111!"

Varför? Artikeln hade uppdaterats under natten från någon enstaka drönare till flera. Fick gång på gång förklara detta för dessa mähän varför det enligt mig lät mer som ett faktiskt misstag när det enbart var en eller två drönare som hamnat över gränsen och att det stod så när jag skrev inlägget.

Så långt kunde inte dessa tänka och använder "ryzztroll" enbart som ett vapen och inget annat bara för att försöka få ens åsikt eller inlägg ogiltig inför andra läsare.

Fint att numera behöva ta ställning till anledningen till varför man ens skrev sitt egna inlägg från första början. Hur främjar detta yttrandefriheten?

Otroligt tröttsamt och det här märks bara av från den ena sidan. Visst finns det säkert rysstroll som har en agenda, men det är dessa "putler, ryzztroll" etc som får en att tröttna att ens läsa i vissa forumsdelar. Var värt att sluta läsa dessa trådar enbart för att slippa denna lilla men högljudda skara.
Senast redigerad av Nudelpaj 2025-10-05 kl. 19:35.
Citera
2025-10-05, 20:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Det är du som önskar inskränka på det "fria debattklimatet".
JD Vance hade så rätt när han läxade upp EUs ledare om att hotet kommer inifrån.

Men USAs vice President är förmodligen också någon man inte får beskriva med något som kan liknas positivt.

Nja, forumet har i princip drabbats av samma fenomen som när antidemokrater använder demokratin för att strypa den.

Att förstöra seriösa diskussioner i yttrandefrihetens namn.

Jag säger inte att det är fel, bara konstaterar att det är vad som sker.
Citera
2025-10-05, 20:30
Medlem
EnCartes avatar
Intressant att så många här, vill införa ett sanningsministerium som bestämmer vad man får anse eller säga.

Av någon anledning, tänker man att de som här, är här för att slippa det?
Citera
2025-10-05, 20:53
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Det är liksom ett erkänt faktum att ryssjävlarna anställer diverse kisokmongon som sitter och skriver skit på alla sociala media och forum som har fler än en användare och de har onekligen tekniska hjälpmedel som översättningsprogram och vissa inlägg skrivs säkert av ai.
Den enorma mängden troll är forum förstorande men flashbacks trötta modertorskara verkar mest tycka att riktiga icke ryska icke automatiserade användare är jobbigare och ni verkar inte bry er om den enorma sänkningen av kvaliteten som sker på grund av de ryska trollen från diverse ryska påverkans byråer.
Likheten mellan ai och ett betalt troll är stor, bägge bestämmer inte själva vad de ska skriva utan följer ett script.

Tyvärr används benämningen "rysstroll" på samma sätt som ordet "rasist" för några år sedan.
Om du tror att Ryssland har konton på forumet så borde rimligtvis även andra länder ha detta eller hur?
Ukraina vinner informationskriget stort, se bara på Ukrainakrigtråden, 90% är starkt antirysk information. Alltså är ryssen urusel i informationskriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in