2025-05-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Det har du nog rtt i & vad jag vet s har vl Hassan sjungit hans ltar nr de har framfrt dem live.
ven om det skert inte har varit s ofta dock. (I alla fall p senare tid).

Det hade varit intressant ifall Kebnekasje skulle ge ut en folkmusikskiva med sng p.
Ljus Frn Afrika r vl bde instrumental & sng p?

Precis, det vore grymt. Det behver inte vara renodlad sng, utan lite stmmor och mera jojk frn Kenny eller Gran skulle nog funka riktigt bra. Hassans stmma vore kul att hra mera av. Man fr bara hoppas att de spelat in alla replokaljams och att de r av hyfsad kvalitt. Sen kanske de inte vill slppa det fr en bredare publik, men en LP-skiva med obskyra demos, outtakes och andra rariteter i en begrnsad upplaga p 300 ex kanske vore ngot?
Citera
2025-05-08, 23:38
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Precis, det vore grymt. Det behver inte vara renodlad sng, utan lite stmmor och mera jojk frn Kenny eller Gran skulle nog funka riktigt bra. Hassans stmma vore kul att hra mera av. Man fr bara hoppas att de spelat in alla replokaljams och att de r av hyfsad kvalitt. Sen kanske de inte vill slppa det fr en bredare publik, men en LP-skiva med obskyra demos, outtakes och andra rariteter i en begrnsad upplaga p 300 ex kanske vore ngot?

Hller med dig dr. Dock hade det ven varit intressant ifall det skulle komma en DVD med Kebnekajse.
Men marknaden kanske inte r s stor fr det numera.

Men en LP-skiva med obskyra demos, outtakes och andra rariteter hade inte varit dumt det heller.
Dock r frgan vad som finns att ge ut ocks eftersom det verkar finnas ett litet intresse kvar n
s lnge fr Kebnekajse med tanke p att bandet turnerar fortfarande.
ven om det r lite andra musiker numera.
Citera
2025-05-09, 14:27
Medlem
Citat:
Hller med dig dr. Dock hade det ven varit intressant ifall det skulle komma en DVD med Kebnekajse.
Men marknaden kanske inte r s stor fr det numera.

Men en LP-skiva med obskyra demos, outtakes och andra rariteter hade inte varit dumt det heller.
Dock r frgan vad som finns att ge ut ocks eftersom det verkar finnas ett litet intresse kvar n
s lnge fr Kebnekajse med tanke p att bandet turnerar fortfarande.
ven om det r lite andra musiker numera.

Absolut, en DVD med Kebne vore guld. Helst en hel konsert samt lite bonusmaterial. Det var delvis drfr som jag spelade in bde video+ljud i Gvle 2019. Jag tnkte att det finns ganska s lite livevideos med Kebne frn den moderna tiden, s jag slpade med mig bde kameror och massa mickar. Det var det strsta projektet som jag gjort hittills. Kul men ocks lite omfattande jobb, men no pain no gain.

Gvle 2019:
https://www.youtube.com/watch?v=u8O6dk_vQoQ
https://www.youtube.com/watch?v=sBMo_yvyyHw&t=81s

Sedan s finns det minst en outgiven livevideo med Kebne...d jag sg tv stora proffskameror som filmade Kebne p Grna Lund 2012. Det var samma konsert som jag spelade in ljud p. Dock s hann jag inte prata med dessa tv eftert, vilket var synd. Annars hade man kanske kunnat f reda p mera om varfr de filmade och till vem?

Kanske att denna video frn Grnan kommer se ljuset en vacker dag...men tills dess...s fr vi vara glada fr det som finns p Youtube :-)
Citera
2025-05-09, 19:55
Medlem
Kebnekajse p turn under sommaren 2025:

24 Maj - Tivedstorps Kulturfest
7 Juni - Ljusdal, Rda Kvarn
28 Juni - Vinn (Tillsammans med Nynningen)
Citera
2025-05-09, 21:17
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Absolut, en DVD med Kebne vore guld. Helst en hel konsert samt lite bonusmaterial. Det var delvis drfr som jag spelade in bde video+ljud i Gvle 2019. Jag tnkte att det finns ganska s lite livevideos med Kebne frn den moderna tiden, s jag slpade med mig bde kameror och massa mickar. Det var det strsta projektet som jag gjort hittills. Kul men ocks lite omfattande jobb, men no pain no gain.
Gvle 2019:
https://www.youtube.com/watch?v=u8O6dk_vQoQ
https://www.youtube.com/watch?v=sBMo_yvyyHw&t=81s

Sedan s finns det minst en outgiven livevideo med Kebne...d jag sg tv stora proffskameror som filmade Kebne p Grna Lund 2012. Det var samma konsert som jag spelade in ljud p. Dock s hann jag inte prata med dessa tv eftert, vilket var synd. Annars hade man kanske kunnat f reda p mera om varfr de filmade och till vem?

Kanske att denna video frn Grnan kommer se ljuset en vacker dag...men tills dess...s fr vi vara glada fr det som finns p Youtube :-)

Var det du som spelade in Gvle 2019 s lyfter jag p hatten fr dig. Vilket jobb du har lagt ner
m.m.. Inte illa. Jag har fr mig att jag sg ett par Liveklipp frn en Video som Subliminal Sounds slppte nr bandet slppte Aventure. Tror det r Svartbergstrollen
https://www.youtube.com/watch?v=irW6pdP7A0Q
Citera
2025-05-10, 18:21
Medlem
Citat:
Var det du som spelade in Gvle 2019 s lyfter jag p hatten fr dig. Vilket jobb du har lagt ner
m.m.. Inte illa. Jag har fr mig att jag sg ett par Liveklipp frn en Video som Subliminal Sounds slppte nr bandet slppte Aventure. Tror det r Svartbergstrollen
https://www.youtube.com/watch?v=irW6pdP7A0Q

Ja, det stmmer bra. Jag spelade in Gvle 2019. Det var kul men ocks lite stressigt. Jag har en till kameravinkel frn den konserten som tyvrr blev ofullstnding pga dligt batteri, men nn gng kanske jag klipper in den delen ocks och gr en uppdaterad version av den videon.

Flera ljudversioner finns ven av den konserten. Jag spelade in med 7 olika mikrofoner. S det finns lite att vlja mellan. Dock s tycker jag att de flesta ljudversioner har ett ganska s likadant ljud trots olika placeringar och olika mrken p inspelningsutrustningen.

Hoppas verkligen Subliminal sitter p fler bra liveinspelningar vad gller video-biten :-)
Ju fler av oss som mejlar dom, desto strre chans att de kanske slpper en DVD eller Blu Ray video. Om de skulle vlja att slppa ngot digitalt p ntet, s minskar ju kostnaderna betydligt. Det vore kanske en bra plan B?
Citera
2025-05-11, 18:29
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ja, det stmmer bra. Jag spelade in Gvle 2019. Det var kul men ocks lite stressigt. Jag har en till kameravinkel frn den konserten som tyvrr blev ofullstnding pga dligt batteri, men nn gng kanske jag klipper in den delen ocks och gr en uppdaterad version av den videon.
Flera ljudversioner finns ven av den konserten. Jag spelade in med 7 olika mikrofoner. S det finns lite att vlja mellan. Dock s tycker jag att de flesta ljudversioner har ett ganska s likadant ljud trots olika placeringar och olika mrken p inspelningsutrustningen.
Hoppas verkligen Subliminal sitter p fler bra liveinspelningar vad gller video-biten :-)
Ju fler av oss som mejlar dom, desto strre chans att de kanske slpper en DVD eller Blu Ray video. Om de skulle vlja att slppa ngot digitalt p ntet, s minskar ju kostnaderna betydligt. Det vore kanske en bra plan B?

Stort tack fr arbetet ang Gvle 2019 nnu en gng. Har terkommit till den spelningen ofta p Youtube.
Undrar dock hur Kebnekajse stller sig att spela sin musik "Live",
Med tanke p att de spelar Live i Studion fr det mesta. inga plgg eller s.
Kebnekajse r vl egentligen bttre Live n p Skiva

Det senaste vi fick digitalt frn bandet r vl Hrga EP? som slpptes 27 December , 2016 https://kebnekajse.bandcamp.com/album/h-rga
Citera
2025-05-11, 20:29
Medlem
Citat:
Stort tack fr arbetet ang Gvle 2019 nnu en gng. Har terkommit till den spelningen ofta p Youtube.
Undrar dock hur Kebnekajse stller sig att spela sin musik "Live",
Med tanke p att de spelar Live i Studion fr det mesta. inga plgg eller s.
Kebnekajse r vl egentligen bttre Live n p Skiva

Det senaste vi fick digitalt frn bandet r vl Hrga EP? som slpptes 27 December , 2016 https://kebnekajse.bandcamp.com/album/h-rga

Hrga EP:n var kul och de slppte nog den mest fr att de var med p Moreaus med mera p SVT. De ville ha ngot "aktuellt" men det blev ju egentligen bara nya versioner av gamla ltar. Dock s r ljudet fint p denna EP. Jag ngrar fortfarande att jag glmde att spela in nr de var med p SVT. Har inte sett ngot p Youtube heller tyvrr. Kanske att nn har det i sina arkiv...annars har jag sparat det mesta som finns p Youtube...kul att ha i arkiven.

Vilken lt tycker du blev bst p Hrga EP:n?
Citera
2025-05-11, 20:33
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Hrga EP:n var kul och de slppte nog den mest fr att de var med p Moreaus med mera p SVT. De ville ha ngot "aktuellt" men det blev ju egentligen bara nya versioner av gamla ltar. Dock s r ljudet fint p denna EP. Jag ngrar fortfarande att jag glmde att spela in nr de var med p SVT. Har inte sett ngot p Youtube heller tyvrr. Kanske att nn har det i sina arkiv...annars har jag sparat det mesta som finns p Youtube...kul att ha i arkiven.

Vilken lt tycker du blev bst p Hrga EP:n?

Hjrtat klappar lite extra fr Barkbrdlten alla gnger om.
ven om den r lite kortare n vad den brukar vara,
Dock har vl Elefantens Strvan Mot Nirvana ftt ett uppsving verkar det som
bde p Baby Grandmothers Merkurius & ven spelad live bde Baby Grandmothers & Kebnekasje
Citera
2025-05-12, 21:29
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:

Du som har sett Kebnekajse igenom ren, man mste ju frga vilken konsert & lt
har varit deras bsta?

ven om jag sg bandet frsta gngen under 2009 s mste jag sga att i mitt fall s klr nog allt frsta spelningen man sg med Kebnekajse allt.
Redan nr de slog frsta slaget p Leksands Sknklt & man bara WOW.
ven om jag saknade ltarna Sknklt Frn Speleman & Gnglt Frn DalaJrna.
Senast redigerad av Rebali179 2025-05-12 kl. 21:33.
Citera
2025-05-13, 14:27
Medlem
Citat:
Du som har sett Kebnekajse igenom ren, man mste ju frga vilken konsert & lt
har varit deras bsta?

ven om jag sg bandet frsta gngen under 2009 s mste jag sga att i mitt fall s klr nog allt frsta spelningen man sg med Kebnekajse allt.
Redan nr de slog frsta slaget p Leksands Sknklt & man bara WOW.
ven om jag saknade ltarna Sknklt Frn Speleman & Gnglt Frn DalaJrna.

Det finns s mnga fina minnen med Kebne...men om jag tvingas vlja bara en lt...s blir det den snabba "Vallt" frn Grna Lund 2012 som jag spelade in...jag la ven upp den live versionen p min Soundcloud...som en tribut till Thomas Netzler...kan streamas hr: https://soundcloud.com/icitwebzine/04-vallat

Annars s har varje konsert varit unik och mycket bra sina stt :-)
Citera
2025-05-13, 23:04
Medlem
Rebali179s avatar
Kebnekajse s musik & album tycker jag kommer alltid att ha sin publik & favoritskiva.
Den bl (Kebnekajse II) r vl en klassiker alla gnger numera.

Men sjlv s r jag svag fr den bruna skivan Kebnekajse III
Dock finns den lt som visar att det blir en del afrikanska rytmer & det r Mariam

Fast det finns en bortglmd prla som finns p CD - utgvan av Kebnekajse III
Bandet blommar upp & jag kan lyssna p den hur mnga gnger som helst.
7 min ren magi Gnglt frn Dala-Jrna https://www.youtube.com/watch?v=GzDLO3Pe0UM
Senast redigerad av Rebali179 2025-05-13 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in