Citat:
"Jo tillgångarna fanns återigen i ditt namn, på ett konto tillgängligt för dig."
Vilket föräldrarna inte berättade om. Dessutom har de ju lämnat över handlingarna till en god man, utan att jag sagt ja till det, de har aldrig resonerat med mig om vad jag ansåg över huvud taget - möjligen ljugit för mig så att jag skrev under handlingen om god man, men det var morsan som ljög - inte farsan - det var morsan och socialen som var aktiva - inte farsan, farsan kan ha varit med på ett hörn, men han var aldrig den som pushade mig till att signa dokument, eller göra annat - där är det endast adoptivmorsan som varit extremt drivande, farsan gjorde ingenting vad jag minns, varför jag endast hade kontakt med farsan innan han blev dement, för han var inte den kriminella föräldern - så hon ljuger in mig i att anteckna mitt namn på dokument och ansökningar, vilket skall ha skett mellan mars år 2009 och maj år 2009 - gode mannen började jobba i juli år 2009, flytten skedde i mars, så det var några månader innan gode mannen påbörjat sin anställning, vilket jag inte mindes tidigare - men faktum är att jag från ingenstans mellan mars år 2009 och juni år 2009 fick in över 10k på mitt konto, och jag hade absolut ingen aning vart dessa pengar kom ifrån, jag var snabb med att ta ut dem då jag trodde det var ett misstag, sedan köpte jag en PlayStation 3 för 6k skr, och en katt med klösträd för 3k - det visade sig senare att pengarna var aktivitetsersättning, och att delar av dem skulle betala hyran - så då fick föräldrarna lösa det - deras oförmåga att föra en dialog med sina vuxna barn ledde till det där - de pratade ju inte ens med oss om pengar, så jag hann shoppa loss med den första aktivitetsersättningen jag fick eftersom jag trodde det var bankens misstag.
Vilket föräldrarna inte berättade om. Dessutom har de ju lämnat över handlingarna till en god man, utan att jag sagt ja till det, de har aldrig resonerat med mig om vad jag ansåg över huvud taget - möjligen ljugit för mig så att jag skrev under handlingen om god man, men det var morsan som ljög - inte farsan - det var morsan och socialen som var aktiva - inte farsan, farsan kan ha varit med på ett hörn, men han var aldrig den som pushade mig till att signa dokument, eller göra annat - där är det endast adoptivmorsan som varit extremt drivande, farsan gjorde ingenting vad jag minns, varför jag endast hade kontakt med farsan innan han blev dement, för han var inte den kriminella föräldern - så hon ljuger in mig i att anteckna mitt namn på dokument och ansökningar, vilket skall ha skett mellan mars år 2009 och maj år 2009 - gode mannen började jobba i juli år 2009, flytten skedde i mars, så det var några månader innan gode mannen påbörjat sin anställning, vilket jag inte mindes tidigare - men faktum är att jag från ingenstans mellan mars år 2009 och juni år 2009 fick in över 10k på mitt konto, och jag hade absolut ingen aning vart dessa pengar kom ifrån, jag var snabb med att ta ut dem då jag trodde det var ett misstag, sedan köpte jag en PlayStation 3 för 6k skr, och en katt med klösträd för 3k - det visade sig senare att pengarna var aktivitetsersättning, och att delar av dem skulle betala hyran - så då fick föräldrarna lösa det - deras oförmåga att föra en dialog med sina vuxna barn ledde till det där - de pratade ju inte ens med oss om pengar, så jag hann shoppa loss med den första aktivitetsersättningen jag fick eftersom jag trodde det var bankens misstag.
Tilläggas kan att det finns mer än ett konto, likt andra 18-åringar fick jag ett Mastercard bankkort vid 18, och jag hade full koll på det konto som var kopplat till mitt bankkort - där var det inte mycket pengar, och det var dit 10k ramlade in, kanske två månader i rad eller så.
Kände endast till de medel som ramlade in där, det var också det konto som jag tilläts använda efter godmanskap/förvaltarskap via en "begränsad internetbank" fram tills år 2017 när mobilt bank-ID infördes och hela internetbanken togs bort fram tills man var av med förvaltaren.
Så aktivitetsersättningen sattes normalt in på ett speciellt konto som endast gode mannen/förvaltaren kontrollerade, och sedan slussade han 500kr i veckan till mitt konto.
Men innan han tillträdde hade jag alltså en eller två månader där hela ersättningen hamnade på mitt uttagskonto, det konto som var kopplat till mitt mastercard. Till följd av adoptivföräldrarnas oförmåga att prata om ekonomi med sina vuxna barn, då främst adoptivmodern har ett "storebror vet bäst"-tänk - hon agerar så fortfarande, hon respekterar inte 18, 22 eller 35 - (hon saknar kort och gott respekt för ålder och älskar att agera över ens huvud) - så hade jag ingen vetskap om andra konton, och tanken att besöka banken hade jag inte eftersom adoptivföräldrarna redan ordnat med mastercard åt mig och jag trodde att kontot som var kopplat till kortet var mitt enda konto, och hade således ingen koll på varför jag fick 10k in på kontot, och spenderade dem likt jag vunnit på lotto.
Kontot bankkortet var kopplat till fick in 1050 kr i studiebidrag varje månad, så de där 10k var en stor överraskning. Brukade aldrig finnas mer än 1050 i månaden annars.
De dolde de andra kontona, undanhöll informationen - berättade inte ens om aktivitetsersättningen.
Oavsett vad lagen säger anser jag beteendet som straffbart på det ena eller det andra sättet.
Man utgick felaktigt ifrån att man endast hade ett konto. Fanns således inget skäl att besöka banken.
De passade ju på att berätta om aktivitetsersättningen efter jag tog upp vad som hänt, och berättade att jag shoppat loss för pengarna.
Sedan berättade de om de andra kontona efter att gode mannen tillträtt, på tok för sent.
När föräldrarna skötte förvaltningen så fanns pengarna på ett konto i mitt namn, när de inte enligt en viss skribent här förvaltades av föräldrarna, så fanns de fortfarande på ett konto i mitt namn - att "Överlämna de förvaltade tillgångarna till honom eller henne" bör således betyda att "Upplysa honom eller henne" om att "kontrollen" är överförd till honom eller henne? Jag vet inte hur förvaltningen gick till när föräldrarna skötte det hela, men jag misstänker att absolut ingen skillnad skedde innan gode mannen tog över - de fortsatte att "förvalta mina tillgångar" tills de lämnade över till en god man att göra detta - de lämnade aldrig över förvaltningen till mig, kontona var i mitt namn även när de förvaltade dem - det skedde ingen skillnad mellan 17 och 18 - de fortsatte likadant som tidigare fram tills gode mannen fick förvaltningen.
De har brutit mot deras skyldighet.
Senast redigerad av Druthuludi 2025-10-05 kl. 01:54.
Senast redigerad av Druthuludi 2025-10-05 kl. 01:54.