2025-10-05, 15:29
Medlem
Är det något problem att använda sitt skattekonto för att få lite bättre ränta på ett säkert sparande?

Säg att jag jobbar utomlands och vet att jag kommer betala 500 000 extra i skatt nästa år, förlorar jag något på att sätta in det på skattekontot och förvara pengarna där?

(Har pengar på börsen men detta är pengar jag kommer behöva betala i maj nästa år så oaktuellt att gambla). Vad jag kunde se var räntant 2.5% jämfört med ca 1.5 hos LF.
Citera
2025-10-05, 15:43
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Är det något problem att använda sitt skattekonto för att få lite bättre ränta på ett säkert sparande?

Säg att jag jobbar utomlands och vet att jag kommer betala 500 000 extra i skatt nästa år, förlorar jag något på att sätta in det på skattekontot och förvara pengarna där?

(Har pengar på börsen men detta är pengar jag kommer behöva betala i maj nästa år så oaktuellt att gambla). Vad jag kunde se var räntant 2.5% jämfört med ca 1.5 hos LF.

Kan du väl göra men 2.5% ger 1.7% efter skatten på kapitalvinsten (30%). Lite mer risk är en lågrisk högutdelande ETF som ger kanske 4-5%, ger 3% efter skatt på kapitalvinst. Men det är små summor vi pratar om på 500K och 8 månader så frågan är om det är värt det. Har du ett ISK med utrymme så slipper du skatten.
Citera
2025-10-05, 15:54
Medlem
wkus avatar
Det är inget problem att använda skattekontot. Se till att aktivera utbetalningsspärr så att inte Skatteverket betalar ut pengarna till dig under tiden. Du kan dock få bättre ränta på annat håll, t.ex. erbjuder Brocc 2,9% om du binder pengarna i sex månader. Finns kanske ännu bättre alternativ men det var resultatet av en snabb googling.

Att investera i en högutdelande ETF, som någon annan föreslog, är alldeles för hög risk för dina pengar och det hoppas jag att du själv förstår.
Citera
2025-10-05, 16:33
Medlem
Intäcktsräntan är skattefri om om jag förstått det rätt.

Jag har i stort sett alla mina besparingar i börsen så har bra koll på det biten men rätt som det är sitter trump på toa och tweetar något som världen uppfattar som hot mot ryssland så åker vi ner 30% igen, därför vill jag inte ha dessa pengar i närheten

Men tack för svaren, då kommer jag bara hålla den planen. Avanza gav så jävla dålig ränta när jag hade pengarna där, då såg faktiskt skattekontot mer ekonomiskt fördelaktigt ut.
Citera
2025-10-05, 16:50
Medlem
bithaxs avatar
Tog de inte bort räntan för några år sedan för att folk inte skulle lasta in så mycket pengar på skattekontot? Är den tillbaka nu?
Citera
2025-10-05, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969

Inget problem, men du måste ha missförstått räntesatsen på något sätt, alternativt fått tag på föråldrade uppgifter. Basräntan är 2,5%, men den ränta man får på överskott (intäktsräntan) är lägre. Detta är hämtat från skatteverket.se idag:

Citat:
Från 1 december 2024 är intäktsräntan 1,125 procent. Innan dess var den 1,6875 procent. När basräntan är högre än 1,25 procent blir intäktsräntan 45 procent av basräntan.

https://www.skatteverket.se/privat/s...c80002582.html

Som andra påpekat är intäktsräntan skattefri, så Skatteverkets 1,125% motsvarar en beskattad sparränta på 1,61%. Så det är marginellt högre än hos LF. Som jämförelse kan du hos Brocc få 2,90% om du binder pengarna (och räntan) i 6 månader, vilket borde passa din tidshorisont.
Senast redigerad av vgebler 2025-10-05 kl. 16:54.
Citera
2025-10-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Tog de inte bort räntan för några år sedan för att folk inte skulle lasta in så mycket pengar på skattekontot? Är den tillbaka nu?
Den togs inte bort generellt, utan genom en specialregel som träder i kraft när basräntan är 1,25% eller lägre (motsvarande en skattefri intäktsränta på 0,5625%).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in