Tittade mycket på sånt som liten, även litegrann fortfarande men inte alls lika mycket dock.
Å ena sidan kan jag tycka att det är bra att det finns, ingen bättre ögonöppnare att få se hur vissa människor beter sig, men även hur andra delar av världen fungerar. Samtidigt är det inte så nyttigt att titta på.
Går inte att hindra barn från att hitta om de verkligen vill komma över sådant, vill man så kan man. Sedan beror det lite på åldern på barnet, är barnet under 15 så är det viktigt med förälderns översikt för barnets surfvanor och vad denne gör på nätet, såklart med dennes vetskap. Även ha ett lås så man får acceptera om det är någon app barnet vill ladda ned t.ex, spärra hemsidor etc.
Däremot är det ingenting som hindrar någon nyfiken.
Citat:
Ursprungligen postat av
korvstofft
När jag var yngre så hände det att man halkade in på Rotten.com, gore och shit city. Det var alltid något mongo i skolan som tyckte det var en bra ide att dra fram det grövsta som internet hade att erbjuda för dagen på skolans datorer. Dessutom var detta när Al qaeda härjade så det var inte helt ovanligt med halshuggningar och fångar som blev uppeldade levande.
Internet var betydligt mer ofiltrerat då än vad det är idag.
Men det var inte gängkriminalitet som florerade på ens bakgård.
Hade en sådan i klassen också. Undrar vilken tidsperiod du pratar om, aldrig sett Al'Qaida bränna hjäl någon levandes, som mest halshuggning av icke-muslimer. Eller pratar du om IS? Två helt olika grupperingar som även krigar med varandra, där AQ ändå är mer "vettig" eller hur man ska säga. Iof har detta inget med tråden att göra.
Jo, internet är fortfarande lika ofiltrerat som förr, det var inga problem att hitta specifika videoklipp från mitten av 90-talet (Tjetjenien-halshuggningen t.ex) när jag letade för några år sedan. Allt finns där fortfarande lättåtkomligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
Är så van vid det. Kollat på Gore så mycket. Sedan bli det mera man bryr sig om. Som se när hon från Norge fick sitt huvud avskuret och skrek mamma under tiden. Sådant man önskar man inte sett.
Vill minnas att hon skrek efter pappa, tycker även jag att det var ett klipp som var besvärligt att se.
Bästa anledningen att försöka hindra barn från att se sådant här är att det kan orsaka psykiska åkommor såsom ångest men även ptsd ifall man har tillräckligt otur.