• 1
  • 2
2025-10-05, 14:03
Medlem
Citat:
Videoklipp från mord, skjutningar och andra våldsbrott. Att få bilder från obehagliga händelser i sociala medier har blivit den vanligaste formen av utsatthet bland unga på nätet, enligt en ny rapport.

– Många känner oro för att berätta om saker som hänt på telefonen, säger Elina Jonsson, kurator på Bris, i programmet Blick – filmerna som inte borde finnas.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/g...r-som-ett-spel

Frågeställningar

- När ni själva var barn eller tonåring, såg du själv mycket på sådant?
- (Till er föräldrar): Låter ni era barn kolla på sådant material? Om inte, hur begränsar ni tillgången för dem?
- Har detta blivit normaliserat?
- Vad är era övriga tankar och synpunkter?
Citera
2025-10-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Frågeställningar

- (Till er föräldrar): Låter ni era barn kolla på sådant material? Om inte, hur begränsar ni tillgången för dem?
Har sett äkta bilder och filmklipp. Har spelat mycket skjuta-spel och sett mycket filmer och serier och pang-pang. Visst, man reagerar inte så mycket på det eller tycker att det är äckligt eller något, men samtidigt är det inget som skulle kunna påverka mig att skjuta eller döda någon bara för det. Spelen och filmerna är ett nöje. Men inte mer än så.
Citera
2025-10-05, 14:18
Medlem
Citat:
Frågeställningar

När Charlie Kirk blev mördad så det första jag fick upp på tiktok är när han får ett skott i halsen och det bara sprutar ut blod ifrån halsen. Kan inte sociala medier ta mera ansvar så får vi höja åldersgränsen till 18 år eller ge de yngre en begränsad app av original appen
Citera
2025-10-05, 14:20
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Jag frågar mig,
Blir jag en bättre människa av att se på våld och spela våldsamma spel mm?
Är det bidragande till att jag låter bli att slåss och mörda?

Om så är fallet, kanske vi skulle skapa pedofil spel, där man ska våldta så många barn som möjligt utan att åka fast och sälja dom till unga att spela.
På så vis får vi mindre pedofiler på våra gator kanske.
Citera
2025-10-05, 14:42
Medlem
IanMcEwans avatar
Kan tycka att Aftonbladet och liknande kvällstidningar har normaliserat beteendet väldigt mycket.

Idag filmas bråk på flygplan och läggs ut som reel på förstasidan, man behöver inte ens ha klickat sig in på artikeln längre.

Det finns ingen plats för fantasi längre utan allt skit ska upp i videoformat för att generera så mycket klick som möjligt.
Citera
2025-10-05, 14:51
Medlem
Citat:
Frågeställningar

När jag var yngre så hände det att man halkade in på Rotten.com, gore och shit city. Det var alltid något mongo i skolan som tyckte det var en bra ide att dra fram det grövsta som internet hade att erbjuda för dagen på skolans datorer. Dessutom var detta när Al qaeda härjade så det var inte helt ovanligt med halshuggningar och fångar som blev uppeldade levande.

Internet var betydligt mer ofiltrerat då än vad det är idag.

Men det var inte gängkriminalitet som florerade på ens bakgård.
Citera
2025-10-05, 16:01
Medlem
kalkryggars avatar
Det är en beskrivning av den verklighet som vi lever i just nu. Så vuxna ledare, samhällen, politiker och myndigheter har skapat samhället och så blir vi bedrövade när barnen ser resultatet på film.

Vi kanske löser problemet med att se till att samhället blir en bra plats igen. Alltså MSGA (Make Samhället Great again). Det hänger alltså på att vuxna tar ansvaret för det som vuxna har skapat.
Citera
2025-10-05, 16:06
Avstängd
BOMB-CPs avatar
Jag har sett några otäcka klipp back in the days , inget jag letade efter men stötte på ... idag skulle jag aldrig få för mig att kolla på något sånt bisarrt skit med död grova misshandlar eller annat äckelpäckel.
Citera
2025-10-05, 16:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Är så van vid det. Kollat på Gore så mycket. Sedan bli det mera man bryr sig om. Som se när hon från Norge fick sitt huvud avskuret och skrek mamma under tiden. Sådant man önskar man inte sett.
Citera
2025-10-05, 17:07
Medlem
Crabbofixs avatar
ja allt sjukt blir normaliserat.

inte minst genom flashback som har hela forum för skiten (gore-forumet)

där sitter avtrubbade mentalsjuka människor hela dagarna och frossar i tortyr och mord och flashback spelar dom rätt i händerna och förser dom med skiten som nån slags jävla digital knark-kran.

lägg därtill all porr, flashback som är ett diskussionforum tycker att dom ska ägna sig åt porrlänkar som nån slags jävla digital hallick.

ja fy fan.
Citera
2025-10-05, 17:14
Medlem
Citat:
Frågeställningar

Ja, det började rätt tidigt (högstadiet i slutet på 90-talet) och har fortsatt sedan dess i omgångar. Men jag skulle inte säga att jag konsumerade mycket gore förrän jag var 20+, innan dess var det väl några enstaka bilder eller klipp här och där.

Det är inget jag skulle önska att mina barn ser såklart då jag har svårt att tro att det är någonting positivt för psyket (snarare tvärt om). Men de är väldigt påhittiga i den åldern som bekant. Precis som mina föräldrar inte hade en aning om var jag kollade på för hemsidor så är min tonåring här hemma lite före mig i utvecklingen.

Jag tänker inget speciellt om det då jag själv har tittat på mycket gore i mina dar. Det är intressant när det händer något stort att se bilder och filmer (terrordåd osv) men det var länge sedan jag aktivt sökte upp halshuggningar, kartellgalenskaper och liknande.

Det senaste klippet jag leta upp var en man som onanerar på ett golv. Precis i ögonblicket när han får orgasm så hugger en annan man huvudet av honom. Det var ganska fascinerande att se, filmar från två olika vinklar dessutom vill jag minnas. Någon sorts ultimat orgasm-död får man anta som den avlidne önskade. Vi människor är ganska lustiga ibland med våra påhitt!
Citera
2025-10-05, 17:28
Medlem
Tittade mycket på sånt som liten, även litegrann fortfarande men inte alls lika mycket dock.

Å ena sidan kan jag tycka att det är bra att det finns, ingen bättre ögonöppnare att få se hur vissa människor beter sig, men även hur andra delar av världen fungerar. Samtidigt är det inte så nyttigt att titta på.

Går inte att hindra barn från att hitta om de verkligen vill komma över sådant, vill man så kan man. Sedan beror det lite på åldern på barnet, är barnet under 15 så är det viktigt med förälderns översikt för barnets surfvanor och vad denne gör på nätet, såklart med dennes vetskap. Även ha ett lås så man får acceptera om det är någon app barnet vill ladda ned t.ex, spärra hemsidor etc.

Däremot är det ingenting som hindrar någon nyfiken.

Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
När jag var yngre så hände det att man halkade in på Rotten.com, gore och shit city. Det var alltid något mongo i skolan som tyckte det var en bra ide att dra fram det grövsta som internet hade att erbjuda för dagen på skolans datorer. Dessutom var detta när Al qaeda härjade så det var inte helt ovanligt med halshuggningar och fångar som blev uppeldade levande.

Internet var betydligt mer ofiltrerat då än vad det är idag.

Men det var inte gängkriminalitet som florerade på ens bakgård.
Hade en sådan i klassen också. Undrar vilken tidsperiod du pratar om, aldrig sett Al'Qaida bränna hjäl någon levandes, som mest halshuggning av icke-muslimer. Eller pratar du om IS? Två helt olika grupperingar som även krigar med varandra, där AQ ändå är mer "vettig" eller hur man ska säga. Iof har detta inget med tråden att göra.

Jo, internet är fortfarande lika ofiltrerat som förr, det var inga problem att hitta specifika videoklipp från mitten av 90-talet (Tjetjenien-halshuggningen t.ex) när jag letade för några år sedan. Allt finns där fortfarande lättåtkomligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Är så van vid det. Kollat på Gore så mycket. Sedan bli det mera man bryr sig om. Som se när hon från Norge fick sitt huvud avskuret och skrek mamma under tiden. Sådant man önskar man inte sett.

Vill minnas att hon skrek efter pappa, tycker även jag att det var ett klipp som var besvärligt att se.

Bästa anledningen att försöka hindra barn från att se sådant här är att det kan orsaka psykiska åkommor såsom ångest men även ptsd ifall man har tillräckligt otur.
Senast redigerad av Nudelpaj 2025-10-05 kl. 17:31.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in