2025-09-27, 14:21
Medlem
Starkt lopp av Carolina Johnson. Klart banrekord. Högre klass än på bana. Maraton blir nog hennes grej.
Citera
2025-09-27, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Minns att skidåkarna i olika klasser ofta gick bra i Lidingöloppet, efter att ha barmarkstränat hela sommaren. Medan friidrottarna som tränat och tävlat på bana under samma tid var som sämst i terräng då. Fast då avgjordes terräng-SM på våren så det är kanske annorlunda nu.

Ja, sen har väl träningsformerna ändrats en del, med mer specifik träning för skidåkarna, typ stakmaskin, mot hur det var under 80/90-tal. Med det sagt, finns det nog en del längdåkare som kunnat hävda sig gott som löpare. Tänker på kanske framförallt på Frida Karlsson med sin löparkropp kombinerat med en tillräckligt bra kick.
Citera
2025-09-27, 14:44
Medlem
Citat:
Även bra resultat på tvåan Sebastian Stagh i P17, 31.12. Även han från Lidingö som också tog tredjeplatsen genom Jonas Attlasi. Sebastian Lörstad, Stagh, Ottfalk och Joar Andersson (P16) känns som en stark kvartett i juniorklassen i terräng-EM.

Det ska bli riktigt kul att se. Förra året var känslan att Lörstad underpresterade, MEN tränings- och rumskompisen(?) Ottfalk var ju magsjuk, så det kanske fanns anledningar till att han inte hängde med de löpare han dominerade under NM några veckor tidigare.
Oavsett, otroligt roligt att se våra skandinaviska löpare ta sig upp i världseliten. Jag är född skeptisk, men för tio år sedan trodde jag aldrig att vi skulle se det vi ser idag.
Citera
2025-09-28, 20:33
Medlem
Efter ett roligt Lidingölopp med fina prestationer är den dags för Hässelbyloppet nästa söndag. Lörstad är regerande mästare och får hårt motstånd från bland annat Jonathan Grahn, Ebba Tulu Chala, Oliver Löfqvist med flera ur den svenska långdistanseliten.
Bland ungdomarna blir det intressant att följa bland annat Sebastian Stagh, som i skuggan av Lörstad gjorde en kanontid i lördags (bättre än Ottfalks gamla banrekord). Joar Andersson var anmäld, men blir borta från all löpning året ut på grund av frakturer i smalbenen. Hoppas han kan skynda långsamt och inte bränner sig för ung.
Apropå löpande skidåkare så ställer Kardin, Brännmark och inte minst William Poromaa upp.
Runner’s world streamar hela loppet. Länk kommer senare.
Citera
2025-10-03, 21:30
Medlem
Lörstads tid i Lidingöloppet är tydligen justerad till 29.59.
https://www.lidingofri.se/nyheter/?ID=180004&NID=1296831
Citera
2025-10-04, 14:40
Medlem
Länk till Hässelbyloppet imorgon kl. 12:

https://www.youtube.com/live/LZMJU2gkVr0?si=4X3m8pRb8D28sCBG
Citera
2025-10-05, 12:32
Medlem
28.53 på Lörstad!
Citera
2025-10-05, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chicagostiftelsen
28.53 på Lörstad!
Tack för länken! Visst är det bra, även om jag, och tydligen även Sebastian själv, hade trott på ännu lite bättre.
Citera
2025-10-05, 12:50
Medlem
Citat:
Tack för länken! Visst är det bra, även om jag, och tydligen även Sebastian själv, hade trott på ännu lite bättre.

Prestationen förra helgen var helt klart bättre, men det är ändå en vansinnigt bra tid. Jag hoppas han springer i Valencia i vinter, finns nog rätt många sekunder att kapa ytterligare.
Citera
2025-10-05, 12:53
Medlem
Citat:
Prestationen förra helgen var helt klart bättre, men det är ändå en vansinnigt bra tid. Jag hoppas han springer i Valencia i vinter, finns nog rätt många sekunder att kapa ytterligare.
Får se hur=om World Athletics räknar in loppet i sin statistik. I fjol gjorde man det av någon anledning inte.
Citera
2025-10-05, 13:44
Medlem
Citat:
Håller med. Men först 11 januari går 10km. Så han har passerat U20 då. Almgren skall väl ta sig an halvmaran om tre veckor i Valencia. Vill gärna ha ett europarekord till.
Citera
2025-10-05, 14:57
Medlem
Citat:
Håller med. Men först 11 januari går 10km. Så han har passerat U20 då. Almgren skall väl ta sig an halvmaran om tre veckor i Valencia. Vill gärna ha ett europarekord till.

Känns ändå som om U20 är mer på riktigt och att på sikt eventuellt slå europarekord där är stort.

Ska bli jäkligt kul att se hur bra tid Almgren kan göra, med tanke på hur han har utvecklats sen den första halvmaran. Vågar man hoppas på maraton för hans del om några år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in