2025-10-05, 08:34
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Då är det en pannbiff, inte en hamburgare.
Precis. Som jag sa i min TS
Citera
2025-10-05, 08:49
Medlem
Anybodykillers avatar
Serverade medium rare fläskkött vid ett tillfälle. Jag insisterade genom hela middagen att det var 100% ko men det var blandfärs. Jag kommer ihåg hur jag åt själv och sa saker som att; "Nja jaha ja det smakar allt lite gris men det är absolut ren nötfärs."

Ingen vart sjuk eller dålig. Jag hade i en skvätt vodka i den råa färsen innan jag tillagade den ihop om att det skulle döda det värsta.
Citera
2025-10-05, 08:54
Medlem
Hussefars avatar
Är det gott så skit i samma!
Citera
2025-10-05, 08:57
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Tycker du skall göra köttfärssås med skvätt ketchup i.

Lägg upp historien här på FB och invänta reaktionerna
Citera
2025-10-05, 09:06
Medlem
Glostrups avatar
Det finns, vilket redan har påtalats i tråden, inget originalrecept att förhålla sig till när det gäller hamburgare; regeln är ”kött i bröd”. Därför har olika varianter utvecklats, så det enda en hamburgarpuritan gör är att h*n väljer en variant som h*n subjektivt anser är det ursprungliga - men den varianten är troligen inte mer ursprunglig än någon annan.en sak som nästan garanterat är ett nyuppfunna är smashad burgare, så om någon puritan hävdar att man av ursprungsskäl inte ska blanda i nåt annat än kött i en burgare så kan man ju alltid fråga den personen varför det då är okej att tillaga burgaren på ett helt annat sätt än ursprunget.

Gordon Ramsey har, om jag inte missminner mig, dijonsenap i sina burgare, och det vore väl ganska förmätet av en amatör att hävda att han inte vet vad han snackar om när det kommer till mat. Om man blandar i lök, kapris, rödbetor eller annat i hamburgersmeten så kan någon förstås hävda att det blir någon crossover mellan parisare, biff à la Lindström eller pannbiff, men om burgaren läggs i ett bröd med typiska hamburgartillbehör så blir även det påståendet lite långsökt.

Nä, gör burgaren som du vill. Så länge som hamburgaren inte uppnår ursprungsskydd (i så fall knappast smashad) så är det fritt fram för tolkningar.
Citera
2025-10-05, 09:09
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Det finns, vilket redan har påtalats i tråden, inget originalrecept att förhålla sig till när det gäller hamburgare; regeln är ”kött i bröd”. Därför har olika varianter utvecklats, så det enda en hamburgarpuritan gör är att h*n väljer en variant som h*n subjektivt anser är det ursprungliga - men den varianten är troligen inte mer ursprunglig än någon annan.en sak som nästan garanterat är ett nyuppfunna är smashad burgare, så om någon puritan hävdar att man av ursprungsskäl inte ska blanda i nåt annat än kött i en burgare så kan man ju alltid fråga den personen varför det då är okej att tillaga burgaren på ett helt annat sätt än ursprunget.

Gordon Ramsey har, om jag inte missminner mig, dijonsenap i sina burgare, och det vore väl ganska förmätet av en amatör att hävda att han inte vet vad han snackar om när det kommer till mat. Om man blandar i lök, kapris, rödbetor eller annat i hamburgersmeten så kan någon förstås hävda att det blir någon crossover mellan parisare, biff à la Lindström eller pannbiff, men om burgaren läggs i ett bröd med typiska hamburgartillbehör så blir även det påståendet lite långsökt.

Nä, gör burgaren som du vill. Så länge som hamburgaren inte uppnår ursprungsskydd (i så fall knappast smashad) så är det fritt fram för tolkningar.
I klippet jag länkade så trodde Ramsey att han hade gjort en Pad Thai. Men han hade fel, så han kan väl inte göra bürghjare med då.
Citera
2025-10-05, 09:17
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
I klippet jag länkade så trodde Ramsey att han hade gjort en Pad Thai. Men han hade fel, så han kan väl inte göra bürghjare med då.
Nu har ju Ramsey just burgare som en av hans signaturgrejor både när han åker runt och ”hjälper” restauranger i kris och även på de egna restaurangerna - så det är ju en viss skillnad mot valfri asiatisk eller sydamerikansk rätt. Dessutom så är Ramseys teveprogram underhållning, inte dokumentärer, så det kan ju kanske vara så att du har fått se ett skådespel när Ramsey ”misslyckas” i köket. Du vet, man ska inte tro på allt man ser på teve.
Citera
2025-10-05, 09:26
Avstängd
pojkpingiss avatar
Regel nummer ett, är väl att hamburgare är gjort på rent nötkött i någon form. Blandfärs och fläskfärs är till för köttbullar, pannbiffar och frikadeller.

Regel nummer två, är att inte tillsätta prylar i färsen annat än smaksättare som salt, peppar, och kanske ett par stänk tabasco eller HP-sås eller liknande om man vill ha en special touch, dijonsenap fungerar som smaksättare. Dock ska man aldrig använda ägg i smeten, det gör att burgaren sväller plus att ägget ger smak (ej i positiv bemärkelse för nöt). Mjöl eller ströbröd svälld i mjölk gör mest smeten lös (samt drygar ut färsen), hjälper till att sprida lite smak förvisso (MEN dämpar köttsmaken, vilken är själva grejen med hamburgare, köttsmak), men en hamburgare ska vara fast och kompakt, inte blöt och svullen som en pannbiff. Lök (rå som stekt som karamelliserad) är ett tillbehör som läggs ovanpå burgaren, detsamma gäller gurka och rödbetor (om nu någon gillar det).

Men, man får/kan givetvis blanda vad farao som helst i sin smet (och det finns säkert gökar som gör "hamburgare" på fläskfärs också), dock är det ingen hamburgare.

Edit. Lagar man en hamburgare (oavsett om man kallar den för gourmet eller soptunna) vill man INTE att den ska binda vätska, en hamburgare ska INTE vara blöt. Sedan ska man STEKA en hamburgare (läs väldigt hög värme), inte KOKA den (vilken den blir om tillagar på medelvärme eller fjösig värme, då lämnar inte vätskan burgare, vilket den SKA).
Senast redigerad av pojkpingis 2025-10-05 kl. 09:40.
Citera
2025-10-05, 09:28
Medlem
CombatPigs avatar
Tänk att den här tråden utvecklades till att bli en av forumets mest smaskiga recepttrådar.
Det blir definitivt hamburgare idag!
Citera
2025-10-05, 09:34
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Nu har ju Ramsey just burgare som en av hans signaturgrejor både när han åker runt och ”hjälper” restauranger i kris och även på de egna restaurangerna - så det är ju en viss skillnad mot valfri asiatisk eller sydamerikansk rätt. Dessutom så är Ramseys teveprogram underhållning, inte dokumentärer, så det kan ju kanske vara så att du har fått se ett skådespel när Ramsey ”misslyckas” i köket. Du vet, man ska inte tro på allt man ser på teve.
Han är britt, de förstår sig inte på mat. Vilket är varför de alltid tillagar alla andras, men fuckar upp det på vägen. Se bara vad gjort med te.

Vår käre Moberg har inget ägg, lök eller mjöl i sina börjas.

https://www.vinochmatguiden.se/recept/per-morberg/hamburgare
Citera
2025-10-05, 10:11
Medlem
Mat med bröd -> (dubbel)macka/smörgås
Citera
2025-10-05, 10:21
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
En hamburgare (pucken) är gjord av enbart nötkött och kryddor. Sedan finns det inte någon lag på att det ska vara så, och det är möjligt att något annat kan smaka bättre, men jag föredrar att man kallar saker för vad de är.

Lite brynt lök och dijonsenap i färsen kan jag se som okej, även saker som rökarom och ansjovisspad, det är typ kryddor.

Jaha, nu förstår jag. Du hade alltså alla dessa saker i färsen. För mig får du göra så och kalla det hamburgare när du lägger det i hamburgerbröd med ost, dressing etc. Men gott är det fan inte.

Det godaste blir när man steker pucken med endast salt på. När du har vänt pucken så kan du ha lite senap och peppar på den färdigstekta sidan. Innan du lägger på osten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in