2025-10-04, 23:51
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Det borde du väl fattat, aldrig rullat köttbullar?
Jag hade det som jobb en hel vinter.
Citera
2025-10-04, 23:54
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Den var i.

Hihi
När du ändå inte gör hamburgare..........
Om du dessutom lägger i fint tärnad rödbeta och kapris/saltgurka + ägg + dijon + pyttelite grädde i smeten får du en parisare från 60-talet (inte den falska med falukorv - blä)
Lägg biffen på smörstekt vitt bröd och toppa med ett stekt ägg med lös rinnig gula.
Då får dina gäster en saftig rosastekt "hamburgare" de aldrig smakat förr - totalsucce!
Citera
2025-10-05, 01:20
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Jag hade en 'dialog' med en användare här på Flashback, faktiskt ett par, om att jag faktiskt inte gjort hamburgare. Utan jag har lagat pannbiffmackor i full uppfattning av att dessa var gourmé-burgare.

Färs, gullök, dijonsenap, ägg, mandelmjöl etc.

De har alltid fått goda recensioner men Skämskudden är nu framme när jag inser att det inte var egentliga börjare.

Mitt burgar moment

Vad är era skämskuddar? Bacon och ostsås gör inte en carbonara. Pannkaka är inte crepe. Hawaii är inte en riktig pizza osv.
Någon har kallat dina burgare för "pannbiffmackor" och därför skäms du?
Ok.
Citera
2025-10-05, 02:40
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Någon har kallat dina burgare för "pannbiffmackor" och därför skäms du?
Ok.

Han ska skämmas, äkta hamburgare består av 99,99% kött, resten salt och peppar.
Citera
2025-10-05, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Måste vara tufft att vara en sthlmare i dessa dagar, när alla hånar er!
"Stockholmssyndromet" är helt vettigt diagnos på er som bor där. Klimatsmarta mat, få listeria på köpet!
Så du vet alltså inte heller vad "Stockholmssyndromet" är för fenomen? Ändå så citerade jag och länkade.
Citera
2025-10-05, 03:03
Medlem
Kom på en sak till. Jag har i många år lagt råa vitlöksklyftor i olivolja, tills jag fick reda på att världens starkaste gift kan bildas när man gör så, och att det kan orsaka botulism. Det brukade bli väldigt gott, men numera så skippar jag det. Ingen dog av det jag gjorde.

Citat:
Vänster anhängarens ursäkt för sympati till ddr terrorister. Tro mig, jag är påläst!
Historielös kan man kalla sådant. Clark Olofsson och Norrmalmstorgsdramat har ingenting med ddr-terrorister att göra. Men klart, att känna till Sveriges mest uppmärksammade bankrån och fenomenet det skapade är inte alla förunnat.
Citera
2025-10-05, 03:09
Medlem
Citat:
Jag pratar inte om Clark, utan om ni i allmänhet.
Du är fan rejält snurrig för närvarande. Lägger ner diskussionen så det inte blir ännu mer off topic.
Citera
2025-10-05, 03:26
Medlem
kalkryggars avatar
Men varför var det inte burgare du hade gjort? Vad var argumentet för det?
Citera
2025-10-05, 03:33
Medlem
Det har hänt att jag glömt halva middagen, t ex klyftpotatisen. Som står kvar i kylen nästa dag. Lika rå, bara mer saggig och blöt.
Problemet är att jag kan bara fokusera på en sak i taget så antingen får gästerna sitta och hålla käften eller så får de ingen vettig middag.
Citera
2025-10-05, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Men varför var det inte burgare du hade gjort? Vad var argumentet för det?
En hamburgare (pucken) är gjord av enbart nötkött och kryddor. Sedan finns det inte någon lag på att det ska vara så, och det är möjligt att något annat kan smaka bättre, men jag föredrar att man kallar saker för vad de är.

Lite brynt lök och dijonsenap i färsen kan jag se som okej, även saker som rökarom och ansjovisspad, det är typ kryddor.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-10-05 kl. 03:39.
Citera
2025-10-05, 03:35
Medlem
Hamburgare var från början en macka med pannbiff från Hamburg i Tyskland. Maträtten spred sig med invandringen till USA. Den var enkel och billig. Det finns ingen äkta hamburgare. Det var ett plagiat från första "burgarn".
Citera
2025-10-05, 03:41
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Hamburgare var från början en macka med pannbiff från Hamburg i Tyskland. Maträtten spred sig med invandringen till USA. Den var enkel och billig. Det finns ingen äkta hamburgare. Det var ett plagiat från första "burgarn".

Kan du hänvisa till nån källa på dina påståenden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in