2025-10-04, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankazz
Dom menar i podden att dom var tvungna att ta ut löner för att kunna starta företaget, men dom hade ju sparpengar? Hade dom levt på dom när dom startade upp Woa hade det inte blivit så mycket kritik?

Dom hade inte funnits kvar till att köpa huset på Gotland, men samvetet hade nog varit bättre. Dom hade sluppit all skam…
Detta. Jag uppfattar att detta är den sammanfattande åsikten hos samtliga insatta som följt flashbacktråd/blogg/poddar.

Som jag ser det har V & N ännu inte insett vari kritiken mot dem består och hur de faktisk även nu såhär långt efteråt skulle kunna återupprätta heder och samvete genom att göra det enda rätta: V & N bör betala tillbaka till ursprungliga lurade holders motsvarande det de tog ut i lön samt ev andra vinster de gjorde på den här sorgliga katastrofen. Det samt ett ärligt uttalande om att de nu förstår att alla bortförklaringar, lögner och självömkan bara varit en omväg, ser jag som enda vägen ut från skamhålet de befinner sig i nu.

Alla kan göra misstag, det är hur man ställer tillrätta efteråt som avgör ens karaktär.
Citera
2025-10-04, 19:08
Avslutad
Vilka efterblivna jävla pannbiffar, den här jävla Vanja (vad fan är det för ett finsk-kärring-WT-namn?) och hennes sojaman Niklas.

De enda som är större pannbiffar är hennes följare som helt uppenbart är kliniskt efterblivna. Vem i hela helvete kan tro att det här skulle ha genererat vinst? Fan vad jag hatar människor, nästan alla är ju jubelidioter!!!
Citera
2025-10-04, 19:48
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Detta. Jag uppfattar att detta är den sammanfattande åsikten hos samtliga insatta som följt flashbacktråd/blogg/poddar.

Som jag ser det har V & N ännu inte insett vari kritiken mot dem består och hur de faktisk även nu såhär långt efteråt skulle kunna återupprätta heder och samvete genom att göra det enda rätta: V & N bör betala tillbaka till ursprungliga lurade holders motsvarande det de tog ut i lön samt ev andra vinster de gjorde på den här sorgliga katastrofen. Det samt ett ärligt uttalande om att de nu förstår att alla bortförklaringar, lögner och självömkan bara varit en omväg, ser jag som enda vägen ut från skamhålet de befinner sig i nu.

Alla kan göra misstag, det är hur man ställer tillrätta efteråt som avgör ens karaktär.
De kommer att i stigande grad börja inse det och då kommer de att rikta skulden mot varandra hellre än mot sig själva. Det kan ta lite tid, men det här är i princip slutet.
Citera
2025-10-04, 22:31
Medlem
Vad jobbade Vanjas man med, förutom att ha ME på heltid (här menar jag absolut inte att narra sjuka men ngt är mkt skumt när han plötsligt klarar av att hantera kryptonarknaden intensivt när han fö knappt beskrivs klara av sig själv??)
Citera
2025-10-05, 00:54
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskottletten94
Vad jobbade Vanjas man med, förutom att ha ME på heltid (här menar jag absolut inte att narra sjuka men ngt är mkt skumt när han plötsligt klarar av att hantera kryptonarknaden intensivt när han fö knappt beskrivs klara av sig själv??)

För länge sen ägde han en surfbutik på Södermalm. Sen gjorde han barnprogram på Youtube med Vanja. Hans sjukdomstillstånd blev allvarligt i samband med att de fick första barnet, så ca 10 år sen.

Men han verkar ha tjänat en jävla hacka när det begav sig 2013. Även om det inte åldrats så väl att ha en verksamhet som heter Babyloonz, nu när små barn enligt riktlinjer inte ska kolla på TV.

https://www.expressen.se/nyheter/har-ar-de-som-okade-sina-loner-allra-mest/

Nått har jag väl glömt/känner inte till.
Citera
2025-10-05, 01:19
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
SvDs artikel om woa ligger 1:a på mest lästa!
https://www.svd.se/a/pPzg1V/influencern-vanja-wikstrom-kopte-hus-pa-gotland-foljarna-forlorade-sina-pengar

Citat från artikeln, mina fetningar:

I första stycket går jag igång på hur vanja försöker spela ned husköpet. Idiotiskt. Det hade varit mycket smidigare att bara hålla sig saklig. Vad huset kostade är relevant. Att det är ett "litet icke-slott på 80 kvm" är inte relevant. Det gör bara folk förbannade för det visar bara hur ignoranta och självgoda v&n är.

Sen det sista är 100 % skolboksexempel på gaslight. Och precis som det skrivs här i tråden, det är helt i motsats till vad Vanja tutat ut i sina kanaler när woa såldes in. Jag tycker att det här sista citatet verkligen visar vilken jävla 2-faced giftorm Vanja är.

Det där huset är inte värt särskilt mycket. Ligger på en udda plats - i Rute på nordöstra delen av ön. Långt till allting egentligen. Vid en eventuell försäljning kommer de knappast att få tillbaka köpeskillingen + nedlagda renoveringskostnader.

Södermalmsbor från kultureliten brukar köpa på Sudret, dvs södra Gotland kring Burgsvik så att de garanterat träffar sina grannar från ett snömoddigt Sofo även på sommaren.

Sedan var väl hela NFT-äventyret ett slags Ponzi-bedrägeri där man skulle betala för ensamrätt till AI-genererade bilder (vilka man lika gärna kan få gratis). Kanske förstod de inte ens det själva. Drivkraften var väl att familjen hade stort behov av cash flow. Därför tog de ut löner även om företaget bara var i uppstartsfasen, vilket normalt inte är brukligt om man man dessutom jobbar med crowd funding. Tvärtom brukar man behöva jobba häcken av sig - gratis - för att bevisa för investerarna att man själv är helt dedikerad uppgiften!

Edit: vill du köpa konst så köp en oljemålning eller möjligen en akvarell - den går att avnjuta även i strömlöst tillstånd, under kandelaberns sken!
Senast redigerad av JymdKjam 2025-10-05 kl. 01:24.
Citera
2025-10-05, 03:47
Medlem
Tycker att SvD borde ha gjort bättre research inför sin intervju eller granskning. Tex: fråga ut paret om ”Niklas och graferna” som var en följetong i bloggen innan WOA. Vanja framställde Niklas som någon form av NFT geni.

Hade dom på allvar velat få in ”kvinnor i web3” så hade dom kunnat tipsa Vanjas följare om de projekt Niklas så otroligt framgångsrikt investerade i (innan WOA).

Niklas är ju ett sånt otroligt geni, det är ju ett under att någon kan äta en pizza som inte är lagad av Niklas, exempelvis.
Citera
2025-10-05, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Det där huset är inte värt särskilt mycket. Ligger på en udda plats - i Rute på nordöstra delen av ön. Långt till allting egentligen. Vid en eventuell försäljning kommer de knappast att få tillbaka köpeskillingen + nedlagda renoveringskostnader.

Södermalmsbor från kultureliten brukar köpa på Sudret, dvs södra Gotland kring Burgsvik så att de garanterat träffar sina grannar från ett snömoddigt Sofo även på sommaren.

Sedan var väl hela NFT-äventyret ett slags Ponzi-bedrägeri där man skulle betala för ensamrätt till AI-genererade bilder (vilka man lika gärna kan få gratis). Kanske förstod de inte ens det själva. Drivkraften var väl att familjen hade stort behov av cash flow. Därför tog de ut löner även om företaget bara var i uppstartsfasen, vilket normalt inte är brukligt om man man dessutom jobbar med crowd funding. Tvärtom brukar man behöva jobba häcken av sig - gratis - för att bevisa för investerarna att man själv är helt dedikerad uppgiften!

Edit: vill du köpa konst så köp en oljemålning eller möjligen en akvarell - den går att avnjuta även i strömlöst tillstånd, under kandelaberns sken!

Är Rute udda? Ligger väl nära Fårö plus är väl där Schulman-klanen hänger? Trodde alla stockholmare ville vara när dom plus det där himla bageriet som alla tjatar om.
Citera
2025-10-05, 06:52
Medlem
kaktusplastiks avatar
SvDs kultchef skriver en krönika om WoA:

Citat:
Det är när det hela kraschar som den särskilda dynamiken mellan influencer och följare blir så tydlig. För samtidigt som värdet på de digitala alverna och sjöjungfrurna närmar sig noll faller också illusionen av gemenskap, och av att ha ett äkta band till Vanja Wikström. På strikt affärsmässig nivå har Lisa dragits med i något hon inte borde. Men på psykologisk nivå har något ytterligare hänt: hon har blivit sviken. Hennes förtroende har utnyttjats.

Och Hanna Fahl på DN skriver:
Citat:
Veckans ord: NFT-influerare

Bloggbevakning har även gjort en trött AI-sammanfattning av del 2 och 3. Förstår mig inte på Camilla. Hon säger i en intervju att detta är det grövsta hon sett i influencervärlden men ändå lägger hon ingen tid eller energi på att gräva kring det? Hon har gjort några sammanfattningar och länkat till vad andra skrivit ibland. Menar inte bara nu utan sedan 2022. Hon borde ha varit först med avslöjanden men var konstant sist på bollen och postade pliktskyldigt då och då när kommentarsfälten svämmade över av ”skriv om WoA!!”.

Kommentarsfältet på detta senaste inlägg var i alla fall bra, så vill man läsa det kan man kika här.
Citera
2025-10-05, 08:47
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenjen82
World of Alidia startades med ett uppdrag och ett uppdrag only: att tjäna snabba pengar med en perfekt gråzon ifall allt skulle gå åt pipan.

Hundra procent att pengakåtheten var den stora drivkraften och deras låga moral gjorde att de sket i allt annat än att tillskansa sig.

Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
För det första vill jag be dig att snälla slut skriva så många engelska ord, det är cringe, om jag skulle uttrycka mig som dig.

För det andra vill jag tacka för ett sakligt inlägg. Just deras fasad lockar in deras offer så bra, den fina familjen som lever latte-morsa livet på östermalm.

Är väl mer cringe att klaga på någon annans sätt att utrycka sig. Tycker de engelska orden ger lite av en annan känsla än deras svenska ibland halvdana motsvarigheter.

Ja snacka om ulv i fårakläder, Vanja hade verkligen lyckats skapa sig en helylleimage som garanterat hjälpte till att locka in följarna.
Citera
2025-10-05, 09:01
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda

Exakt. Jag har noll problem med själva projektet och ambitionen (tycker faktiskt bilderna är fina, hoppas att konstnären inte blivit ledsen över kritiken, den är ju inte nånstans kopplad till bilderna utan till vad de fått representera). Fattar intentionen med ett svenskt NFT-projekt och att de såg chansen till framgång. Det är metoderna i marknadsföringen, myglandet kring de egna andrahandsköpen och de ekonomiska besluten (vem tar ut fet lön ur en start-up...) och hur de hanterat allt när allt rämnade som de förtjänar den här kritiken för. Och det är här i efterspelet som de grävt sin grav djupare och djupare istället för att göra rätt.
Citera
2025-10-05, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Exakt. Jag har noll problem med själva projektet och ambitionen (tycker faktiskt bilderna är fina, hoppas att konstnären inte blivit ledsen över kritiken, den är ju inte nånstans kopplad till bilderna utan till vad de fått representera). Fattar intentionen med ett svenskt NFT-projekt och att de såg chansen till framgång. Det är metoderna i marknadsföringen, myglandet kring de egna andrahandsköpen och de ekonomiska besluten (vem tar ut fet lön ur en start-up...) och hur de hanterat allt när allt rämnade som de förtjänar den här kritiken för. Och det är här i efterspelet som de grävt sin grav djupare och djupare istället för att göra rätt.

Ja hundra procent. Så väldigt frustrerande att ingen frågade dem rakt ut om det här i podme-dokumentären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in