2024-07-13, 23:21
Medlem
Soperents avatar
Beror på vad du har för behov men monolasers från Brother eller Lexmarks företagssegment är ofta ett säkert kort. Har både en Lexmark och en Brother enterpriseklass. De må vara 10+ år gamla men de är så jävla bra så jag har aldrig haft anledning att byta annat än toner och kassett. Ja de är dyra i inköp när de är nya, stora och tunga som fan men kvaliteten och den mekaniska konstruktionen är helt överlägsen modeller som säljs till privatpersoner.
Senast redigerad av Soperent 2024-07-13 kl. 23:50.
Citera
2024-08-19, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitrage
Så, dålig växelkurs ger högre priser, inflation ger högre priser och dålig efterfrågan ger ännu högre priser.

Liten efterfrågan är alltid en prispressande faktor.
Citera
2024-08-19, 18:41
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soperent
Beror på vad du har för behov men monolasers från Brother eller Lexmarks företagssegment är ofta ett säkert kort. Har både en Lexmark och en Brother enterpriseklass. De må vara 10+ år gamla men de är så jävla bra så jag har aldrig haft anledning att byta annat än toner och kassett. Ja de är dyra i inköp när de är nya, stora och tunga som fan men kvaliteten och den mekaniska konstruktionen är helt överlägsen modeller som säljs till privatpersoner.

Jag har en HP laser multifunktionsskrivare s/v med wi-fi inköpt 2011 för runt 3000 kr. Funkar fortfarande utmärkt och har använts mycket flitigt. Finns drivrutiner för Windows 11. Bläckstråleskrivare är verkligen skit, går snabbt sönder och är dyra i drift.
Citera
2025-10-04, 19:40
Medlem
bl-gr-ns avatar
Skrivare är ett elände.
Stora tunga och fula pjäser man inte vill ha i sitt hem.

Fast... Har nu behov att skrivaren flera ggr/veckan. För diverse dokument t.ex fullmakter med mera som måste signeras flera
1. skriva fullmakten i ordbehandlare i datorn
2. Spara och skriva ut det
3. Signera utskriften.
4. Skanna in den signerade fullmakten i datorn, ofta som .PDF fil.
5. Skicka .PDF filen som E-post.

Har de senast 10 åren använt skrivare max 2-3 ggr per år
Nu går den varm både skrivare-delen och skanner-delen...

Vill ha en ny skrivare, allra helst en färglaser med skanner.
Varför har inte tillverkarna gjort dom mindre och rumsrena på 25-30 år?
Som går att ha i ett hem utan få skrivbordet och rummet att likna en verkstad?
Citera
2025-10-04, 19:48
Medlem
bl-gr-ns avatar
Red: Använder Linux Mint så skrivaren måste vara Linux kompatibel = Brother
Citera
2025-10-04, 20:52
Medlem
Jag undrar istället varför laserskrivanas patroner är så dyra? Men det har säkert att göra med att skrivarna har varit billiga och finansierats med dyra patroner.

Om det skulle börja dyka upp bra pirat-tonerkasetter så blir skrivarna dyra igen.
Citera
2025-10-04, 21:10
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Www2043
Varför? Hur klarar sig folk utan skrivare?
Därför att västvärlden är digital? I seriösare länder sker allting i form av filer. Det ser vi på tillbakagången av postväsendet i väst. Det är i stort sett enbart myndigheter som skickar brev numera och knappt ens dom längre. Du kan få allt digitalt i appar eller till din mail. All kontakt med sjukvården sker genom 1177. All kontakt med Skatteverket sker via mail. Man betalar räkningar via sin bank och alla kopior och fakturor finns där i digital form. Kontrakt undertecknas digitalt och Bank-ID visas oftare än körkortet. Dina kvitton från matbutiken landar ofta i digital form i din e-post. Ingen under sextio skriver ut papperskopior och förvarar i en gaffelpärm längre. Det finns helt enkelt inte längre behov av papperskopior, vilket man också ser då balarna med vitt A4-papper som alltid såldes på Biltema och Clas Ohlson är borta. Samhället förändrades även där och nästa generation gick vidare.

Detta är en utveckling jag applåderar. Inte för att jag tänker på miljön och pappersförbrukningen utan eftersom det är mycket enklare att hålla ordning på saker om varje kvitto/räkning/faktura har sin app eller mapp istället för att ha en hel bokhylla med pärmar och skit som farsan hade. Hemmen blir mycket renare utan dessa enorma mängder papper, reklamblad, kvitton och referenser som ska lagras och kommas ihåg var man la dem. Enklare att plocka fram telefonen.
Citera
2025-10-06, 02:04
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Vad jag främst saknar är billiga bra laserskrivare där inte tonern kostar en förmögenhet. Har en gammal HP 5P/5 MP men den lade av för många år sedan iom en Win-uppdatering.
Citera
2025-10-06, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guru1966
Jag undrar istället varför laserskrivanas patroner är så dyra? Men det har säkert att göra med att skrivarna har varit billiga och finansierats med dyra patroner.

Om det skulle börja dyka upp bra pirat-tonerkasetter så blir skrivarna dyra igen.
Har en s/v Brother-laser kostade 1300 kr för några månader sedan. Då ingick toner för 700 sidor.
Köpte i veckan en pirattoner via Amazon, 3000 sidors kapacitet, för 320 kr. Funkar perfekt. Ingen skillnad mot originaltonern.

Det är ju snorbilligt, förstår inte TS klagan öht....
Citera
2025-10-06, 08:16
Medlem
Muppetys avatar
Titta på loppisar, jag hittade en fullt fungerande Brother DCP-1510 med två toner för 150 kr.
Citera
2025-10-06, 10:01
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Www2043
Jag syftar på skrivare av typen till exempel Samsung xpress m2026. Alltså enkel laserskrivare.

Vet inte om tråden ligger rätt, mod får gärna flytta vid behov.

Och varför är vissa toner mycket dyrare till vissa laser skrivare jämfört med andra?

Det finns ju flera stycken här:

https://www.prisjakt.nu/c/skrivare-multifunktionsskrivare?559=117757
Citera
2025-12-06, 16:07
Medlem
TS har säkert hittat någon skrivare, tråden startades ju för över ett år sen.
Brother är idag särklass bästa gällande konsumentskrivare, inte speciellt dyra heller.
Min 2350DW används varje dag och har stått 5 år i en garderob utan problem, bara bytt toner och fyllt på papper.
Alla HP, Canon som man haft på jobb och privat har strulat på ett eller annat sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in