2024-04-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag fattar inte frågeställningen riktigt. Det finns billiga laserskrivare.
Här är t.ex. en för dryga tusenlappen: http://www.ggsdata.se/

Inga många skrivare och inte billigt . Bara med sladd dessutom. Vill ha trådlöst.
Citera
2024-04-02, 11:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Www2043
Visa det då.

Citat:
Jag skrev billiga skrivare. Och summan ungefär ditt pucko.
Helvete vad otrevlig du är när folk försöker hjälpa dig när du är för lat.

Det finns jättebra och välkända sidor för att jämföra priser. Använd dem.
Citera
2024-04-02, 15:48
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Varför?

Hur klarar man sig utan skrivare?

Förut kunde man få en skrivare för typ 1000 kr och nu får man typ betala det dubbla.

Hur man klarar sig utan skrivare? Jag vet inte, jag har inte skrivit ut mer än 2-3 sidor privat senaste året, och det har varit målarsidor åt barnen. Jag köpte mig en riktigt bra mono-laserskrivare för 10 år sedan och kan väl inte säga att jag använt den speciellt mycket direkt. En HP Laserjet 600, M601dn, kostade runt ~7k när den inhandlades... Motsvarande modell idag kostar 10, så där ser man hur priserna pressats upp.

Ska du ha något billigt får du nog gå på no-name saker.

https://www.computersalg.se/i/1729218/pantum-p2500-skrivare?utm_source=prisjaktse&utm_medium=121-it-elektronik-print-scan-printere-monolaser-printere&utm_campaign=pantum&utm_content=96

~1000kr

Rent generellt är det tre faktorer som tryckt upp priset: Kronans växelkurs, inflationen och Efterfrågan.

Växelkursen är skit, med en euro runt 12kr jämfört med 9kr för något år sedan så är det klart priset går upp.
Inflationen har, som du säkert märkt, varit hög de senaste 2-3 åren, lägg på det till bristen på it/elektronik-prylar under corona-pandemin och de efter det ökade priserna så säger det sig självt att även det trycker upp priserna. 1320kr idag är som 1000 för 10 år sedan.
Efterfrågan på enklare, billiga, laserskrivare för hemmet är nästan noll

Så, dålig växelkurs ger högre priser, inflation ger högre priser och dålig efterfrågan ger ännu högre priser.
Senast redigerad av 8bitrage 2024-04-02 kl. 15:55.
Citera
2024-04-02, 16:07
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Länka dessa billiga skrivare

Jag brukar gå in på prisjakt.nu. Där får du alla skrivare listade, sedan kan du filtrera ut de med laserteknik (och skippa de kassa bläcktråleskrivarna). Dessutom får du sedan länkar direkt till de olika ÅF med de bästa priserna.
Citera
2024-04-02, 17:54
Medlem
Jag hittar massor av laserskrivare här:
https://www.clasohlson.com/se/Multimedia/Skrivare-&-skannrar/Laserskrivare/c/1735
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/skrivare-scanner/laserskrivare

Allt från 1500kr till 5000kr
Citera
2024-04-02, 19:30
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Men TS har en viss poäng att utbudet på "billiga" laserskrivare har blivit mindre. Jag skulle tro att detta har att göra med en minskad efterfrågan. Nödvändigheten av att ha både skrivare och skanner har minskat genom:
  • Enklare att spara och skicka filer som PDF
  • Myndigheter och annat "viktigt" skickar sin post genom Kivra och liknande tjänster, som fungerar som ett arkiv = inget behov av att skriva ut till en fysisk "viktigt"-pärm
  • Sämre postväsende = ingen större idé att skriva ut och posta något, lika bra att mejla från början
  • Större och bättre skärmar = enklare att läsa direkt på skärmen utan behov av utskrift
  • Enkel och snabb skanning genom mobilen = inget behov av skanner

Sedan tror jag att affärsmodellen som de hade, sälja skrivarna till underpris för att tjäna pengar på patronerna inte fungerar längre eftersom det finns "pirat" patroner att få tag i lätt nu för tiden.
Citera
2024-04-02, 20:01
Medlem
Citat:
Jag skrev billiga skrivare. Och summan ungefär ditt pucko.

Vet inte vilken värld du lever i men 3000 är typ gratis
Citera
2024-04-03, 00:11
Medlem
Jag använder främst skrivare då jag ska resa, skriva ut biljetter och annat i pappersform och inte bara ha digitalt. Sedan kan det ju finnas speciella fall som exempelvis där man behöver skriva ut avtal och dylik. Även om man sällan använder skrivaren, så är den viktig att ha anser jag. Sedan behöver det knappast vara någon dyr.
Citera
2024-04-03, 00:37
Medlem
Vad spelar det för roll om en bra laser kostar 1000 eller 1500kr, om man nu ska ha den tills man dör.

Själv köpte jag en Brother HL-L2350DW för många år sedan för 1400:-, och det har aldrig varit något strul med denna, står i ett förråd och uppkopplad mot Wifi, fungerar alltid.

Har bytt tonern för en tid sedan och beställde då från https://www.abctoner.de/, 4 dagar så hade jag tonern utanför dörren.

6000 sidor för 327:-
3000 sidor för 262:-
1200 sidor för 183:-

Inte dyrt alls.
Senast redigerad av peckapecan 2024-04-03 kl. 00:43.
Citera
2024-04-03, 00:40
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Vad spelar det för roll om en bra laser kostar 1000 eller 1500kr, om man nu ska ha den tills man dör.

Själv köpte jag en Brother HL-L2350DW för många år sedan för 1400:-, och det har aldrig varit något strul med denna, står i ett förråd och uppkopplad mot Wifi, fungerar alltid.

Har bytt tonern för en tid sedan och beställde då från https://www.abctoner.de/, 160:- ink frakt, 4 dagar så hade jag tonern utanför dörren.

Klockrent!

Hade själv en massa kassa bläckstråleskrivare på 90-talet som alltid kloggade igen och blev problematiska med tiden. Efter millenieskiftet så tröttnade jag och skaffade en laserskrivare. Har aldrig ångrat det. Överlägset mycket bättre.
Citera
2024-04-03, 10:35
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan

Har bytt tonern för en tid sedan och beställde då från https://www.abctoner.de/, 4 dagar så hade jag tonern utanför dörren.

6000 sidor för 327:-
3000 sidor för 262:-
1200 sidor för 183:-

Inte dyrt alls.

Ska man? Hade en jättebra laserskrivare, gammal men gjorde sitt jobb. Men vips så finns det inga drivrutiner som funkar längre med nyare OS. Bara att köpa ny.
Citera
2024-04-03, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ska man? Hade en jättebra laserskrivare, gammal men gjorde sitt jobb. Men vips så finns det inga drivrutiner som funkar längre med nyare OS. Bara att köpa ny.

Vad var det för skrivare?

Kört en del gamla HP, Canon på Win 10, fungerar bra, även fast dessa var från WinXP tiden, ofta så fungerar det köra med standarddrivrutinerna, men funkar ofta också med Win7/8 drivisar.
En riktigt gammal en fick man köra i XP kompmode.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in