Citat:
Ursprungligen postat av
Www2043
Varför?
Hur klarar man sig utan skrivare?
Förut kunde man få en skrivare för typ 1000 kr och nu får man typ betala det dubbla.
Hur man klarar sig utan skrivare? Jag vet inte, jag har inte skrivit ut mer än 2-3 sidor privat senaste året, och det har varit målarsidor åt barnen. Jag köpte mig en riktigt bra mono-laserskrivare för 10 år sedan och kan väl inte säga att jag använt den speciellt mycket direkt. En HP Laserjet 600, M601dn, kostade runt ~7k när den inhandlades... Motsvarande modell idag kostar 10, så där ser man hur priserna pressats upp.
Ska du ha något billigt får du nog gå på no-name saker.
https://www.computersalg.se/i/1729218/pantum-p2500-skrivare?utm_source=prisjaktse&utm_medium=121-it-elektronik-print-scan-printere-monolaser-printere&utm_campaign=pantum&utm_content=96
~1000kr
Rent generellt är det tre faktorer som tryckt upp priset: Kronans växelkurs, inflationen och Efterfrågan.
Växelkursen är skit, med en euro runt 12kr jämfört med 9kr för något år sedan så är det klart priset går upp.
Inflationen har, som du säkert märkt, varit hög de senaste 2-3 åren, lägg på det till bristen på it/elektronik-prylar under corona-pandemin och de efter det ökade priserna så säger det sig självt att även det trycker upp priserna. 1320kr idag är som 1000 för 10 år sedan.
Efterfrågan på enklare, billiga, laserskrivare för hemmet är nästan noll
Så, dålig växelkurs ger högre priser, inflation ger högre priser och dålig efterfrågan ger ännu högre priser.