2025-08-28, 04:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Förlåt, men du har nog förlorat det på något sätt. Jag pratar om Canada. Du pratar om USA.

Du kliver in i en tråd som berör en uppskattning av förhållanden i Schweiz, jämför med Kanada och börjar lipa när någon annan jämför Kanada med USA. 😂

Jag tycker det är bra att ämnet tillåts diskuteras och studeras i andra länder, kandidatuppsats eller ej. Det öppnar för evidensbaserade beslut - vilket Sverige är långt ifrån.

Kriget mot cannabis är förlorat. Sveriges doktrin misslyckades. Det är dags att tänk om, så det blir så effektivt för samhället och individer som möjligt.

Det är helt orimligt att folk ska få höga böter, förlora jobb och barn, för något som knappt är olagligt, eller helt legalt, i många andra västländer. Alla förlorar - yay!
Senast redigerad av Sag.nej.o.spring 2025-08-28 kl. 04:57.
Citera
2025-08-28, 05:07
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dobarj3
Så vad är egentligen bäst – att folk köper kontrollerad cannabis på ett apotek eller fortsätter handla från kriminella?
Det förstnämnda givetvis.
Citera
2025-08-28, 20:23
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Bra att sånt här uppmärksammas! Det behövs mer vetenskap och fakta om guds gröna gräs, och mindre dogmatiska dumheter från tidigt 70-tal!

MEN, slutsatsen är ju ärligt talat lika självklar som att sjön är betydelsefull för sjöfarten...
Citera
2025-09-30, 14:34
Medlem
AEggkartongens avatar
Har roat mig med att läsa igenom ett par trådar i detta ämne nu efter lunch och kan konstatera att det verkar saknas inlägg med konkreta argument kring varför Sveriges nuvarande lagstiftning gällande just cannabis är något annat än ett totalt misslyckande.

Finns det någon som tycker att kriminaliseringen fungerar bra, och kan backa upp det med ett konkret argument?

Jag tycker personligen att kampen mot droger är ett huvudlöst misslyckande, men för att visa god vilja kan jag ändå bjuda på ett "positivt" exempel på argument;

- Kriminalisering av eget bruk skapar arbetstillfällen inom polis- och rättsväsende. Att dessa branscher är offentligt finansierade och redan överbelastade har jag bortsett från i detta exempel.
Citera
2025-10-01, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AEggkartongen
Har roat mig med att läsa igenom ett par trådar i detta ämne nu efter lunch och kan konstatera att det verkar saknas inlägg med konkreta argument kring varför Sveriges nuvarande lagstiftning gällande just cannabis är något annat än ett totalt misslyckande.

Finns det någon som tycker att kriminaliseringen fungerar bra, och kan backa upp det med ett konkret argument?

Jag tycker personligen att kampen mot droger är ett huvudlöst misslyckande, men för att visa god vilja kan jag ändå bjuda på ett "positivt" exempel på argument;

- Kriminalisering av eget bruk skapar arbetstillfällen inom polis- och rättsväsende. Att dessa branscher är offentligt finansierade och redan överbelastade har jag bortsett från i detta exempel.
Just detta har efterfrågats i närmare 20 år nu utan något vettigt svar.
Citera
2025-10-04, 13:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Just detta har efterfrågats i närmare 20 år nu utan något vettigt svar.
Det värsta är väl att de totalvägrar att svara också eller utreda frågan, och för att dom redan vet om att svaret i en utredning inte kommer passa in med nuvarande ställning i politiken och totalförbud.

Så nej, det vill dom inte veta av, och därför de vägrar att svara också.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in