2025-08-09, 15:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja ni är roliga, ni hänvisar till studier i USA eller nått men aldrig en svensk läkare eller psykolog.

Rimligt med tanke på att erfarenheten och kompetensen i ämnet inte existerar i Sverige.
Citera
2025-08-09, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YeOldeNinja
Rimligt med tanke på att erfarenheten och kompetensen i ämnet inte existerar i Sverige.
Den svenske läkaren å psykologen på SVT håller inte med er om nånting angående cannabis, det är ju kö till psykvården.
Citera
2025-08-09, 16:32
Medlem
neomunaas avatar
"Så vad är egentligen bäst – att folk köper kontrollerad cannabis på ett apotek eller fortsätter handla från kriminella?"
Det är helt sant att det kommer medföra andra/yttterligare problem för individer som köper droger utav kriminella istället för att det är reglerat på apotek. Det är endast de riktigt oinsatta eller extremt övertygade som inte fattar detta.

Man kan vara fullt övertygad om att något är sant, men också att något är falskt. Vi har att göra här med fullt övertygade personer så debatten är helt polaiserad och ingen vill egentligen debattera om det med konstruktiv kritk både för/emot, och vad man kan göra, det därfär inget görs eller egentligen har hänt över huvudtaget sedan 60- och 70-talet, förutom reglering utav strafftid och sånt.

Sveriges poltiker kommer alltid vrida det så att, "NEJ! Vi ska bekämpa knarket helt med en 0% vision!" för de är studier som dessainte bara ointressanta. I deras värld är det helt och hållet irrelevant med studier om hur det egentligen ligger till iom ämnet är så polariserat här. Jag är övertygad att sverige kommer vara ett av de sita länderna i världen som kommer avkrimanilsera droger för eget bruk.

Jävligt kontraproduktivt att ta in massa haschrökande och khattuggande afghaner och somalier då, men det är en annan historia... förfan.
Senast redigerad av neomunaa 2025-08-09 kl. 16:47.
Citera
2025-08-09, 16:36
Medlem
Att cannabis skulle säljas på apotek kan väl kvitta, folk lär ju köpa där det är billigast ändå å brottsligheten fortsätter som vanligt.
Citera
2025-08-09, 16:40
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Att cannabis skulle säljas på apotek kan väl kvitta, folk lär ju köpa där det är billigast ändå å brottsligheten fortsätter som vanligt.

Hade du själv gjort det?
Jag och många andra hade valt apoteket alla dagar i veckan.

Hur är det med sprit och cigaretter, kör du själv smuggel framför Systembolaget/Butiken?
Senast redigerad av TongLongLC 2025-08-09 kl. 16:46.
Citera
2025-08-09, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Hade du själv gjort det?
Jag och många andra hade valt apoteket alla dagar i veckan.

Hur är det med sprit och cigaretter, kör du själv smuggel framför Systembolaget/Butiken?
Köper några folks i butiken ibland.
Citera
2025-08-09, 17:25
Medlem
TongLongLCs avatar
Citat:
Köper några folks i butiken ibland.

Testa och köpa smuggel istället, betydligt billigare. Gärna hembränt.

Samma argument går att lägga på argumentet att alla hade fortsatt köpa hos de kriminella, för att de är billigare.

•Vet inte om det är förorenad med syntetiska cannabinoider, tungmetaller, växtnäring eller insektsmedel.

•Vet inte THC-halten.

•Vet inte om det är Indica, Sativa eller Hybrid.
Citera
2025-08-09, 21:43
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Titta på kartan så skall du se att Canada inte är USAs 51:a delstat. Det är ett självständigt land och undersökningarna jag hänvisar till avser Canada, inte USA.
Om du vill diskutera drogbruk i USA så gör det, men blanda inte in mina inlägg i det.

Canabis ökar risken för mental ohälsa:
https://www.canada.ca/en/health-canada/services/drugs-medication/cannabis/health-effects/mental-health.html
Men när du pratar om "giftig" så tänker du kanske på de barn som tagits in på sjukhus efter att ha ätit föräldrarnas (legala) Cannabis. Riktigt allvarliga symptom!
https://www.canada.ca/en/health-canada/services/drugs-medication/cannabis/health-effects/poisonings-children.html

Använd gärna cannabis på dig själv. Det är din kropp. Men bryt ut ur din bubbla och sluta propagera för att andra skall hantera sin hälsa på samma sätt.

Vad är det som får dig att tro att jag inte är medveten om det?

Blanda inte in mig i dina försök till att argumentera helt korkat.

Vad vill du ha sagt med några random länkar som jag kan ge länkar som säger tvärtom som svar till?

Jag har inte propagerat för något annat än en evidensbaserad narkotikapolitik. Får du för dig saker?
Citera
2025-08-10, 02:47
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Vad fan är ett "riskbruk"? Hahaha vadå minskar riskbruk!
Riskbruk, man riskerar att bruka! Är det inte det som är hela meningen? Hasch ska rökas upp, så är det bara. Sedan får folk tycka vad dom vill. Det enda farliga med att röka hasch, är att du kan få polis och myndigheter på dig som i sin tur förstör ens liv. Men det är en annan historia.
Senast redigerad av Iwasbanned2 2025-08-10 kl. 03:01.
Citera
2025-08-10, 10:41
Medlem
Citat:
Ja ni är roliga, ni hänvisar till studier i USA eller nått men aldrig en svensk läkare eller psykolog.
Vilka svenska läkare har skrivit studier om cannabislegaliseringen i Sverige?
Citera
2025-08-10, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Vad är det som får dig att tro att jag inte är medveten om det?

Blanda inte in mig i dina försök till att argumentera helt korkat.

Vad vill du ha sagt med några random länkar som jag kan ge länkar som säger tvärtom som svar till?

Jag har inte propagerat för något annat än en evidensbaserad narkotikapolitik. Får du för dig saker?

Förlåt, men du har nog förlorat det på något sätt. Jag pratar om Canada. Du pratar om USA.
Canada har ett distinkt datum för när Cannabis blev lagligt, och en väl dokumenterad historik av vad som hände därefter. Det var detta jag länkade till.
Om du har länkar om Cannabis-situationen i Canada före och efter legaliseringen så bidra gärna med dem.

Om du istället vill prata om USA så gör gärna det, men det har inget att göra med vad jag skriver om.
Äpplen o Päron, du vet.
Citera
2025-08-11, 10:59
Medlem
VidrigKunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Canada har legaliserat Canabis sedan 2018. Titta gärna på dessa studier istället, eftersom det rör sig över en mycket längre tidsperiod. T.ex.:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0955395924003700
https://www150.statcan.gc.ca/n1/daily-quotidien/231016/dq231016c-eng.htm
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37380613/

Resultatet av legaliseringen är:
- Fler använder Canabis
- Historiskt har unga brukare slutat med canabis ju äldre de blir. Det gäller fortfarande, men med legal Canabis tar processen längre tid, dvs man fortsätter att bruka under längre tid
- Legaliseringen av Canabis har över huvud taget inte påverkat använding av alkohol, dvs Canabis tränger inte ut alkoholen. Därför minskar inte alkoholskadorna när canabis-skadorna ökar, utan skadan är additiv.
- Antal sjukhusbesök har ökat. Dels psykiatriska åkommor, men också förgiftningar (bland annat hos barn).

Det finns säkert positiva saker med Canabis, och även orsak att undersöka om legalisering är en framkomlig väg. Men man skall inte försöka förneka eller dölja skadorna.
(Fast det är ju skadligt att äta på donken också, men det är fortfarande tillåtet)

Genererade också 15 miljarder CAD till staten istället för gäng 2020

Kostnader relaterade till substanser i Kanada uppskattas till ca 13,4 miljarder cad 2020, där cannabis enbart står för en liten liten del.

Samhället tjänar på det hur man än vill se det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in