Citat:
Ursprungligen postat av
HemligaKaptenen
Var läser du att jag förespråkar friktionsdäck på sommaren?
Nej, ett sommardäck kan aldrig vara ett allround. Ett allround är friktionsdäck, alltså ett vinterdäck utan dubb.
Jag vet inte vad det är för allrounddäck du pratar om. Här pratar vi om året-runt däck.
Du har aldrig förespråkat friktionsdäck på sommaren. Det var därför jag skrev att dina påståenden nedan kunde misstolkas. Det är klart att du bara menade att det är teoretiskt möjligt och även lagligt att framföra en bil med friktionsdäck på sommaren.
Citat:
Ursprungligen postat av
HemligaKaptenen
ett nordiskt vinterdäck utan dubb är ett åretruntdäck.
Citat:
Ursprungligen postat av
HemligaKaptenen
Det är samma sak, ett nordiskt odubbat vinterdäck är ett åretruntdäck.
Givetvis är sommardäck också året-runt däck. Om du har en cykel har du väl sommardäck på den och använder dem året runt även på vintern när det är snö och is. Alltså är det året-runt däck. Detsamma gäller bilar, där du kan köra på sommardäcken, eller icke-friktionsdäcken, året runt så länge som det inte råder vinterväglag.
Jag har sommardäck på min moped och kan köra med dem helt lagligt på vintern med dem. Alltså är de året-runt däck. Att man välter efter 10 meter har inget med saken att göra, det är ju lagligt. Nu kör jag inte med mopeden på vintern, men det beror inte på att jag inte får utan för att det är idiotiskt.