2025-10-04, 11:28
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaKaptenen
Var läser du att jag förespråkar friktionsdäck på sommaren?

Nej, ett sommardäck kan aldrig vara ett allround. Ett allround är friktionsdäck, alltså ett vinterdäck utan dubb.

Jag vet inte vad det är för allrounddäck du pratar om. Här pratar vi om året-runt däck.

Du har aldrig förespråkat friktionsdäck på sommaren. Det var därför jag skrev att dina påståenden nedan kunde misstolkas. Det är klart att du bara menade att det är teoretiskt möjligt och även lagligt att framföra en bil med friktionsdäck på sommaren.

Citat:
ett nordiskt vinterdäck utan dubb är ett åretruntdäck.

Citat:
Det är samma sak, ett nordiskt odubbat vinterdäck är ett åretruntdäck.

Givetvis är sommardäck också året-runt däck. Om du har en cykel har du väl sommardäck på den och använder dem året runt även på vintern när det är snö och is. Alltså är det året-runt däck. Detsamma gäller bilar, där du kan köra på sommardäcken, eller icke-friktionsdäcken, året runt så länge som det inte råder vinterväglag.

Jag har sommardäck på min moped och kan köra med dem helt lagligt på vintern med dem. Alltså är de året-runt däck. Att man välter efter 10 meter har inget med saken att göra, det är ju lagligt. Nu kör jag inte med mopeden på vintern, men det beror inte på att jag inte får utan för att det är idiotiskt.
Citera
2025-10-04, 11:29
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ett vinterdäck utan dubb är fortfarande ett vinterdäck. Det finns kort sagt, och förenklat, 5 typer av däck för vanliga bilar, sommardäck, dubbade vinterdäck, nordiska dubbfria vinterdäck, centraleuropeiska (dubbfria) vinterdäck och åretruntdäck.
De senare har inget med vinterdäck att göra trots att de är godkända att köra i vinterväglag med.
Ja det finns inga oklarheter att ett friktionsdäck är ett vinterdäck. Det du kallar åretrunt är ett friktionsdäck.

Kanske ska hålla sig till ämnet än försöka förklara vad dom olika däcken är för något
Citera
2025-10-04, 11:33
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag vet inte vad det är för allrounddäck du pratar om. Här pratar vi om året-runt däck.

Du har aldrig förespråkat friktionsdäck på sommaren. Det var därför jag skrev att dina påståenden nedan kunde misstolkas. Det är klart att du bara menade att det är teoretiskt möjligt och även lagligt att framföra en bil med friktionsdäck på sommaren.

Givetvis är sommardäck också året-runt däck. Om du har en cykel har du väl sommardäck på den och använder dem året runt även på vintern när det är snö och is. Alltså är det året-runt däck. Detsamma gäller bilar, där du kan köra på sommardäcken, eller icke-friktionsdäcken, året runt så länge som det inte råder vinterväglag.

Jag har sommardäck på min moped och kan köra med dem helt lagligt på vintern med dem. Alltså är de året-runt däck. Att man välter efter 10 meter har inget med saken att göra, det är ju lagligt. Nu kör jag inte med mopeden på vintern, men det beror inte på att jag inte får utan för att det är idiotiskt.
Allround, åretrunt, är samma sak, ett friktionsdäck, alltså vinterdäck utan dubb. Det finns inga sommardäck som är åretrunt.
Citera
2025-10-04, 11:52
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Allround, åretrunt, är samma sak, ett friktionsdäck, alltså vinterdäck utan dubb. Det finns inga sommardäck som är åretrunt.

Här har du vad som marknadsförs som ett året-runt däck:
https://www.thansen.se/bil/dack-och-...480483?from=dg

Här har du motsvarande produkt från samma tillverkare som marknadsförs som ett vinterdäck:
https://www.thansen.se/bil/dack-och-...041218?from=dg

Båda två är dubbfria friktionsdäck som är godkända för vinterväglag, men det förstnämnda är väl vad man skulle kunna kalla för ett "allround däck", medan det andra endast är lämpligt att använda vid vinterväglag eller åtminstone under 8 plusgrader. Allrounddäcket kommer med en varning att det endast är lämpligt för bilar som kör korta sträckor vid lättare förhållanden och inte presterar optimalt varken vid vinterväglag eller varmare förhållanden.
Citera
2025-10-04, 12:03
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Här har du vad som marknadsförs som ett året-runt däck:
https://www.thansen.se/bil/dack-och-...480483?from=dg

Här har du motsvarande produkt från samma tillverkare som marknadsförs som ett vinterdäck:
https://www.thansen.se/bil/dack-och-...041218?from=dg

Båda två är dubbfria friktionsdäck som är godkända för vinterväglag, men det förstnämnda är väl vad man skulle kunna kalla för ett "allround däck", medan det andra endast är lämpligt att använda vid vinterväglag eller åtminstone under 8 plusgrader. Allrounddäcket kommer med en varning att det endast är lämpligt för bilar som kör korta sträckor vid lättare förhållanden och inte presterar optimalt varken vid vinterväglag eller varmare förhållanden.
https://www.dackvaruhuset.se/dack/va...-seasons-gen-3
Här kan du även läsa åretruntdäck säljs inom sommardäck vilket inte gör det till ett sommardäck. Åretrunt är vinterdäck hur du än vrider på det.
Citera
2025-10-04, 12:45
Moderator
Citat:
https://www.dackvaruhuset.se/dack/va...-seasons-gen-3
Här kan du även läsa åretruntdäck säljs inom sommardäck vilket inte gör det till ett sommardäck. Åretrunt är vinterdäck hur du än vrider på det.
De däcken har mer gemensamt med sommardäck än med vinterdäck, det är förstås därför de säljer dem tillsammans med sommardäcken. Andra däckhandlare har dem i en egen kategori, vilket jag tycker är ärligast eftersom det är en egen kategori däck. Du får förstås tro att det är vinterdäck om du vill men det är inget som vare sig däcktillverkare eller seriösa handlare påstår.
Citera
2025-10-04, 12:52
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
De däcken har mer gemensamt med sommardäck än med vinterdäck, det är förstås därför de säljer dem tillsammans med sommardäcken. Andra däckhandlare har dem i en egen kategori, vilket jag tycker är ärligast eftersom det är en egen kategori däck. Du får förstås tro att det är vinterdäck om du vill men det är inget som vare sig däcktillverkare eller seriösa handlare påstår.
Jag förstår om du är ny på däck men oavsett så dessa däck säljs lite hur som helst och marknadsförs blandat.

Det är likaväl ett vinterdäck och går inte komma undan. Hursomhaver, skulle vi diskutera hurvida det är ett vinterdäck eller sommardäck?

Tråden handlar om vinterdäck så vi kanske ska hålla oss till det och inte kasta paj på någon som ni tror förespråkar viss typ av däck.
Citera
2025-10-06, 10:07
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Jag fick ett SMS från mitt Däckhotel att den nya lagen har blivit stoppad.

Citat:
Nya lagen stoppad, vinterdäcken ska som tidigaste vara på 1 December

Då är allt som vanligt igen.
Citera
2025-10-06, 10:25
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Jag fick ett SMS från mitt Däckhotel att den nya lagen har blivit stoppad.

Då är allt som vanligt igen.
Som senast på 1 dec isf
Citera
2025-10-06, 11:11
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Som senast på 1 dec isf

Ja precis som nu.
Citera
2025-10-06, 11:13
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Ja precis som nu.
Men ditt sms sa ju som tidigast första december. Som tidigast är fortfarande första oktober-
Citera
2025-10-06, 11:15
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Men ditt sms sa ju som tidigast första december. Som tidigast är fortfarande första oktober-

Vintedäcken ska vara på senast 1 December.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in