2025-10-04, 10:32
Medlem
Leastons avatar
Antalet tillgängliga Bitcoins på Exchanges är på rekordlåga nivåer.
https://x.com/btconexchanges/status/1974222482186932284

Alla vet vad minskat utbud har för påverkan på ett pris...
Citera
2025-10-04, 10:38
Medlem
En fråga till er som är kunniga:
Jag har nu investerat i guld och silverfonder som går bra.
Men varje månad sedan några månader sätter jag in ett litet belopp.
Inte mycket men det är vad jag har råd med.
Nu har jag ca 15k i btc.
Min fördelning av pengar varje månad är följande:

40% Global fond index
40% Silver och guld
20% BTC.

Jag vet att det är en tråd om just krypto men aktiegurus på FB säger många gånger att krypto är inget att satsa på och att det är bluff.
Skriver här för att de flesta här inne är mer nyanserade och ser fördelarna med btc.

Jag försöker sprida riskerna så mycket jag kan men hade ni gjort annorlunda?
Hade ni haft någon annan fördelning?

Är så otroligt ny på det här med krypto och btc.
Citera
2025-10-04, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stigfromkumla
Nu har jag ca 15k i btc.

40% Global fond index
40% Silver och guld
20% BTC.

Jag vet att det är en tråd om just krypto men aktiegurus på FB säger många gånger att krypto är inget att satsa på och att det är bluff.
Skriver här för att de flesta här inne är mer nyanserade och ser fördelarna med btc.

Mer konventionella sparråd skulle nog skriva ned den andel du stoppar in i krypto, där mellan 5-10 % av sparandet skulle rekommendera dit. Även din andel i guld och silver ser hög ut utifrån sådana års då dessa anses som hedger mot dålig ekonomisk utveckling / inflation.

Mina satoshis i frågan …
Citera
2025-10-04, 11:24
Medlem
Citat:
Nu har jag ca 15k i btc.

40% Global fond index
40% Silver och guld
20% BTC.

Ser väl ganska vettigt ut, bortsett från de globala indexfonderna, som torde vara rätt så meningslösa i sammanhanget.

Vilket slag av risker är det du vill sprida?
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-10-04 kl. 12:03.
Citera
2025-10-04, 11:24
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Nu har jag ca 15k i btc.

40% Global fond index
40% Silver och guld
20% BTC.

Hur långt är ett snöre...?
Beroende på vem du frågar så kommer du får svar som spänner allt i från att du bör ha 0% Bitcoin och 100% Bitcoin.

Som med allt annat man investerar i så är det bästa att sätta sig in i FÖR-argumenten och EMOT-argumenten och försöka bilda sig en egen uppfattning om Bitcoin.

20% i Bitcoin är en bra start med tanke på att du inte verkar ha så djup kunskap. Personligen tycker jag det är på tok för lite, men det är jag det.

Michael Saylor är ju en Bitcoin bull vars främsta egenskap är att göra argumenten för Bitcoin enkla. Prova att lyssna på honom. Försök steelman:a hans argument och se vad du kommer fram till. Hittar du svagheter i argumentationen så återkom gärna så kan vi diskutera kring dem.

Här påstår han (liksom mig och många andra) att Bitcoin skall upp i $1M och sedan vidare. Vad tror du om det han säger?
“Bitcoin Is Going to Millions & You’re Still Early”
Citera
2025-10-04, 11:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Här påstår han (liksom mig och många andra) att Bitcoin skall upp i $1M och sedan vidare. Vad tror du om det han säger?

Den här är rätt ögonöppnande också:
Michael Saylor Bitcoin for Corporations 2025 Keynote Speech
Citera
2025-10-04, 11:44
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:

Fel tråd.
Citera
2025-10-04, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Ser väl ganska vettigt ut, bortsett från de globala indexfonderna, som torde vara rätt så meningslösa i sammanhanget.

Vilket slag av risker är det du vill sprida?

Egentligen är jag väldigt okunnig. Lyssnade på andra som säger att just en Global Indexfond är bra att ha i grunden. Det är på grund av det jag har den.
Guld och silver har jag då jag tror på just metaller.
BTC är ett vettigt alternativ. Jag har en känsla av att mycket av ekonomin kommer att försämras. Då är btc bra att ha.
Citera
2025-10-04, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R4D4
Mer konventionella sparråd skulle nog skriva ned den andel du stoppar in i krypto, där mellan 5-10 % av sparandet skulle rekommendera dit. Även din andel i guld och silver ser hög ut utifrån sådana års då dessa anses som hedger mot dålig ekonomisk utveckling / inflation.

Mina satoshis i frågan …

Tack!
Guld och silvret har gått väldigt bra senaste tiden.
Ju sämre tider det blir verkar många söka sig till just guldd och silver.
Jag har en känsla av att många kommer att söka sig till btc också.
Men jag kan i stort sätt ingenting om krypto. Har köpt bara för att sprida riskerna men som någon kommenterade så kanske är det så att jag har för mycket i globala indexfonder och borde satsa lite mer på btc?
Citera
2025-10-04, 12:40
Medlem
Citat:
Hur långt är ett snöre...?
Beroende på vem du frågar så kommer du får svar som spänner allt i från att du bör ha 0% Bitcoin och 100% Bitcoin.

Som med allt annat man investerar i så är det bästa att sätta sig in i FÖR-argumenten och EMOT-argumenten och försöka bilda sig en egen uppfattning om Bitcoin.

20% i Bitcoin är en bra start med tanke på att du inte verkar ha så djup kunskap. Personligen tycker jag det är på tok för lite, men det är jag det.

Michael Saylor är ju en Bitcoin bull vars främsta egenskap är att göra argumenten för Bitcoin enkla. Prova att lyssna på honom. Försök steelman:a hans argument och se vad du kommer fram till. Hittar du svagheter i argumentationen så återkom gärna så kan vi diskutera kring dem.

Jag lät Grok sammanfatta alla 2h. Här kommer en sammanfattning för andra som också är intresserade:

Bitcoin har gått från att ifrågasättas till att bli ett globalt kapitalnätverk som växer omkring 30 % per år.
Michael Saylor menar att Bitcoin är digitalt kapital – inte valuta – och det enda verkligt säkra sättet att bevara värde över tid.
Fiat-pengar tappar i snitt 7 % per år i köpkraft, vilket gör att sparande i dollar, euro eller kronor långsamt förlorar sitt värde.
Kapital flödar naturligt mot mer stabila och effektiva system – och Bitcoin är den mest energieffektiva formen av pengar som finns.
Institutioner som BlackRock och företag som MicroStrategy och Metaplanet driver på adoptionen globalt.
Saylor tror att Bitcoin kan nå 13 miljoner USD per coin inom 20 år om denna utveckling fortsätter.
USA borde enligt honom sälja sitt guld och bygga en strategisk Bitcoin-reserv för att säkra ekonomiskt ledarskap.
Ett nationellt ramverk för digitala tillgångar och amerikanska stablecoins skulle kunna skapa en ny finansrenässans.
Han beskriver Bitcoin som “rent kapital” – en teknologisk revolution som renar världens ekonomi.
Den som elektrifierar sitt finansiella system med Bitcoin först, vinner nästa århundrade.
Citera
2025-10-04, 12:41
Medlem
Citat:
Den här är rätt ögonöppnande också:
Michael Saylor Bitcoin for Corporations 2025 Keynote Speech

också Groks sammanfattning för andra som tycker det är intressant:

Natalie Brunell beskriver Michael Saylor som den första företagsledaren som vågade utmana det finansiella systemet – inte för egen vinning, utan för ett högre syfte.
Saylor visar hur dagens ekonomi domineras av ett fåtal “Magnificent Seven”-bolag medan 96 % av företagen underpresterar och förlorar mot inflation och strukturella hinder.
AI hjälper bara de redan mäktiga – det skapar ingen verklig fördel för vanliga bolag.
Bitcoin däremot erbjuder en unik chans att bryta sig ur detta system genom att bli en del av ett öppet, decentraliserat kapitalnätverk.
Han kallar Bitcoin digitalt kapital – den mest effektiva, säkra och långlivade formen av tillgång som existerar.
Medan de flesta bolag försöker minska volatilitet och därmed också sin potential, har MicroStrategy valt motsatt väg: de mergade med Bitcoin.
Resultatet: aktien steg från 12 till över 390 USD och bolaget attraherade miljarder i nytt kapital.
Saylor menar att varje företag, oavsett storlek, kan göra samma sak – använda Bitcoin som finansiell motor i stället för att låta kapitalet förtvina i fiat eller obligationer.
Bitcoin är inte bara en investering, utan ett sätt att ge företag ekonomisk odödlighet.
Hans slutord: “Courage is rarer than genius — ask yourself: does your company have a need to know?”
Citera
2025-10-04, 12:47
Medlem
Citat:
Egentligen är jag väldigt okunnig. Lyssnade på andra som säger att just en Global Indexfond är bra att ha i grunden. Det är på grund av det jag har den.
Guld och silver har jag då jag tror på just metaller.
BTC är ett vettigt alternativ. Jag har en känsla av att mycket av ekonomin kommer att försämras. Då är btc bra att ha.

Indexfonderna kan kanske vara bra för att minska portföljens volatilitet men kommer troligen att ha en generande dålig prisutveckling i jämförelse med bitcoin och till och med guld.

Det jag personligen försöker skydda mig emot främst är systemiska chocker av olika slag. Då är det viktigt hur man förvarar sina bitcoin respektive ädelmetaller. Om du inte redan gör det borde du flytta bitcoinpositionen till en hårdvaruplånbok. Se tråden

(FB) Guide - Var köper man, och vilken wallet är bäst?

för mer info.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-10-04 kl. 13:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in