• 1
  • 2
2025-10-02, 10:26
Medlem
Gromyko-666s avatar
Jag har blivit arbetslös vid 62 års ålder och räknar inte med att få något nytt arbete innan jag går i pension vid 65 års ålder. Jag har betalat miljontals kr i skatt under mitt arbetsliv och aldrig fått bidrag tidigare.

A-kassan är hyggligt bra just nu 80% men jag kommer gå ner till lägstanivå inom några månader och då får jag ca 15.000 netto, men bara mina boendekostnader är ca 10.000.

Jag har 2 barn hemma. Och en sambo med 5000 kr i månadslön (jobbar deltid).

Jag gjorde en enkel förhandsuträkning på socialens hemsida och fick fram jag kunde få ca 10.000 i socialbidrag per månad så fort min A-kassa går ner till lägstanivå.

Den dag jag går i pension (planerat vid 65 år) så får jag ut ca 30.000 efter skatt, så behovet av socialbidrag är bara 1-2 år.

Mitt "problem" nu är att jag har bil och lite sparpengar. Jag misstänker socialen vill jag säljer bilen och gör slut på sparpengarna först.

MEN, Om jag säljer eller "ger bort" bilen, flyttar över pengar till annat konto i t.ex utlandet, eller lånar ut alla pengar till "god vän" så blir jag ju "pank på riktigt" och då tror jag att jag uppfyller kraven att få socialbidrag.

Mina frågor:

Till vilken ålder betalar socialen ut socialbidrag?

Om de vet jag ska pensionera mig om 2 år och då kommer "på fötter" igen, kan de då tvinga mig ta ut tidig pension från t.ex 64 års ålder istället för att betala ut socialbidrag ?

Hur mycket kontroller av min privatekonomi gör socialen egentligen? Kommer de se alla mina tidigare transaktioner lång tid tillbaka om jag idag skulle överföra idag 100.000 till vänner eller min sambos konto i utlandet? Jag avser söka socialbidrag först om ca 3-4 månader.
2025-10-02, 11:08
Medlem
Timoteuss avatar
Tre månader bakåt brukar vara standard.
Dock tror jag att Socialtjänsten sätt att räkna ut hur länge sparpengar ska räcka kan skilja sig en del från hur man som vanlig löntagare räknar. Dvs, de räknar med att man lever mycket indraget.

10 000 i bidrag låter lite mycket? För om du får ut 15000 och har 5000 kvar efter hyran och din sambo har 5000, då är ju ni två försörjda på ungefär den nivå socialtjänsten tänker sig. Återstår barnens kostnader, och då tror jag att barnbidrag räknas av.

Du är över 60, så kanske är dina barn vuxna? Ifall de har inkomster så räknas de in i hushållet.

Ifall du hyr bostad kan de också efter ett par månader förvänta sig att du byter till billigare. Beroende på var man bor kan kravet bli hårdare eller mildare eftersom det I vissa orter är så svårt att byta bostad.
2025-10-02, 11:13
Medlem
anarquistens avatar
Först måste du ge ditt godkännande att soc får gå in och granska din ekonomi:

Dina inkomster (lön, a-kassa, CSN, etc.)
Dina bankkonton både i sverige och utomlands
Dina utgifter (hyra, mat, el, etc.)
Om du har sparade pengar
Om du har försökt ge bort eller "dölja" pengar
Större transaktioner eller "misstänkta" uttag eller insättningar

Du måste redovisa upp till 3 månader tillbaka. Om de misstänker fusk kan de kolla ännu längre bakåt.

Sen tror jag inte du ska räkna med 10k extra utöver a-kassan. De går efter riksnorm och om a-kassan inte täcker det nödvändiga så kan du visserligen få ett tillägg men du måste alltså redovisa med kvitton exakt vad dina utgifter är så vänta dig inget extra.
2025-10-02, 13:10
Medlem
Varför ska du ta soc? Du kan börja plocka ut tjänstepensionen redan från 55 års ålder. Ta ut den på 5 år så är det klappat och klart
2025-10-02, 19:13
Medlem
Instämmer i det andra skrivit, eftersom du är 62 kan du bli tvingad att ta ut tjänstepensionen (om du har någon sådan)

De kollar ju din deklaration och kontot 3 månader tillbaka normalt och sen drar slutsatser av det.
2025-10-02, 19:36
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromyko-666
Jag har blivit arbetslös vid 62 års ålder och räknar inte med att få något nytt arbete innan jag går i pension vid 65 års ålder. Jag har betalat miljontals kr i skatt under mitt arbetsliv och aldrig fått bidrag tidigare.

A-kassan är hyggligt bra just nu 80% men jag kommer gå ner till lägstanivå inom några månader och då får jag ca 15.000 netto, men bara mina boendekostnader är ca 10.000.

Jag har 2 barn hemma. Och en sambo med 5000 kr i månadslön (jobbar deltid).

Jag gjorde en enkel förhandsuträkning på socialens hemsida och fick fram jag kunde få ca 10.000 i socialbidrag per månad så fort min A-kassa går ner till lägstanivå.

Den dag jag går i pension (planerat vid 65 år) så får jag ut ca 30.000 efter skatt, så behovet av socialbidrag är bara 1-2 år.

Mitt "problem" nu är att jag har bil och lite sparpengar. Jag misstänker socialen vill jag säljer bilen och gör slut på sparpengarna först.

MEN, Om jag säljer eller "ger bort" bilen, flyttar över pengar till annat konto i t.ex utlandet, eller lånar ut alla pengar till "god vän" så blir jag ju "pank på riktigt" och då tror jag att jag uppfyller kraven att få socialbidrag.

Mina frågor:

Till vilken ålder betalar socialen ut socialbidrag?

Om de vet jag ska pensionera mig om 2 år och då kommer "på fötter" igen, kan de då tvinga mig ta ut tidig pension från t.ex 64 års ålder istället för att betala ut socialbidrag ?

Hur mycket kontroller av min privatekonomi gör socialen egentligen? Kommer de se alla mina tidigare transaktioner lång tid tillbaka om jag idag skulle överföra idag 100.000 till vänner eller min sambos konto i utlandet? Jag avser söka socialbidrag först om ca 3-4 månader.

I länken nedan hittar du svar på det mesta i ämnet:

(FB) Den stora tråden om socialbidrag/försörjningsstöd
2025-10-03, 17:57
Medlem
Gromyko-666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarkraft
.....
Det är som en spelplan – ju bättre du kan förutsäga vad de kommer fråga, desto smidigare går det. Lycka till med både bilförsäljningen och bidragssökandet! 🚗💸

Tack för utförligt svar.

Jag har funderat lite till.
Jag kommer antagligen sälja bilen och betala av mitt bolån med detta, samma sak med mitt lilla sparande (inte så mycket faktiskt).

I slutänden blir jag pank på riktigt dock inte lika mycket som ska betalas i räntor varje månad, mitt förväntade socialbidrag sjunker från ca 10.000 till kanske 9.0000 kr i månaden. Men då slipper jag i alla fall begå bidragsbrott. Jag blir ju riktigt pank men mina skulder minskar.
2025-10-03, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromyko-666
Tack för utförligt svar.

Jag har funderat lite till.
Jag kommer antagligen sälja bilen och betala av mitt bolån med detta, samma sak med mitt lilla sparande (inte så mycket faktiskt).

I slutänden blir jag pank på riktigt dock inte lika mycket som ska betalas i räntor varje månad, mitt förväntade socialbidrag sjunker från ca 10.000 till kanske 9.0000 kr i månaden. Men då slipper jag i alla fall begå bidragsbrott. Jag blir ju riktigt pank men mina skulder minskar.

Om du har bolån så äger du ett boende. I regel ska man sälja sitt hus, bostadsrätt och/eller fritidshus för att kunna få försörjningsstöd. Socialtjänsten ser det som en tillgång som kan säljas och ge dig pengar att försörja dig på. Man ska bo i hyresrätt. Det kan beviljas i vissa fall att man äger ett boende under tiden som man söker försörjningsstöd. Men då ska behovet främst vara kortvarigt, några månader eller så. Sedan kan man behöva sälja sitt boende och man får lite tid på sig. Vid eventuell vinst/överskott av försäljningen så kan man behöva använda de pengarna till sin egen försörjning.

De tar ingen hänsyn till privata skulder etc. I andra situationer kan man behöva använda den sortens pengar (sparpengar och pengar från bilförsäljning etc) till sin egen försörjning. De utgår då från sina riktlinjer om hur långt pengarna ska räcka. Baserat på x antal personer i hushållet (du och sambo får söka gemensamt, har ni minderåriga barn så räknas de in också). Kan inte säga hur det blir för dig och ditt bolån.
2025-10-03, 18:47
Medlem
Kalaskula544s avatar
Allt som kan gå till pengar ska säljas.

Hus
Bil
Klockor

Ja du fattar.

Om någon annan i ditt hushåll får pengar så ska dessa ta hand om dig i första hand.

Och detta ska du redovisa varje månad och bevisa att du inte har fått mer pengar än du har ''rätt till'' enligt soc.

Dom kommer att begära månatliga kontoutdrag från ditt bankkonto, ta sin tid att behandla ditt uppehälle.

Soc ska man akta sig för om du inte är en musse med arabiskt ursprung.

Som en svennebanan är du en måltavla för handläggare med bitch-prognos, alltså dom vill göra det svårt för dig.

Var beredd på många sömnlösa nätter och kronofogden kommer att bli din bästa vän.

När jag gick på soc i min ungdom var jag nära självmord så hemskt det var, totalt katastrof.
2025-10-03, 19:04
Medlem
Det är dags att sluta spela i det här spelet och börja tänka som en vuxen som hanterar sin ekonomi med ansvarsfulla steg.

Socialbidraget är ett tillfälligt skydd för de som inte har någon inkomst eller endast en mycket låg inkomst. Det finns ingen fast slutålder, men när du når 65 år och börjar ta ut pension får du i praktiken samma beskattning som du hade om du aldrig hade ansökt om socialbidrag. Det betyder att den “extra” inkomsten från bidraget försvinner så fort din pension blir aktiv – det är inte en tvingad tidig pension, utan ett avbrott i bidragets utbetalningar.

Socialförvaltningen har full rätt att granska hela ditt ekonomiska landskap: bankkonton, investeringar, skulder, tillgångar och transaktioner. De ser både historik och nuvarande status. Om du överför 100 000 kr eller säljer bilen för att sedan placera pengarna i ett utländskt konto, blir det en tydlig signal om att du försöker “överskåda” dina tillgångar. Det är inte ett oskyldigt drag; det kan ses som brott mot reglerna för socialbidrag och leda till återbetalningskrav, ränteböter eller i värsta fall rättsliga följder.

Det spelar ingen roll om du lånar ut pengar till en vän eller flyttar dem till din sambos konto – så länge det sker med avsikt att dölja tillgångar. Du riskerar inte bara förlusten av bidraget utan även skadestånd och eventuellt fängelse för ekonomisk brottslighet.

Om du vill undvika att hamna i en situation där du behöver ta ut tidig pension, är det enklare att se över dina behov på ett öppet sätt. Gör en realistisk budget som inkluderar all boende- och familjekostnad, försök öka din egen inkomst genom deltid eller andra projekt och förbered dig på pensionen med sparande i skattefria fonder eller liknande.

Det finns inga kortvägar – att dölja tillgångar är ett brott. Så sluta försöka lura systemet, börja planera en hållbar ekonomisk framtid och sök rådgivning från en certifierad ekonom om du vill göra mer med de pengar du har. Det är inte bara en fråga om regler, det handlar om att ta ansvar för din egen framtid och undvika onödig risk.
2025-10-03, 20:31
Medlem
Saloths avatar
Hur funkar det med olika fasta räntekonton?
Typ som Hoist och liknande.
Kan dem se hur mycket pengar man har på dem?
Jag menar om man har 1 miljon på Hoist men gjort den överföringen minst ett år innan man söker socialbidrag.
2025-10-03, 20:39
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Hur funkar det med olika fasta räntekonton?
Typ som Hoist och liknande.
Kan dem se hur mycket pengar man har på dem?
Jag menar om man har 1 miljon på Hoist men gjort den överföringen minst ett år innan man söker socialbidrag.

Dom kan inte se sånt, i princip så ser dom bara ditt lönekonto om du inte berättar att du har något annat konto. Även fast du har en överföring till annan egen bank från eget lönekonto så kan dom inte se att du äger det kontot. Dom är i praktiken helt blinda
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in