2025-10-03, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Förlåt, men åt du/ni av semi-freddon?

Ja det gjorde vi, mycket god.
Citera
2025-10-03, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Hade de handsprit i restaurangen?

Alltså du menar på toaletten? Är ganska säker att det bara var handtvål. Var inte inne i köket och kollade.
Citera
2025-10-03, 20:14
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Primoroso
Ja det gjorde vi, mycket god.
Tack för att du tar dig tid att svara, såhär en fredag kväll också ☺️! Skönt att höra att ni är på bättringsvägen igen eller allra helst helt återställda 🍀
Citera
2025-10-03, 20:15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Primoroso
Alltså du menar på toaletten? Är ganska säker att det bara var handtvål. Var inte inne i köket och kollade.
Inte inne i restaurangen?
Citera
2025-10-03, 20:16
Medlem
Citat:

Nej, inte vad jag såg!
Citera
2025-10-03, 20:17
Avstängd
Under 2024 drabbades en restaurang av salmonella i Trosa. Över 100 personer drabbades.

Visade sig att restaurangen hade en leverantör av ägg från Ukraina..

Vilka leverantörer har Coco&Carmen?

https://www.sn.se/nyheter/trosa/arti...mnare/re6z8nwl
Citera
2025-10-03, 20:18
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Numera har ju inte de flesta restauranger handsprit för gästerna - inne på restaurangen. Det var ju kring 2020 på sin höjd. Inne på toaletten kanske, men inte i restaurangen. Kanske på nåt thai-hak, men detta är nåt annat 😉
Citera
2025-10-03, 20:20
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Under 2024 drabbades en restaurang av salmonella i Trosa. Över 100 personer drabbades.

Visade sig att restaurangen hade en leverantör av ägg från Ukraina..

Vilka leverantörer har Coco&Carmen?

https://www.sn.se/nyheter/trosa/arti...mnare/re6z8nwl
Ja salmonella är läskigt på sitt sätt det också. Det är därför jag inte fattar att man fortfarande envisas med att servera råbiff med rå äggula eller för all del carbonara (med rå då)

Salmonella får ju inget grepp om det är tillräckligt tillagat!
Citera
2025-10-03, 20:22
Medlem
Slipsluders avatar
Tycker det är konstigt att det inte kommit något preliminärsvar på vilken rätt som varit angripen av bakterierna ännu. På tre dagar borde man med råge fått platt-växt på labbet från proverna. Konstigt om man inte läser plattor varje dag. Eller det är kanske som vanligt att man velat spara in pengar och eftersom att laboratoriepersonalen allt som oftast inte gör så mycket väsen av sig så har man strypt på tillförseln där och att man därigenom inte kan läsa av prover lika frekvent på grund av underbemanningen eller prioriteringarna sett till det rent ekonomiska? Jävligt trist om det är så, men jag hade inte blivit förvånad.

Blir ännu mer illa om dom har en PCR-analys men fortfarande inte kunnat ge ett svar. Då kanske det för en gångs skull är dags att vakna och inse att man inte ska pissa laboratorierna i ansiktet gång på gång. Jag reserverar mig dock för att PCR:en kanske ej är validerad på miljö-swabbar. Ett utmärkt tillfälle att utvärdera den till swabbar i så fall, men jag skulle väl förstås - tyvärr(!) - gissa på att man varken har pengar eller personal till detta..
Citera
2025-10-03, 20:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Numera har ju inte de flesta restauranger handsprit för gästerna - inne på restaurangen. Det var ju kring 2020 på sin höjd. Inne på toaletten kanske, men inte i restaurangen. Kanske på nåt thai-hak, men detta är nåt annat 😉

Säger sig självt att personal måste ha handskar på sig..eller sprita innan de serverar maten. Var på resturang idag. Fanns handsprit. Efter covid trodde jag restauranger..och folk lärt sig vad virus/bakterie kan ställa till med.
Citera
2025-10-03, 20:25
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Säger sig självt att personal måste ha handskar på sig..eller sprita innan de serverar maten. Var på resturang idag. Fanns handsprit. Efter covid trodde jag restauranger..och folk lärt sig vad virus/bakterie kan ställa till med.
Vad var det för restaurang och var var handspriten?
Citera
2025-10-03, 20:35
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:

Personalen är inte problemet här. Du har, tyvärr, fått en tillväxt av listeria i någon av komponenterna. Det är med största sannolikhet inte för att en person tagit i tallriken som är problemet här.

Hur många dörrhandtag eller rulltrappsband tar du inte i dagligen som hundratals eller tusentals tagit i innan dig? Rätt många säkert, men du har antagligen inte drabbats av listeria på grund av detta. Bakterier växer till sig när dom hittar en näringskälla och/eller i kombination med rätt temperatur, luftfuktighet, pH och en rad andra saker som leder till optimum. Det är då du får så pass stor kvantitet att om du äter av livsmedlet så kan bakteriekolonin vara så pass stor att du själv agerar värd och tillväxten kan initieras.

Du får dagligen i dig massa olika bakterier och virus. Du har dessutom en väldans massa i din kropp som måste vara där. Hade du inte haft dom så hade du varit död. Det hela handlar om en balans, men när du drabbas av ett yttre överskott så blir det som ett slag i huvudet, fast molekylärt. Det är där den essentiella skillnaden finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in