• 1
  • 2
2025-10-03, 13:40
Medlem
Ja i September vann en spelare 120 miljoner Euro med en kupong inlämnad i Charlottenburg-Wilmersdorf . Dvs var du pa fyllan o villan i berlin och spelade lotto för 19 Euro kan du om du hittar kupongen hämta ut över en miljard svenska kronor.

Vad tror ni hänt? Är det en uteliggare kanske?

Källa

https://www.berlin-live.de/berlin/ak...-id544148.html
Citera
2025-10-03, 13:45
Medlem
Bone Collectors avatar
Man undrar ju alltid hur det är möjligt att någon kan vinna högsta vinsten utan att fatta det. Varför spelar man ens, i så fall?

Vinnaren kanske fick ett slaganfall eller en hjärtattack och dog med lotten i näven, när han såg att han vunnit så mycket?

Men den enklaste och troligaste förklaringen är väl, som du säger, onykterhet.
Citera
2025-10-03, 13:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Om inte vinsten skulle hämtas ut, vad händer då med pengarna?
Går det in i nya dragningar eller blir det till en ordentlig firmafest för företaget och påfyllning av ägarnas fickor?

Frågan är om man ens skulle vilja vinna 1,2 miljarder kronor, hade nöjt mig med 12 miljoner och kanske kunnat fortsätta leva som en normal människa.
Citera
2025-10-03, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Om inte vinsten skulle hämtas ut, vad händer då med pengarna?
Går det in i nya dragningar eller blir det till en ordentlig firmafest för företaget och påfyllning av ägarnas fickor?

Frågan är om man ens skulle vilja vinna 1,2 miljarder kronor, hade nöjt mig med 12 miljoner och kanske kunnat fortsätta leva som en normal människa.
som jag uppfattar konfiskeras vinsten efter 3 ar räknar fran 1 januari 2026, kan ju vara en ungdom som spelat pa fyllan kommer hem och morsan tvättar brallorna med kupongen i fickan tex. helt klart roligast om det är en alkis eller uteliggare som vunnit, de planerar att börja skylta utanför tobaksaffären där kupongen lämnades ut
Citera
2025-10-03, 14:05
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Är det en uteliggare kanske?

Uteliggare som spelar lotto för 200kr?

Det står att vinnaren har över 3år på sig att hämta ut vinsten
Citera
2025-10-03, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Uteliggare som spelar lotto för 200kr?

Det står att vinnaren har över 3år på sig att hämta ut vinsten
ja att tigga ihop 19 euro pa ett par timmar är helt realisitiskt dessutom kan du lugnt panta flaskor för den summan har själv prövat
nu tror jag inte att det är en uteliggare men hoppas att han hämtar ut vinsten och köper lidls hela spritlager för pengarna och aker dit och börjar supa pa allvar lite som christer pettersson gjorde
Senast redigerad av analking 2025-10-03 kl. 14:14.
Citera
2025-10-03, 14:16
Medlem
franges avatar
Var väl liknande här i Sverige för någon månad sen, någon hade vunnit 409 miljoner på Lotto men svarade inte på mejl eller telefon när Svenska Spel försökte få tag på honom, de gick ju tillochmed ut i tidningar och radio med nyheten och det tog nån vecka innan idioten hittades.
https://www.expressen.se/nyheter/sve...jattevinnaren/

Då känner man ju bara att fanskapet inte skall ha några pengar. Och ja, givetvis är jag avundsjuk på den som vinner över 400Mkr.
Citera
2025-10-03, 14:42
Medlem
WetCigarettes avatar
Troligast är väl att vinnaren bara har missat det. Men jag kom att tänka på ett fall jag läste om där vinnaren inte dök upp och det berodde på att det var riggat. Sista dagen innan tiden rann ut försökte han anonymt ta emot vinsten men gick bet. Här är ett citat från wikipediaartikeln men om ni klickar er in på den kan ni läsa hela storyn:
Citat:
A $14.3 million prize for the Hot Lotto draw on December 29, 2010, had been left unclaimed for nearly a year. When attempts were finally made to claim the prize on behalf of an anonymous off-shore trust company in Belize, the claim was rejected by the Iowa Lottery because it was made anonymously. A subsequent investigation into the trust and the discovery of surveillance footage from a convenience store that depicted the ticket being purchased led to the arrest of Eddie Tipton on two counts of fraud for attempting to illegally participate in a lottery game as an employee of the MUSL, and then trying to claim a prize through fraudulent means.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hot_Lotto_fraud_scandal

Det finns en hel dokumentär om denna händelse för den som vill se: https://www.youtube.com/watch?v=xGsPAfQzakM
Personligen tyckte jag att den var långdragen. Det hade varit möjligt att berätta allt på en kvart tjugo minuter. Så jag kan inte direkt rekommendera den men smaken är som baken.
Citera
2025-10-03, 17:15
Medlem
Vad är brådskan? Jag hade i min egenhet njutigt av tillvaron innan jag kontaktade spelbolaget. Köpt lite champagne. Eller så kanske jag varit ute på en långresa.
Citera
2025-10-03, 19:00
Medlem
IanMcEwans avatar
Vem fan i dagens läge spelar lotto med fysiska kuponger när det rör sig om så stora summor pengar?
Citera
2025-10-03, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
Vem fan i dagens läge spelar lotto med fysiska kuponger när det rör sig om så stora summor pengar?
en uteliggare tex?
Citera
2025-10-03, 20:09
Medlem
Att spela på lottospel med fysiska kuponger är fortfarande oerhört populärt i Tyskland. Finns spelbutiker och ombud precis överallt. Att man dessutom inte behöver spelkort gör att man kan lägga spel helt anonymt, och måste själv kontakta spelbolaget om man vinner. I Sverige, till exempel, är det inte möjligt.

Det skedde en liknande situation i Slovenien i somras, då en person vann 40 miljoner euro, tror jag det var, på Eurojackpot en kväll i maj, men gjorde inte anspråk om vinsten förrän augusti, dagen innan vinsten skulle gå ut.

Antingen har vinnaren i Berlin läst om det i media men ännu inte fattat att det är han/hon själv som vunnit, eller så är personen mycket väl medveten om vinsten men har ännu inte valt att göra sig känd för spelbolaget. Oavsett vad har man rätt att vara anonym som vinnare i Tyskland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in