2025-10-02, 22:53
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
som du sitter och killgissar, du kan ju absolut ingenting om dykning. Det där var nog det mest korkade påståendet jag sett om dykning. FYI, det är bara att öppna munnen så åker den expanderande luften i lungorna ut av sig självt. Det som är farligt är att hålla andan under uppstigning.

För snabb uppstigning kan orsaka dekompressionssjuka, aka dykarsjuka, för den dykare som vistats en längre tid på större djup, och då talar vi typ >10 minuter på >10 meter. Men dekompressionssjuka är något helt annat.

Men snälla nån, du har ju inte ens läst på om det allra mest grundläggande i ärendet, och kan ingenting om dykning. Läs på och lär innan du sprider mer dynga i tråden!

Inte heller det hade du koll på nej, som sagt, du vet ingenting om ärendet.
15 minuter har det framgått.

En fri uppstigning kräver inte erfarenhet, den kräver kunskap. Det är en jävla skillnad.

En fri uppstigning är helt riskfri avseende lungbristning för den som vet att inte hålla andan.
Det farliga med en fri uppstigning är dekompressionssjukan.

Ja visst, man kan få lungbristning om man andas komprimerad luft på 4m djup och sedan simmar upp till ytan och håller andan under tiden. Men det är helt oavhängigt hur fort du gör uppstigningen. Det har inget med saken att göra som du påstod.

Ja, att något har hänt vet vi, han dog!

Påstå inte saker som du inte vet något om. Att lära sig dyka kräver både erfarenhet och kunskap. Jag har hållit på med sportdykning och råkat ut för incidenter. Vår dyklärare var väldig noga med säkerheten och varnade mycket för vad man kan drabbas av. Jag har bl a råkat ut för luftstopp under ett vinterdyk på grund av en ispropp i regulatorn. Jag har inte tagit skada vid något tillfälle, men lärt mig att vara försiktig, andas på rätt sätt och hålla koll på utrustningen.

Varför måste du raljera om saker och ting, hålla på med hårklyverier och överanalysera varje ord jag skriver? Jag har inte läst varje kommentar i denna tråd och har kanske missat något. Men varför är du så säker på allt när vi egentligen vet så lite om olycksförloppet?

Tänker inte skriva mer i denna tråd. Påhopp tolererar jag inte. Du kan granska vad du själv har skrivit och spridit här.
Citera
2025-10-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeta9
Påstå inte saker som du inte vet något om. Att lära sig dyka kräver både erfarenhet och kunskap.

Har du inte gått ut lågstadiet eller?

Den som "lär" sig dyka har ingen erfarenhet alls. Erfarenhet tar tid att skaffa sig och för det krävs att man redan har "lärt" sig dyka, eller tagit cert som vi som vet vad vi pratar om säger.

Räddningsdykaren som omkom hade helt säkert en gedigen utbildning, frågan är vilken erfarenhet han hade, vad den erfarenheten lärt honom och hur kompetent han var. Jag har en kille i min klubb som gjort hundratals dyk men som fortfarande förefaller helt oerfaren.

Citat:
Jag har hållit på med sportdykning och råkat ut för incidenter.

säg mig, vad för cert har du?

Citat:
Vår dyklärare var väldig noga med säkerheten och varnade mycket för vad man kan drabbas av. Jag har bl a råkat ut för luftstopp under ett vinterdyk på grund av en ispropp i regulatorn. Jag har inte tagit skada vid något tillfälle, men lärt mig att vara försiktig, andas på rätt sätt och hålla koll på utrustningen.

Det är löjligt uppenbart att du inte kan något om dykning, du kan inte lingot, använder helt fel ord för många triviala saker, inte heller förstår du vad som händer när regulatorn fryser och du förstår inte skillnaden på dekompressionssjuka och lungbristning. På vilket djup fick du luftstopp? Vad gjorde du då? Din "dyklärare", som alla som tagit cert kallar för dykinstruktör, var väldigt noga med säkerheten och varnade mycket, ändå drabbades du av luftstopp till följd av isbildning. Vad borde du ha gjort för att förhindra att det inträffade?

En sak kan vi i alla fall vara säkra på, och det är att räddningsdykaren inte omkom till följd av att hans regulator frös.
Citera
2025-10-02, 23:45
Medlem
Citat:
Det är tillverkaren själv som typgodkänner båten. Men den uppfyller säkert alla krav, det tvivlar jag inte på. En viktig detalj med denna båten är ju att den flyter även när den är vattenfylld eller har kapsejsat. Det är det inte många liknande båtar som gör. Nu kapsejsade ju båten, hamnade upp och ner, och då är spygatter/självlänsar helt betydelselösa.

Jag tror inte den detaljen haft någon inverkan i detta fallet.

Jag tror att olyckan orsakats av hur föraren har hanterat båten i den aktuella sjön som var. Jag är övertygad om att olyckan enkelt hade kunnat undvikas om båten bara framförts "korrekt" med hänsyn till sjön.

Ok. Tror också att den uppfyllde krav. Personer som är mycket erfarna vid platsen och tidvattenströmmarna beskriver att det kan vara mycket besvärligt. Det visar sig ju ofta vid haverier att en serie omständigheter spelat in varav handhavandet kan vara en.
Citera
2025-10-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Ok. Tror också att den uppfyllde krav. Personer som är mycket erfarna vid platsen och tidvattenströmmarna beskriver att det kan vara mycket besvärligt. Det visar sig ju ofta vid haverier att en serie omständigheter spelat in varav handhavandet kan vara en.

Ja, det kan vara mycket besvärligt med strömsjöar. Det har varit strömsjöar där sedan dinosauriernas tid. Det går antagligen inte att hitta ett enda annat fall där en båt kapsejsat i nappstraumen till föjld av endast dem. Jag menar, vet man vad man gör dör ingen, även om det är besvärligt, för man kan hantera det även om det är besvärligt. Och märk väl, alla som känner vattnen säger att olyckan är oförklarlig. Och det är den antagligen, ända tills man, som så ofta, blandar in den mänskliga faktorn

Som man kunde se i videon jag länkade kan båtar kapsejsa på ställen där man minsta anar det.
Det finns ett annat "inlet" som är ökänt och frekvent förekommande på sociala medier, youtube osv där båtar kapsejsar och det händer alla möjliga galenskaper, och det är "haulover inlet" i Florida. Googla på det får du se maken till inkompetens hos båtförare, men också mycket besvärliga förhållanden i ett område som är till för båtar att ta sig in i och ut ur en marina. Ingen som är kompetent och känner till förhållandena kapsejsar en båt där, för de vet hur de ska hantera båten och förhållandena. Men alla andra, båtar kapsejsar till höger och vänster.

Jag tror det är samma sak med olyckan i Nappstraumen. Båtföraren hade inte koll, och hanterade sjön på helt fel sätt, vilket ledde till att båten kapsejsade.
Citera
2025-10-03, 05:06
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Det är tillverkaren själv som typgodkänner båten. Men den uppfyller säkert alla krav, det tvivlar jag inte på. En viktig detalj med denna båten är ju att den flyter även när den är vattenfylld eller har kapsejsat. Det är det inte många liknande båtar som gör. Nu kapsejsade ju båten, hamnade upp och ner, och då är spygatter/självlänsar helt betydelselösa.

Jag tror inte den detaljen haft någon inverkan i detta fallet.

Jag tror att olyckan orsakats av hur föraren har hanterat båten i den aktuella sjön som var. Jag är övertygad om att olyckan enkelt hade kunnat undvikas om båten bara framförts "korrekt" med hänsyn till sjön.
Finns ju båtar som vänder sig själva när dom slår runt. Hade ju varit väldigt lämpligt tillsammans med rep runt relingen för att ta sig upp.
Citera
2025-10-03, 05:30
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Vad jag läst är att barnen var i hytten. Medan de vuxna inte var det.

När båten sjönk så följde barnen med ner. Guiden lyckades simma ner och rädda det ena barnet. Så har jag förstått det.

Tydligen slet han med sig gossen när dom kantradw

Citat:

Aga divator är frekvent använd vid dykning. Det är inget konstigt med det. Jag har en själv som jag dyker med. Den heter som sagt "Divator"
AGA-namnet försvann dock för många år sedan. De heter Interspiro sedan länge.

De äldre modellerna målade man svart på sidorna för att undvika "synproblem" vid dykning.

Ja visst men rökdykglaset är välvt o dykglaset platt för slippa lsd syn
Citera
2025-10-03, 06:05
Medlem
Citat:
Ja, det kan vara mycket besvärligt med strömsjöar. Det har varit strömsjöar där sedan dinosauriernas tid. Det går antagligen inte att hitta ett enda annat fall där en båt kapsejsat i nappstraumen till föjld av endast dem. Jag menar, vet man vad man gör dör ingen, även om det är besvärligt, för man kan hantera det även om det är besvärligt. Och märk väl, alla som känner vattnen säger att olyckan är oförklarlig. Och det är den antagligen, ända tills man, som så ofta, blandar in den mänskliga faktorn

Som man kunde se i videon jag länkade kan båtar kapsejsa på ställen där man minsta anar det.
Det finns ett annat "inlet" som är ökänt och frekvent förekommande på sociala medier, youtube osv där båtar kapsejsar och det händer alla möjliga galenskaper, och det är "haulover inlet" i Florida. Googla på det får du se maken till inkompetens hos båtförare, men också mycket besvärliga förhållanden i ett område som är till för båtar att ta sig in i och ut ur en marina. Ingen som är kompetent och känner till förhållandena kapsejsar en båt där, för de vet hur de ska hantera båten och förhållandena. Men alla andra, båtar kapsejsar till höger och vänster.

Jag tror det är samma sak med olyckan i Nappstraumen. Båtföraren hade inte koll, och hanterade sjön på helt fel sätt, vilket ledde till att båten kapsejsade.
Tror jag också. Skulle tro att de kört alldeles för fort för förhållandena.Har själv varit ute med företaget och kunde knappt hänga med i min båt när ledarbåten med guiden drog på längst fram på grund av att jag inte bara ville hoppa rakt ner i vågdal. Båtarna är ju extremt stabila så att för att få den att slå runt så krävs det mycket.
Citera
2025-10-03, 15:35
Medlem
Arronet 33 är en förlängd Arronet 28, men tyvärr inte med en anpassad bredd. En smal båt kombinerad med högt placerade tunga motorer och en tung överbyggnad är en instabil riskkonstruktion. Möjligen kan föraren klandras för att ha kört för sakta och därmed fått in en våg bakifrån som vred runt båten, men den ska inte välta pga detta. Arronet ska ställas till svars för sin bristfälliga konstruktion i förhållande till typgodkännandet.
Citera
2025-10-03, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Tydligen slet han med sig gossen när dom kantradw

Ja visst men rökdykglaset är välvt o dykglaset platt för slippa lsd syn

Ja numera är det så, men på den gamla goa tiden när det var AGA Divator, så var det ett platt glas vikt vid kanterna. Där behövde man måla de vikta sidorna för att det skulle funka. Och det var samma mask som användes vid rökdykning. Jag har faktiskt använt den modellen både för rökdykning och för apparatdykning.

Så barnet som överlevde var en kille alltså. Jag läste att "guiden" hade simmat in och hämtat honom efter att båten kapsejsat. Var har du sett att han fick med sig honom ut från början? Jag tvivlar inte på att du har rätt, det är ofta mycket info i början som visar sig inte stämma längre fram. Vill dock gärna läsa själv
Senast redigerad av Veridictores 2025-10-03 kl. 16:15.
Citera
2025-10-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rajan03
Tror jag också. Skulle tro att de kört alldeles för fort för förhållandena.Har själv varit ute med företaget och kunde knappt hänga med i min båt när ledarbåten med guiden drog på längst fram på grund av att jag inte bara ville hoppa rakt ner i vågdal. Båtarna är ju extremt stabila så att för att få den att slå runt så krävs det mycket.

Då kan det vara så att han kört fort, gått över en vågkam och slagit av på gasen varpå båten dykt ner i vågdalen och sedan tryckts runt när bakomvarande våg kom ifatt. Det är en livsfarlig manöver.

Att köra på både ett säkert och ett bekvämt sätt i vågor kräver sin båtförare.
Citera
2025-10-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilostolen
Arronet 33 är en förlängd Arronet 28, men tyvärr inte med en anpassad bredd. En smal båt kombinerad med högt placerade tunga motorer och en tung överbyggnad är en instabil riskkonstruktion. Möjligen kan föraren klandras för att ha kört för sakta och därmed fått in en våg bakifrån som vred runt båten, men den ska inte välta pga detta. Arronet ska ställas till svars för sin bristfälliga konstruktion i förhållande till typgodkännandet.

En osanning som måste bevisas om den skall tas på allvar.
Och i så fall det stämmer, är det kaptenen som givit sig ut på havet med båten, som skall åtalas.
Citera
2025-10-03, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilostolen

På bilder jag har sett av modellen har jag slagits av hur lågt, nära vattnet, motorerna ser ut att sitta. Båten ser normalhög ut i aktern skulle jag säga, varken låg eller hög. Men med motorerna lägre än normalt.

Båten välter inte för att den får "in" en våg från aktern. Den välter för att vågen som kommer bakifrån lyfter aktern och trycker båtens för ner i vågdalen och in i vågen framför, då tar det stopp med fören ner i vattnet men vågen bakom trycker på och vrider båten och det är då den slår runt. Se videon jag länkat på en rib som råkar ut för exakt detta. Jag är övertygad om att det är så det har gått till i detta fallet. Helt enkelt för att det inte tycks finnas några andra rimliga alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in