Citat:
Ursprungligen postat av
prostetnic
Problemet är att det är så små mängder man behöver. Du behöver alltså inte tillsätta något salt för att få i dig tillräckligt. Att salta och göra det för mycket kan alltså lätt leda till att man får i sig mer än vad man behöver och det kan leda till problem (om det är tillräckligt mycket salt eller du är tillräckligt känslig för överskottet).
Vad man skulle kunna göra dock är att titta efter andra salter. T.ex. seltin innehåller andra salter i stor utsträckning. Det skulle kunna hjälpa. Eventuellt kan man hitta någon produkt som helt skippar NaCl.
På gamla brukar de vilja ha extremt lågt blodtryck, så att de typ faller och sedan går det utför och de dör. Att ha bra tryck är mycket viktigare tidigare i livet. Att bråka ned gamlingars tryck till 100/60 är bara idioti.
Ja, man klarar sig utan tillsatt salt, jag tyckte inte om det som ung vuxen och saltade aldrig, det enda saltet jag fick i mig var från ost, margarin och bröd, åt inga andra färdiga matvaror. Jag kan dock tänka mig att det är bra med iallafall lite salt om man inte äter några sådana matvaror, just nu är det ju rätt poppis att bara äta kött och grönsaker. Men en nypa räcker.
Och som du säger kan man äta t ex seltin med kalium och magnesium.
Men jag förstår inte varför man måste ersätta salt, det är ju bara att låta bli att salta. Finns ju kryddor och örter. Är själv hyfsat beroende av chilli