2025-10-03, 14:59
Medlem
Ni vet många människor, särskilt äldre bör ju undvika salt pga av blodtrycket.

Funkar det då att byta ut salt, eller minska det och tillföra MSG om man gör t.ex grytor o sånt? Eller bara en ägg-macka?
Citera
2025-10-03, 15:08
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jordmuser

Funkar det då att byta ut salt, eller minska det och tillföra MSG om man gör t.ex grytor o sånt? Eller bara en ägg-macka?
Salt är nyttigt i lagom mängd. Att undvika salt är nog inte bra!
Citera
2025-10-03, 15:16
Medlem
zombie-nations avatar
Man behöver salt i lagom mängd. Ska till någon mycket svår sjukdom om man tar bort salt helt, och då får man ju istället saltbrist, vilket man kan dö av. Handlar ju bara om att inte översalta, att ta normalt med salt. Är man osäker så kan man ju mäta det.

Säg att man är mackätare och äter 2 med ost och 2 med skinka, så har man mindre än en halv tesked kvar att spendera, men översaltar man inte middagsmaten så blir det rätt lagomt.
Citera
2025-10-03, 15:19
Avstängd
67arigGubbes avatar
Msg istället för salt? De är ju en smakförstärlare hahahaha
Citera
2025-10-03, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Ja vad tror du salt är ditt ägghuvud :P
Citera
2025-10-03, 15:32
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Ja vad tror du salt är ditt ägghuvud :P

Men msg är inte samma sak, man brukar kombinera dessa inte ersätta förfasiken!!
Citera
2025-10-03, 15:57
Medlem
Citat:
Men msg är inte samma sak, man brukar kombinera dessa inte ersätta förfasiken!!

Ok fine men 30% salt och 70% MSG bör väl hjälpa personer som bör äta mindre salt? Dessutom blir det många gånger godare. Win-Win
Citera
2025-10-03, 16:24
Medlem
Kluffs avatar
Citat:
Man får ju fortfarande i sig en del natrium från MSG, dock mindre än från salt. Monosodium glutamate/mononatriumglutamat
Citera
2025-10-03, 16:58
Medlem
Salt är livsnödvändigt och MSG är ett nervgift så nej det vore väldigt korkat.

edit: Problemet är inte nödvändigtvis för mycket natrium utan snarare för mycket natrium och samtidigt för lite kalium. En bättre strategi är därför att byta ut en del av saltet mot kaliumkloid.

Finns att köpa på ICA: https://nordicfood.shop/products/seltin-mineralsalt-original-550g
Senast redigerad av traningsnarkomanen 2025-10-03 kl. 17:01.
Citera
2025-10-03, 20:27
Medlem
Citat:

Det låter lite sisådär. Om jag inte missminner mig så är det natriumet som är stora boven och då är ju frågan vad man vinner på att byta ut ett natriumsalt mot ett annat.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man behöver salt i lagom mängd. Ska till någon mycket svår sjukdom om man tar bort salt helt, och då får man ju istället saltbrist, vilket man kan dö av. Handlar ju bara om att inte översalta, att ta normalt med salt. Är man osäker så kan man ju mäta det.

Säg att man är mackätare och äter 2 med ost och 2 med skinka, så har man mindre än en halv tesked kvar att spendera, men översaltar man inte middagsmaten så blir det rätt lagomt.

Problemet är att det är så små mängder man behöver. Du behöver alltså inte tillsätta något salt för att få i dig tillräckligt. Att salta och göra det för mycket kan alltså lätt leda till att man får i sig mer än vad man behöver och det kan leda till problem (om det är tillräckligt mycket salt eller du är tillräckligt känslig för överskottet).

Vad man skulle kunna göra dock är att titta efter andra salter. T.ex. seltin innehåller andra salter i stor utsträckning. Det skulle kunna hjälpa. Eventuellt kan man hitta någon produkt som helt skippar NaCl.
Citera
2025-10-03, 20:49
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Problemet är att det är så små mängder man behöver. Du behöver alltså inte tillsätta något salt för att få i dig tillräckligt. Att salta och göra det för mycket kan alltså lätt leda till att man får i sig mer än vad man behöver och det kan leda till problem (om det är tillräckligt mycket salt eller du är tillräckligt känslig för överskottet).

Vad man skulle kunna göra dock är att titta efter andra salter. T.ex. seltin innehåller andra salter i stor utsträckning. Det skulle kunna hjälpa. Eventuellt kan man hitta någon produkt som helt skippar NaCl.

På gamla brukar de vilja ha extremt lågt blodtryck, så att de typ faller och sedan går det utför och de dör. Att ha bra tryck är mycket viktigare tidigare i livet. Att bråka ned gamlingars tryck till 100/60 är bara idioti.

Ja, man klarar sig utan tillsatt salt, jag tyckte inte om det som ung vuxen och saltade aldrig, det enda saltet jag fick i mig var från ost, margarin och bröd, åt inga andra färdiga matvaror. Jag kan dock tänka mig att det är bra med iallafall lite salt om man inte äter några sådana matvaror, just nu är det ju rätt poppis att bara äta kött och grönsaker. Men en nypa räcker.

Och som du säger kan man äta t ex seltin med kalium och magnesium.

Men jag förstår inte varför man måste ersätta salt, det är ju bara att låta bli att salta. Finns ju kryddor och örter. Är själv hyfsat beroende av chilli
Citera
2025-10-03, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
På gamla brukar de vilja ha extremt lågt blodtryck, så att de typ faller och sedan går det utför och de dör. Att ha bra tryck är mycket viktigare tidigare i livet. Att bråka ned gamlingars tryck till 100/60 är bara idioti.

Ja, man klarar sig utan tillsatt salt, jag tyckte inte om det som ung vuxen och saltade aldrig, det enda saltet jag fick i mig var från ost, margarin och bröd, åt inga andra färdiga matvaror. Jag kan dock tänka mig att det är bra med iallafall lite salt om man inte äter några sådana matvaror, just nu är det ju rätt poppis att bara äta kött och grönsaker. Men en nypa räcker.

Och som du säger kan man äta t ex seltin med kalium och magnesium.

Men jag förstår inte varför man måste ersätta salt, det är ju bara att låta bli att salta. Finns ju kryddor och örter. Är själv hyfsat beroende av chilli

Anledningen till att ersätta salt kan ju vara för att få smaken. Hade man inte känt behovet av att maten skall smaka saltad så hade ju uppenbarliga lösningen vara att skippa saltet (eller skära ner på det i tillräcklig grad).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in